Gå till innehåll

ARTIKEL: Spelberoendet tog över Christians liv


Sansrom

Recommended Posts

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fyfan, det är så man mår illa. Får en faktiskt att på allvar fundera över hur jävla omoraliskt det är att sitta och vinna folks pengar kväll efter kväll. Det är inte så att man trott att pengarna kommer från tomma intet, eller så. Men däremot har man nog felaktigt målat upp en romantisk bild som bygger på att många förlorar lite, för att få ska kunna vinna mycket. Artikeln visar dessvärre att denna bild är allt annat än riktig.

 

Vad jag ska skriva nu har egentligen inget med artikeln att göra, men jag tycker ändå att det känns befogat att ta upp frågan om hur spelbolag och motståndare ska hantera spelare som kantrat, toktiltat, tappat kontrollen. Personligen har några få tillfällen mött spelare som det känns äckligt att vinna av. Nu snackar jag inte om vanliga spelare som tiltat, utan om spelare som helt tappat fästet. Spelare dag efter dag, månad efter månad spelare spelar bort allt. Spelare som uppenbarligen inte spelar för att vinna, utan paradoxalt nog spelar - medvetet för att förlora. Jag förmodar att dessa spelare drabbas av den paradoxala känslan att det känns skönt att förlora. Allt känns redan så jävligt att man lika gärna kan göra det så jävligt det kan bli.

 

Min reaktion mot denna spelartyp är att be dem lämna. Denna reaktion är självfallet verkningslös och ibland vore det kanske på plats för Spelbolagen att stoppa en spelare, ringa upp honom eller bara göra något. Nu vet jag att även detta i princip är meningslöst då det finns ett hav av nya siter att spela på. Men samtidigt känns det hemskt förespråka devisen: att eftersom det är så jäkla svårt kan vi lika gärna skita i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört sorgligt. Den tragiska baksidan av nätpoker och förklaringen till alla pokerproffs stora inkomster. Han är en av MÅNGA som har förlorat stort. Är säker på att det finns fler än honom som övervägt självmord men inte genomfört.

En tankeställare till alla nätproffs och framför allt alla spelbolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen tragiskt och man känner verkligen med honom och hans anhöriga. Håll ögonen öppna!

 

Fyfan, det är så man mår illa. Får en faktiskt att på allvar fundera över hur jävla omoraliskt det är att sitta och vinna folks pengar kväll efter kväll.

 

Det här tål jag dock inte. Folk gapar och skriker i Martins Poker tråden att ”avtal skall hållas” osv. Samtliga spelare vid borden är där av egen fri vilja och är medvetna om vad spelet går ut på, ett slags avtal spelare emellan kan man kanske kalla det.

Naturligtvis vill jag inte spela mot spelare som far illa av det de håller på med men att andra anonyma spelare på nätet skulle ha någon som helst skuld i det här tar jag starkt avstånd ifrån.

Pokerspelande kompisar som eventuellt har utövat grupptryck bör snarare lastas i så fall (om man nu tvunget måsta hitta syndabockar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dett var verkligen sorligt att läsa :( Fick rysningar i hela kroppen :(

 

Oerhört sorgligt. Den tragiska baksidan av nätpoker och förklaringen till alla pokerproffs stora inkomster. Han är en av MÅNGA som har förlorat stort. Är säker på att det finns fler än honom som övervägt självmord men inte genomfört.

En tankeställare till alla nätproffs och framför allt alla spelbolag.

 

Ska vi alla sluta spela poker? Ska man sluta dricka alkohol eftersom man sponsrar en verksamhet som tar många liv varje år? Ska man sluta röka av samma anledning som alkoholen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen tragiskt och man känner verkligen med honom och hans anhöriga. Håll ögonen öppna!

 

 

 

Det här tål jag dock inte. Folk gapar och skriker i Martins Poker tråden att ”avtal skall hållas” osv. Samtliga spelare vid borden är där av egen fri vilja och är medvetna om vad spelet går ut på, ett slags avtal spelare emellan kan man kanske kalla det.

Naturligtvis vill jag inte spela mot spelare som far illa av det de håller på med men att andra anonyma spelare på nätet skulle ha någon som helst skuld i det här tar jag starkt avstånd ifrån.

Pokerspelande kompisar som eventuellt har utövat grupptryck bör snarare lastas i så fall (om man nu tvunget måsta hitta syndabockar).

 

Word på vart enda ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen tragiskt och man känner verkligen med honom och hans anhöriga. Håll ögonen öppna!

 

 

 

Det här tål jag dock inte. Folk gapar och skriker i Martins Poker tråden att ”avtal skall hållas” osv. Samtliga spelare vid borden är där av egen fri vilja och är medvetna om vad spelet går ut på, ett slags avtal spelare emellan kan man kanske kalla det.

Naturligtvis vill jag inte spela mot spelare som far illa av det de håller på med men att andra anonyma spelare på nätet skulle ha någon som helst skuld i det här tar jag starkt avstånd ifrån.

Pokerspelande kompisar som eventuellt har utövat grupptryck bör snarare lastas i så fall (om man nu tvunget måsta hitta syndabockar).

 

 

Tror att du missförstått mig. För mig handlar det varken om att förbjuda det ena eller andra. Däremot anser jag att det bör finnas ett mer omfattande ansvar ibland spelbolagen. Ingen känner förlorarna bättre än spelbolagen. Vidare bör det även finnas ett mer handfast skyddsnät för det fåtal spelare som faller in i missbruk.

 

För övrigt, Jennez, så tycker jag inte man ska använda argumentet "om den fria viljan", eller den "fria individen" på ett så svepande och bortförklarande sätt som du gör. Presic som du, anser jag att den att den fria viljan är och ska förbli okränkbar. Men detta medför inte att vi kan avskriva oss allt ansvar i den fria viljans namn. Tvärtom ger friheten oss ett ansvar.

 

Vidare, kan man ju tycka vad man vill om hasard spel, men jag tror att det i längnden blir ganska svårt att försvara din glorifierande syn på fenomenet hasard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan, det är så man mår illa. Får en faktiskt att på allvar fundera över hur jävla omoraliskt det är att sitta och vinna folks pengar kväll efter kväll.

Hans problem var inte att han var skyldig ett par hundra k. Det suger visserligen men är i sig inget jätteproblem. Finns många med rätt värdelösa utbildningar som är skuldsatta för liknande belopp.

 

Snarare var det ju något i stil med att han dels hade ett skört psyke, inte visste att han kunde vända sig till någon och att ingen i hans omgivning förstod att han behövde hjälp. Det finns många unga män i hans situation och självmord är skrämmande vanligt, men poker gör knappast någon större skillnad i det stora hela.

 

Vad jag ska skriva nu har egentligen inget med artikeln att göra, men jag tycker ändå att det känns befogat att ta upp frågan om hur spelbolag och motståndare ska hantera spelare som kantrat, toktiltat, tappat kontrollen.

Det är en rätt intressant diskussion. Personligen har jag kommit fram till att jag inte bryr mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du missförstått mig. För mig handlar det varken om att förbjuda det ena eller andra. Däremot anser jag att det bör finnas ett mer omfattande ansvar ibland spelbolagen. Ingen känner förlorarna bättre än spelbolagen. Vidare bör det även finnas ett mer handfast skyddsnät för det fåtal spelare som faller in i missbruk.

 

Håller med om att det borde finnas bättre skyddsnät, men nu gör det inte det och det är under de premisserna samtliga spelare ger sig in i leken. Vissa (alldeles för många) är inte tillräckligt mogna för att hantera spel om pengar och det är ett problem – för de själva och i förlängningen samhället.

 

För övrigt, Jennez, så tycker jag inte man ska använda argumentet "om den fria viljan", eller den "fria individen" på ett så svepande och bortförklarande sätt som du gör. Presic som du, anser jag att den att den fria viljan är och ska förbli okränkbar. Men detta medför inte att vi kan avskriva oss allt ansvar i den fria viljans namn. Tvärtom ger friheten oss ett ansvar.

 

Beror ju helt klart på vilket håll man ser det från. Jag kände inte Christian och jag har troligen inte heller spelat av honom några pengar. Skulle jag dock ha gjort det så är hans situation knappast mitt eller någon annan spelares fel. Han spelade själv bort sina pengar, det var inte någon elak haj på nätet som lurade av honom kosingen vid ett pokerbord.

 

Hade jag känt Christian personligen hade jag definitivt haft ett ansvar. Nu gjorde jag inte det så därför avskriver jag mig allt ansvar i den fria viljans namn.

 

Vidare, kan man ju tycka vad man vill om hasard spel, men jag tror att det i längnden blir ganska svårt att försvara din glorifierande syn på fenomenet hasard.

 

Jag säger som gdaily: lolla mig långsamt. Jag är väl för bövelen en av de som har en extremt avglorifierad syn på hasard? I princip i varenda krönika jag har skrivit för olika tidningar kan man läsa om unga killar som på ett eller annat sätt hamnat i klistret eller riskerar att råka illa ut.

 

I den här tråden vill jag inte heller glorifiera hasardspel. Jag hävdar bara att enskilda spelare inte kan lastas för Christians öde. That’s it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragisk och berörande artikel. :(

 

Dessvärre är det här ett scenario som kommer återupprepas mer frekvent de närmaste åren. Anledningen är enkel. Tillväxten på den globala pokermarknaden har minskat och nytt kapital (nya spelare s.k fiskar) tillströmmar inte som det gjorde för 1-3 år sedan. I artikeln jag skrev för Poker.se i juli inför WSOP 06 beskrev jag tankebanorna för många av dessa unga pokerproffs... och Christians historia är en av de historierna... och en av de som slutar på värsta tänkbara sätt. Det har blivit svårare att försörja sig som "pokerproffs" och leva upp till den idyll som media delvis målat upp av ett rikt ungt pokerproffs, med stor frihet och mycket pengar. Det finns garanterat många av er som känner av att det blivit tuffare senaste tiden... men det finns även ni som inte känner av det som det fortsätter gå bra för.

 

Där ute finns dock massor av unga spelare som inte längre kommer kunna klara av att försörja sig på poker. Börja låna pengar, leva i lögn om vad pengarna ska användas till, åka på betalningsanmärkningar, samtal från kronofogden etc. Att vända den situationen genom att fortsätta spela är nästan hopplöst. Det kommer vara en mycket psykiskt jobbig och/eller frustrerande situation för dessa spelare.

 

I just den situationen, när slutet på berättelsen ska skrivas, hoppas jag verkligen att dessa spelare tar tillfället i akt att be om hjälp. Det kommer att vara oerhört tunga samtal men absolut värt det. Att öka sin inre börda för varje dag som går och fortsätta hålla ett positivt yttre håller inte hur länge som helst.

 

 

Jag hoppas och tror att Pokerforum.nu då kan hjälpa till. Vi gör vad vi kan i Spelberoende forumet. Det är en bra kanal om man anonymt vill vädra sig innan man tar det större steget att vända sig till ens familj och vänner.

 

Tro mig, är det något vi människor vill göra med våra medmänniskor så är det hjälpa dem när de kommer och behöver hjälp. Om ni hade haft en nära vän som en kväll knackar på dörren och gråter ut i soffan om att han har alkohol/spel- problem, raserad ekonomi och nu tänker göra vad som än krävs för att få sitt liv på fötter igen så är vår reaktion att vi vill hjälpa... och som medmänniska är man då glad att personen kommer och ber om hjälp istället för håller det inom sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragiskt.

 

Var han aktiv här? Det är nog känsligt det här då han säkerligen har vänner som skriver här.

 

 

Att det ens går att leva på pokern beror på att det är pengarna som lockar många att spela. Hela samhället lever på det då det trots allt är ett konsumtionsamhälle. Pokern är bara en liten del av detta. Mao är det så många faktorer som spelar in till att en person drivs till ytterligheter som detta.

 

Om man skall se något gott ur detta så sänder det väl ut signaler om att inte gå på pokerbolagens marknadsföring.

 

å andra sidan får man inte heller glömma att pokern skapar positiva förväntningar vilket nog de flesta människor uppskattar som krydda i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit svårare att försörja sig som "pokerproffs"

Definitivt. Förra året tjänade jag bra mycket mer en jag rimligen kan vänta mig från ett riktigt jobb, det här året skulle jag vara glad om jag tjänar ens 2/3 av det och realistiskt är det nog snarare 1/2 som gäller om inget ändras rejält. Tror många missat det här och fortsätter samma extremt höga konsumtion som innan och då är det gulning som gäller.

 

Kul resa, men det börjar bli dags att omvärdera om det är något man ska syssla med på heltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att rubriksättningen var bra! Det var ju på grund av pokern och att han satte sig i skuldfällor han tog sitt liv.
Jag håller absolut inte med.

 

Det finns jättemånga människor som hamnar i lika skuld både från poker och andra områden i livet. Det är inget man som leder till självmord i sig, vilket kan visas genom att den absoluta majoriteten i liknande finansiella situationer faktiskt inte tar livet av sig. Det är en stressfaktor som för vissa människor i vissa situationer kan utlösa självmordsbeteende. Men det kan saker som ett brustet förhållande, underkänd doktorsdisputation, osv också göra. Den utlösande faktorn är i stort sett inte problemet här. Livet kommer så gott som säkert innebära väldigt jobbiga situationer, det vi kanske kan ändra på är att ge människor bättre sätt att hantera dem.

 

Jag är inte så insatt i vad som faktiskt leder till självmord, men kombinationen ung man och stress i tron att omgivningen inte får veta verkar särskilt dödlig.

 

Vill vi minska självmordsförekomsten i Sverige så påverkar vi inte särskilt mycket genom att hindra folk från spela. Det som gör skillnad är sätt som personer i risksituationer kan få kontakt och hjälp kring sin situation. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det går till då det för många ter sig skamligt att gå till en vårdmottagning för psykiska besvär eller att de helt enkelt inte tänker på möjligheten. Att vi lever så pass individuellt och ensamt är säkert en enormt bidragande faktor till att människor hamnar i sådana här situationer. Lika så att saker som bikt inte längre finns, som rimligen var och är ett naturligt utlopp för människor att tala om och hantera stressfylda situationer, är säkert också ett problem.

 

Jag har väldigt svårt att se ett enkelt alternativ för att hantera den här typen av högstressituationer i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man alltid ska vara försöktig när man drar sådana här slutsatser.

 

Jag tycker inte att det är hundraprocentigt klarlagt att det var pokern som var den avgörande faktorn för hans självmord.

 

Jag skulle snarare vilja säga att killen hade ett mycket bräckligt psyke.

 

Det framgår att han tidigare haft framgångar i counterstrike. Det kan ha gjort att han trodde att han var oövervinnerlig och sedan inte tålde motgångar.

 

Som jag ser det kunde det lika gärna slumpat sig så att han spelat bort pengar på trav, tips, jack Vegas eller råkat på motgångar på annat sätt. Nu råkade det bli så att han torskat pengar på poker.

 

Sedan är ju livet i sig självt tufft. Det finns fullt av hungriga vargar som lurar runt kröken och som vill åt både ens liv och pengar. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle snarare vilja säga att killen hade ett mycket bräckligt psyke.

Tror inte att man måste vara "mycket bräcklig" för att begå självmord eftersom frekvenserna varierar väldigt mycket beroende på kultur. Snarare är det saker som hur accepterat självmord är, hur ofta det presenteras som ett alternativ, möjligheten att hantera stressfyllda situationer socialt, mängden interaktion med familj och vänner, osv som påverkar väldigt mycket.

 

Har ju förekommit riktiga modesvängningar i antal självmord på olika platser och tider i världen. Alltså att självmorden gått upp med många hundra procent under vissa perioder på olika ställen. Uppsidan med det är att vi antagligen kan påverka den rätt höga självmordsfrekvensen i Sverige. Som sagt tror jag inte pokerns vara eller icke-vara är ett stort steg åt något håll i det arbetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof skrev:

"Jag skulle vilja säga att rubriksättningen var bra! Det var ju på grund av pokern och att han satte sig i skuldfällor han tog sitt liv.

 

Tummen upp för AB / Expressen som uppmärksammar dagens spelmissbruk inom internetpokern och de följder som det kan få i de värsta fallen."

 

 

 

Ditt andra stycke skriver jag gärna under på.

 

Rubrikerna däremot tycker jag inte känns speciellt seriösa av den enkla anledningen att han tog sitt eget liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut inte med.

 

Det finns jättemånga människor som hamnar i lika skuld både från poker och andra områden i livet.

Visst är det så, men jag menar ju att det var den/en primär orsak.

 

Precis som att om en person tar livet av sig för att hans fru lämnat honom så kan det vara den primära orsaken och jag tycker en rubrik som "skillsmässan tog hans liv kan vara rätt" även om nu det kunde finnas andra orsaker också.

 

Nåja det blir bara språkligt tjafs och det tänker jag inte spamma denna tråd med. Det är bra att spelmissbrukproblemet uppmärksammas, framföralt bland unga män.

 

Men som vi tidigare konstaterat. Pokerbranschen är en smutsig och oärlig bransch som lockar fram det sämsta ur folk... Läs bara Micke Westerlunds krönika i Expressen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är bra att problemet uppmärksammas, men kvällstidningarna gör det ju på ett smaklöst sensationslystet och spekulativt sätt.

 

Utan att vara ett dugg insatt i det specifika fallet, är jag dock av åsikten att "circumstances don't make a man - they reveal him". En person som är benägan att försätta sig själv i problemsituationer hittar alltid ett sätt att göra det på. Det må vara genom dåliga äktenskap, kriminalitet, dra på sig fågelinfluensa, spela bort alla sina pengar på poker eller andra dumheter.

 

Såna där rubriken får min gamla morsa att ringa till mig för att försäkra sig om att jag "slutat spela poker på datan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...