Gå till innehåll

Don't Quit Your Day Job


Ignatius

Recommended Posts

Jag håller på och läser The Psychology of Poker av Alan Schoonmaker. Boken innehåller bl a appendixet "Don't Quit Your Day Job" som börjar med orden:

 

If you are thinking about becoming a full-time professional, forget it. Keep your day job because:

 

1. You probably won't make it.

2. There is little money and no future.

3. It's extremely unhealthy.

4. It's a dreary life.

5. It's a great "second job".

 

Själv tycker jag att dessa fem anledningar verkar ganska rimliga. Under tvåan skriver Schoonmaker bl a "If you are smart and disciplined enough to be an excellent player, you can probably make more money doing something else." Men med tanke på att boken inte nämner nätpoker kan det ju finnas en del att tillägga. Några kommentarer från proffs eller personer som övervägt att satsa på heltid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"If you are smart and disciplined enough to be an excellent player, you can probably make more money doing something else."

 

Jag tycker inte detta stämmer. Många kan nog vara riktigt smarta utan att ha mentaliteten för att lyckas (bra) med poker medan andra kan lyckas bra med poker utan att vara så väldigt smarta på andra områden.

 

Punkt 5 känns som ett nödargument.

 

Man kanske inte ska överväga att satsa på poker på heltid för att man har haft 2-3 riktigt bra sessioner, men om man har spelat poker vid sidan om under några år och lyckats vinna så mycket att man lätt skulle kunna leva på det så finns det väl ingen anledning att tro att "you probaly won't make it".

 

De här tipsen riktar väl sig mest till de som t.ex. spelar NL50 och har lyckats vinna $700 per månad de senaste 4 månaderna, eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"you probaly won't make it".

 

De här tipsen riktar väl sig mest till de som t.ex. spelar NL50 och har lyckats vinna $700 per månad de senaste 4 månaderna, eller nåt.

 

Vilken nivå kör du på då??

 

Tog du det som ett personligt påhopp? Jag håller med Akumila.

 

Sen tycker jag att det verkar vara ett ganska tungt liv, jag skulle nog måste ha ganska bra rutiner i övriga livet för att orka. Ett sånt där pokerkontor är nog enda sättet jag skulle palla längre än ett par månader, förutsatt att jag inte klonkade något sanslöst. Det är kul när det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste väl insa att det var en betydlig skillnad då boken skrevs och den verklighet som finns idag. Om man med idag menar de senaste 4-5 åren. Lite skillnad att vakna vid åttasnåret på kvällen dra sig lite i snasen och sätta sig vid datorn eller att vara ute på vägen och leta bra live bord....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara utgå ifrån mig själv, och att sitta och gneta poker dagarna i ända skulle vara på tok för enformigt. Nä, jag låter det vara en lönsam hobby, så kan jag behålla lyxen att ta pauser på ett par månader när det blir tråkigt.

 

Gneta poker dagarna i ända? Måste vara den vanligaste missuppfattningen om oss som lever på poker. Själv snittar jag 20 h/vecka, dvs hälften mot ett vanligt jobb. Men men, kanske finns pokerspelare som gnetar hela dagarna i ända, men det är nog vanligare bland alla knegare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 1 kan man väl säga om alla karriärer.

Det är alltid större chans att misslyckas än att lyckas.

Klart värt å chansa nu när det finns så många milioner att hämta. Speciellt om alternativet är ett annat meningslöst lågavlönat jobb utan vidare framtid. Vinner du en milijon tex under tre år så kommer du ha åtta år på dig att leva på tio tusen i månaden medans du försöker hitta nått du kan jobba med eller göra dom sista 40 åren av ditt arbetsliv.

Och jag tror dom flesta med någorlunda matematisk bakgrund och även flera utan sån bakgrund har förutsättning att vinna sådana belopp bara dom ger sig fan på att bli bra och går tillväga på ett smart sätt och inte bara leker sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge pyramidspelet funkar så lever alla loppan. När boomen är slut, vad händer då? Visst, nog kommer nätpokern att leva kvar och vara stor. Säkerligen. Men kommer tillströmmningen av nya spelare att vara densamma?

 

Jag tror inte det.

 

Ni som ser pokern som en enkel framtid, tänk efter både en och två gånger. För en del spelare så är den säkert det. För *många* spelare till och med. Men för långt ifrån alla. Speciellt om du tar hänsyn till alla de där sakerna som det är så lätt att bortse ifrån: Vad händer när du blir sjuk? Vad händer när du slutar?

 

Kommer alla som spelar framgångsrikt nu att ha lagt undan nog för att kunna klara sig i framtiden? Ytterst tveksam till det. Hur attraktiv är du då på arbetsmarknaden när du kommer till en intervju och säger att du är 35 år och aldrig arbetat?

 

För dom som ser pokern som ett yrke under begränsad tid, de personerna tror jag är inne på rätt spår. Att vika något år åt "lätta pengar" för att sedan kliva ut i "verkliga världen". Där har du nog lösningen för de flesta.

 

De som haft god varians under ett-två år och sedan sitter och säger att de ska försörja sig på poker resten av livet.... tja, det är väl den svenska mentaliteten som smittat mig, men jag är rädd att "vanliga arbetande svenskar" kommer att få försörja de personerna senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge pyramidspelet funkar så lever alla loppan. När boomen är slut, vad händer då? Visst, nog kommer nätpokern att leva kvar och vara stor. Säkerligen. Men kommer tillströmmningen av nya spelare att vara densamma?

 

Jag tror inte det.

 

Ni som ser pokern som en enkel framtid, tänk efter både en och två gånger. För en del spelare så är den säkert det. För *många* spelare till och med. Men för långt ifrån alla. Speciellt om du tar hänsyn till alla de där sakerna som det är så lätt att bortse ifrån: Vad händer när du blir sjuk? Vad händer när du slutar?

 

Kommer alla som spelar framgångsrikt nu att ha lagt undan nog för att kunna klara sig i framtiden? Ytterst tveksam till det. Hur attraktiv är du då på arbetsmarknaden när du kommer till en intervju och säger att du är 35 år och aldrig arbetat?

 

För dom som ser pokern som ett yrke under begränsad tid, de personerna tror jag är inne på rätt spår. Att vika något år åt "lätta pengar" för att sedan kliva ut i "verkliga världen". Där har du nog lösningen för de flesta.

 

De som haft god varians under ett-två år och sedan sitter och säger att de ska försörja sig på poker resten av livet.... tja, det är väl den svenska mentaliteten som smittat mig, men jag är rädd att "vanliga arbetande svenskar" kommer att få försörja de personerna senare.

 

Alla som spelar kommer inte ha lagt undan för framtiden men endel kommer göra det. Att inte satsa på pokern när man har potential är dumt. Kan du tjäna mer än dubbelt så mycket som ett vanligt jobb är det kanske värt det. Kan du tjäna mer än tre gånger så mycket som ett vanligt jobb är det troligtvis värt det. Kan du tjäna mer än 4 gånger så mycket som ett vanligt jobb är det definitivt värt det. Kan du tjäna lika som ett vanligt jobb är det nog inte värt det.

 

Är man smart och det får man hoppas att man är om man tjänar mycket på pokern så är ser jag inga problem med att spara pengar. Kan du inte spara hade du nog inte kunnat spara vilket jobb du än hade haft.

 

Du kommer nog vara mer eller mindre lika attraktiv som någon som jobbat på ica, macdonalds, lager, städ eller annat lågavlönat arbete under samma tidsperiod.

Under hur många år har inte pokern växt? Det växer fortfarande, hur länge det växer är väl svårt å sia om men det är inte snack om ett år, troligt betydligt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...