Gå till innehåll

NL - Strategitips för cashgame på låga bord?


jna

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite råd kring hur man tjänar pengar på de låga cash game-borden på t ex Prima.

 

Bakgrund: Efter att ha lallat runt och spelat på alla möjliga bord, både cash game och turneringar, har jag nu bestämt mig för att gå grundligt till väga. Jag ska försöka bygga upp en bankroll genom att börja på de lägsta cash game-borden och förhoppningsvis arbeta mig uppåt. Första helgen har gett ett marginellt plus.

 

Strategi: Spela tight, men betta när jag får bra kort. Inget slowplay eftersom jag antog att det finns många calling stations på de låga nivåerna. När det gäller betstorleken tänker jag ungefär så här: Pre flop spelar jag tight. Om jag träffar en bra pre flop-hand höjer jag ungefär med pottens storlek. Om jag tror att jag har bäst hand efter floppen, t ex TP med bra kicker, tvåpar eller set slänger jag in ett bet med ungefär samma storlek som potten. Om brädan ser ut att vara generös med drag ett något större bet för att försämra potoddsen för de med steg- och färgdrag. Man kan alltså säga att standardstorleken på mina bets är pott.

 

Problem: Tyckte inte det gick något vidare igår. Eftersom de andra spelarna tenderade att betta betydligt mindre än jag med minst lika bra händer verkade mina bet skrämma motståndarna till att lägga sig. Trodde att det skulle funka bättre eftersom många verkade gå med hela vägen i händerna. Detta gällde tyvärr mest när bettarna var låga. Många spelare kunde gå med på minbet på vad som helst, men när de hade en monsterhand höjde de inte nämnvärt för det. Däremot kunde det locka mig i en fälla, eftersom jag bettade hårt på tvåpar när fi hade typ stege.

 

Frågor: Ni som har lyckats (och lyckas) på dessa bord, vad använder ni för strategi? Hur kan jag ändra min strategi?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utnyttja deras svagheter, lägger de sig för dina bets är det bara att betta ut i position på fler potter och sno deras blinds, lek aggressor.

De lär tro att du inte har nått alls när du väl checkar, så använd dig mkt av check-raising.

Variera din spelstil efter borden bara, men oftast är det tight aggressive lir som funkar på micro-limit, 15-20%flops och många vunna showdowns, spela bara när du vet att du har den bästa handen och spela då hårt.

Akta dig dock för sandbagging.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt... Du tycker att han ska check-raisa en hel del, men akta sig för sandbagging. Vad jag har lärt mig så handlar sandbagging mycket om att just check-raisa....checkraising=sandbagging?

 

Tips från min sida på NL-bord angående betstorlek, så gillar jag att betta ca 70-80% av potten i nästan alla situationer. Med semibluff såsom nuts. Sen att betta väldigt starkt turn om man VET att killen lägger hela sin stack på typ top pair tycker jag brukar funka. Själv började jag på låga NL-bord för 1.5 år sedan och har så småningom arbetat upp mig till de lite större borden..

 

De bästa tipsen jag kan ge om man ska försöka utveckla sig som pokerspelare, är först att läs bra pokerböcker (tex Ciaffones Potlimit-nolimit och Improve your poker, Supersystems NL är också bra)

 

Har du pokerspelande kompisar är det grymt bra att diskutera det ni läser, och situationer som dykt upp när ni lirat. Sen spela regelbundet och diciplinerat...Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet jag har på dessa bord är, speciellt när jag får bra starthänder som qq eller jj.

 

Så höjer jag prefloppen och många går med, där efter höjer jag floppen- men oftast åker jag dit på nån tomte följer med bara för att pricka in sin flush eller straight. Spelar jag fel, eller rätta mig ni som har mer erfarenhet. Det gäller alltså 0.05/.10 borden NL. Har hänt mig många gånger att dem följer med för att pricka in färg speciellt, även när jag höjer rejält, och sen drar dem på all in med en skit flush med låga kort typ 3-6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir tokig snart. sitter på AJ. Ingen höjer, jag höjer inte för att dem går med på allt. Floppen kommer upp, 2-a-6 i olika färger. Jag bettar ut 3 stycken följer med, färgdrag på turnen men ett till a kommer upp altså triss. Höjer 2 usd, alla 3 följer med- på rivern får ena killen in färgen- hör o häpna han har färg med 2 låga kort. Vad ska man göra? Jag lägger ner pokerspelandet för ett tag framåt nu, jag känner mig inte som en dålig spelare men prima nätverket tar kål på mig. Är nästan 100% säker på att dem har riggat det. Åkte dit igen för 5 minuter sen på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir tokig snart. sitter på AJ. Ingen höjer, jag höjer inte för att dem går med på allt. Floppen kommer upp, 2-a-6 i olika färger. Jag bettar ut 3 stycken följer med, färgdrag på turnen men ett till a kommer upp altså triss. Höjer 2 usd, alla 3 följer med- på rivern får ena killen in färgen- hör o häpna han har färg med 2 låga kort. Vad ska man göra? Jag lägger ner pokerspelandet för ett tag framåt nu, jag känner mig inte som en dålig spelare men prima nätverket tar kål på mig. Är nästan 100% säker på att dem har riggat det. Åkte dit igen för 5 minuter sen på rivern.

 

Du verkar ha missat en del rätt så viktiga saker.

 

1. "jag höjer inte för att dem går med på allt"? Skitbra att de går med på allt, du VILL att de ska syna med sina skithänder när du höjer med bra händer. Föredrar du att alla lägger sig varje gång du höjer, så du vinner blindsen med AA? Om du inte "straffar" dem för att de spelar skithänder får du skylla dig själv när du blir utdragen.

 

2. Shit happens. AA vinner "bara" 4 gånger av 5 mot de flesta händer. Det innebär att man kommer förlora då och då. Folk kommer att rivra en, och dra ut med de mest sjuka drag. Bara för att du har mer än 50% chans att vinna (Och alltså gör rätt) innebär inte att du är garanterad en vinst.

 

3. Gnäll, whine och rigg. Om du inte klarar av ett bad beat och börjar gnälla på "rigg" ska du inte spela över huvud taget, utan då gör du rätt som lägger av med pokern. Hoppas du hittar något som passar dig bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir tokig snart. sitter på AJ. Ingen höjer, jag höjer inte för att dem går med på allt. Floppen kommer upp, 2-a-6 i olika färger. Jag bettar ut 3 stycken följer med, färgdrag på turnen men ett till a kommer upp altså triss. Höjer 2 usd, alla 3 följer med- på rivern får ena killen in färgen- hör o häpna han har färg med 2 låga kort. Vad ska man göra? Jag lägger ner pokerspelandet för ett tag framåt nu, jag känner mig inte som en dålig spelare men prima nätverket tar kål på mig. Är nästan 100% säker på att dem har riggat det. Åkte dit igen för 5 minuter sen på rivern.

 

Du får väl skylla dig själv om du inte höjer preflop. Sen så är det klart att du inte ska spela microlimit alls om du inte klarar av att folk drar mot oddsen och ibland har tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrudu lilla vännen. Vad jag menar med riggat, är vad jag upplevt i längden.

 

Sen att jag höjjer 2 dollar och preflopp för att dem ska följa med ja, det är en dröm situation om 1 eller 2 följer med men inte 8 stycken, ok jag kan inte slänga varenda bra hand för att dem bluffar väldigt mycket på den nivån- som sagt jag är ingen dålig spelare som whinar för att jag torskar- jag har bara sett för mycket osannolka situationer på prima nätverket- detta är min erfarenhet, och många andras.

 

Sen att du tror att jag är whiner bara för att jag snackar om riggning, och jag antar att du tror att jag är en förlorare också- svaret är dock nej, jag går plus men är trött på osannolika händelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lär tro att du inte har nått alls när du väl checkar, så använd dig mkt av check-raising.

Gillar inte det här rådet, en check-raise är det billigaste sättet för motståndaren att släppa en hyffsad hand. Om man betar och sen re-raisar kommer han ofta känna sig fast i potten eller åtminstone ha lagt in två stycken rejäla bet istället för bara ett.

 

spela bara när du vet att du har den bästa handen och spela då hårt.

Man missar mycket value på det sättet, kan man lägga sig mot en höjning krävs inte alls särskilt stor säkerhet för att valuebeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte det här rådet, en check-raise är det billigaste sättet för motståndaren att släppa en hyffsad hand. Om man betar och sen re-raisar kommer han ofta känna sig fast i potten eller åtminstone ha lagt in två stycken rejäla bet istället för bara ett.

för att valuebeta.

 

Jag tror jag uttryckte mig fel, vad jag menade var att folk efter ett tag lär märka att dina bets betyder fold för dem och när du checkar så är det fritt fram, check-raisningarna ska användas som skydd mot detta.

Eller är det helt fel tänkt av mig? Använda check-raising som skydd mot aggressivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag uttryckte mig fel, vad jag menade var att folk efter ett tag lär märka att dina bets betyder fold för dem och när du checkar så är det fritt fram, check-raisningarna ska användas som skydd mot detta.

Eller är det helt fel tänkt av mig? Använda check-raising som skydd mot aggressivitet.

Nej det är ju rätt, men du behöver inte checkraisa ofta för den sakens skull. Särskilt som det är vanligare med underaggressivitet än överaggressivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju rätt, men du behöver inte checkraisa ofta för den sakens skull. Särskilt som det är vanligare med underaggressivitet än överaggressivitet.

 

Jag har fått det intrycket av microlimit att det finns mkt loose-agg galningar som anser att en check betyder just "jag har ingenting", men du har väl antagligen rätt som vanligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå jag vet att jag ska höja mer. men får jag med mig 3 synare, så torskar jag antagligen en stor summa i onödan. Ja visst vinner man 4 av 5 gånger kanske men det tar åtskilligt lång tid att vinna tilbaka allt, och det stämmer att man måste ha tålamod när man spelar poker. Men jag personligen har svårt att vinna mycket emot dessa synare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en hel del micro-limit bord på Expekt och visst hittar många synen, men med rätt höjningar brukar man sätta de flesta på prov. Jag höjer ofta ganska hårt med exempelvis JJ just för att röja bort de flesta limparna. Med bättre händer AA eller KK är jag dock lite mer försiktig i mina höjningar eftersom man ganska enkelt kan få med sig en del spelare, dock med lite högre risk att någon träffar hårt på floppen men potterna brukar bli lite bättre. Om jag anser att jag har bästa handen efter floppen bettar jag ut ordentligt för att verkligen bli av med alla lycksökare. Denna taktik funkar bra för mig på dessa micro-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...