Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har suttit och funderat lite över vad man ska jämföra olika sng nivåer med resp. cashgame nivå. Vad är t.ex 50dollars SNG likvärdigt med för cashgamenivå. Ja ni fattar. Någon som har några tankar om detta?

Postad

Ett sätt är ju att jämföra bankrullekrav. Det visar en SNG-nivå som har lika stora svängningar som en CG-nivå. Om man har 50 inköp för SNG som krav och 30 inköp för CG.

Med dessa krav kan man spela $40 SNG (om det finns) och NL50 (med några inköp till godo) för $2000. Alltså är $40 SNG och NL50 jämförbara.

Postad

Läste en liknande tråd på 2p2 nyligen.

Där räknade de med 100 inköp för SnGs och 30 inköp för cashgame. Det innebär att $60 SnGs = NL200.

Jag tycker det är bra att räkna med 100 inköp för SnGs men då måste man nog oxå räkna med iaf 50 inköp för CG. Då blir $60 SnGs lite högre än NL100, vilket jag för övrigt tycker stämmer ganska bra.

Postad
Det bästa vore väl att jämföra EV och standardavvikelse per nån enhet? Per hand kanske.
Men ska man jämföra nån slags matematiskt maximal EV då, eller ska man jämföra EV hos två lika talangfulla personer som lagt ner lika många timmar på var sitt av de två spelen?

Det känns som att dom två metoderna kommer ge ganska olika svar. Iaf har jag en föreställning om att SnG går mycket snabbare att lära sig. Men jag har iofs ingen koll på CG. Floppar är läskiga. =)

Postad

Borde man inte mäta i $vinst?

Om en CG spelare vinner 7BB/100 och en SNG spelare har 17% ROI. (Säkert fel bb/100 och ROI)

På vilken nivå blir då timlönen samma?

När timlönen är samma så är nivåerna jämbördiga.

Postad
Men ska man jämföra nån slags matematiskt maximal EV då, eller ska man jämföra EV hos två lika talangfulla personer som lagt ner lika många timmar på var sitt av de två spelen?

Båda de siffrorna verkar ju rätt onintressanta för mig som enskild spelare. Jag vill ju veta vilka nivåer som är varandras motsvarigheter för mig. Då borde jag ju rimligen använda mina siffror för EV och standardavvikelse.

Postad

Rent spontant säger jag att tex NL200 är samma som Stars $55:or om man ser till motstånd. På dom nivåerna tog motståndet ett relativt stort steg upp i kompetens och aggressivitet. Det baserar jag inte på fakta eller matematik, bara en känsla :)

Postad
Någon som har några tankar om detta?

Ja, det beror på vad man kan vänta sig att tjäna i sng respektive cashgame. Något som är individuellt och inte särskilt väl korrelerat.

Vad gäller frågan i stort jämför den s.k. "äpplen och meloner".

Något liknande man skulle kunna snacka om är varians per speltimme som har fördelen av att vara mätbart.

Postad
Har suttit och funderat lite över vad man ska jämföra olika sng nivåer med resp. cashgame nivå. Vad är t.ex 50dollars SNG likvärdigt med för cashgamenivå. Ja ni fattar. Någon som har några tankar om detta?

är inte den bästa jämförelsen bankrulle?

det är iofs personligt vad man behöver för bankrulle.

men 5/10 limit ungefäre lika med NL100 ungfär lika med 100 dollar sng?

eller? är spelet i en 100dollar sng bättre än spelet på ett generellt NL100 6max-bord?

Postad

eller? är spelet i en 100dollar sng bättre än spelet på ett generellt NL100 6max-bord?

100 dollars sng är högre än nl100

Postad

100 inköp för SnG och 50 inköp för cash känns spontant ungefär lika. Inte för att jag har spelat $100 SnGs någon gång överhuvudtaget men de är säkerligen mycket tuffare än NL100.

Postad
100 dollars sng är högre än nl100

för att?

ok så NL200 är ungefär lika med SNG 100.

det edna vettiga ä ju att jämföra spelkapital.

allt annat visar ju bara vilket som är mest lönsamt att spela givet en viss bankrulle.

att jämföra spelskicklighet är ju helt omöjligt ändå.

Postad
för att?

allt annat visar ju bara vilket som är mest lönsamt att spela givet en viss bankrulle.

Precis och om du som i den förra posten räknar med 30 inköp i SnG så är det extremt lite.

I min mening är $60 SnG ~ NL150.

Postad
för att?

Du får ju titta på vilken varians de olika spelformerna har, det är ju svårt att säga exakta vilken nivå som är densamma. Men som Conspiracy säger så brukar spelare ofta ha högre bankrulle krav (räknat i inköp) för sng. Sen att en spelare kanske är mer bekväm att lira nl1000 än att lira 60 dollars sng är ju en helt annan sak.

Postad

$100 har ENORMT mycke bättre spelare än NL100. Det är en högre nivå pga av att man är "allin" i varje SnG så att variansen höjs dramatiskt. En "normal" session på $100 sng är kanske mellan -$1500 +$1500, medans en NL100 session oftast slutar mellan -$400 +$400.

Postad

Jag kör med minst 30inköp för NL cashgame, 60 för PLO och 100 för SNG.

När det gäller $/timme så tjänar jag mer när jag lirar cashgame, men det beror till stor del på att jag inte kan multitable, blir förvirrad om jag spelar fler än 3 bord..