Gå till innehåll

sannolikhet att få en viss hand?


jaha81

Recommended Posts

Vet inte om det finns någon sida, men detta borde stämma:

SC: Första kortet (valrfritt) 52/52. Andra kortet måste då vara samma färg samt ett nummer högre eller ett nummer lägre. Alltså 2 möjliga av de 51 kvarvarande.

Chansen blir då: 52/52 * 2/51 = 3,9% chans.

För PP borde det bli 52/52 * 3/51 (3 kort med samma värde kvar) = 5,9% chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska besvara din fråga lite annorlunda (betyder inte att ChRiiLLe's svar är fel!)

Antar att du menar sannolikhet för de två hålkorten i Texas Hold'em.

 

Det finns 13 olika par AA-KK-QQ osv.. dom kan du få i 6 olika kombinationer per par, dvs 78 chanser att få ett par.

Vidare finns det 312 olika kombinationer för suited kort på handen. t.ex. :Ks::2s: Av dessa 312 är 48 suited connectors.

Sen har du 936 olika kombinationer för off suited kort på handen. t.ex. :3s::7c:

Det ger dig exakt 1326 olika startkombinationer. Av dom är ~5,88% alltså par, ~23,52% är suited och ~70,58% är off suited. Och av dessa är 48/1326=3,61% suited connectors.

 

Det är dina chanser att få en specifik starthand.

Har du då 9 motspelare så (något förenklat!!!) ta *9 så får du oddsen för att du är upp mot en spceifik hand.

T.ex.: du sitter med :Ks::Kd: vad är oddsen för att någon av dina 9 motspelare har AA samtidigt mot dina KK?

Det finns 6 olika kombinationer av AA - 6/1321 (1321 för att du måste ta bort 5 olika kombinationer av KK, det finns bara en kombination KK kvar alltså) = ~0,454% * 9 = ~4,08%. Typ 1 på 25 att du ska vara uppe mot AA då.

 

Hoppas alla siffror blev rätt nu!

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J

Har du då 9 motspelare så (något förenklat!!!) ta *9 så får du oddsen för att du är upp mot en spceifik hand.

/Cyntax

 

I själva verket blir det väl 1 - (1 - sannolikheten att någon har det vid 1st fi)^9 = sannolikheten att någon har det vid 9st fi?

Eller tänker jag fel nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex.: du sitter med :Ks::Kd: vad är oddsen för att någon av dina 9 motspelare har AA samtidigt mot dina KK?

Det finns 6 olika kombinationer av AA - 6/1321 (1321 för att du måste ta bort 5 olika kombinationer av KK, det finns bara en kombination KK kvar alltså) = ~0,454% * 9 = ~4,08%. Typ 1 på 25 att du ska vara uppe mot AA då.

 

Hoppas alla siffror blev rätt nu!

/Cyntax

 

Tror inte det blev riktigt rätt :(

 

Om vi har :Ks::Kd:, så finns det 50 kort kvar i leken som fi kan använda. Det finns 50 * 49 / 2 olika kombinationer av dessa kort = 1225. Sex av dessa är pocket rockets. Dvs 6/1225 ~0,490%

 

Att multiplicera med 9 ger en hyffsad approximation som är ~4,41%.

 

För den som vill läsa mer om det här rekomenderas som alltid Wikipedian, som ger en sannolikhet för nio motspelare till ~4,39%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret pi!

 

Men hur gör jag för att räkna ut sannolikheten att åtminstone en fi har flush efter en suited flop, för ett godtyckligt antal fi?

Jag kollade igenom wikipedia men hittade inget där..

 

Sannolikheten mot EN fi på floppen är väl 10/47*9/46=4.16% men vad blir det när flera fi är med i leken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret pi!

 

Men hur gör jag för att räkna ut sannolikheten att åtminstone en fi har flush efter en suited flop, för ett godtyckligt antal fi?

Jag kollade igenom wikipedia men hittade inget där..

 

Sannolikheten mot EN fi på floppen är väl 10/47*9/46=4.16% men vad blir det när flera fi är med i leken?

 

Vilka händer spelar dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer spelar dom?

 

Jag har i detta exemplet helt enkelt antagit att fi kan spela alla typer av suited händer.. det är ju såklart fel men jag är mer ute efter hur man räknar ut sannolikheten att nån av flera fi har flush utifrån sannolikheten att en har det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i detta exemplet helt enkelt antagit att fi kan spela alla typer av suited händer.. det är ju såklart fel men jag är mer ute efter hur man räknar ut sannolikheten att nån av flera fi har flush utifrån sannolikheten att en har det

 

Jag är osäker på om det finns några användbara applikationer på den typen av kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...