Gå till innehåll

Lyckades elda upp postväxel..hmm


Hemdhes

Recommended Posts

Jag googlade fram Växellagen, verkar som det finns vissa möjligheter iaf.

http://lagen.nu/1932:130

 

 

73§

 

Har växel förkommit och varder, i anledning av ansökan om dess dödande, offentlig stämning utfärdad på sätt därom är särskilt stadgat, vare utställaren pliktig att utfärda ny växel, såframt antaglig säkerhet ställes för vad han kan nödgas utgiva på grund av den förkomna växeln. Var denna växel godkänd, åligger det godkännaren att, när förfallotid är inne, mot enahanda säkerhet betala till den, som visar sin rätt att uppbära betalning.

 

 

Vad nu det betyder i verkligheten, bäst är väl att kontakta utställaren av växeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fan nu blir jag ju riktigt nervös

 

ååååå.. trodde inte det skulle va några problem att fixa

 

Det kommer att lösa sig. Postväxlar används av det äldre pokergardet i stället för cash, i och med att de går att spärra om det exempelvis blirrån. Med andra ord så måste denna växel gå att spärra, och du få ny.

 

Räkna med att det kan ta ett tag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Grand Bark citerar §73 växellagen. Där står bl.a. "ansökan om dess dödande". En postväxel är ett skuldebrev, ett enkelt skuldebrev.

Anyway, för att döda ett skuldebrev måste man annonsera i tidningen/tidningarna om "dödandet av skuldebrevet".

I "Lag (1927:85) om dödande av förkommen handling" står hur man ska göra.

Du ska ansöka om dödande av postväxeln hos Tingsrätten där du bor. "Vid ansökningen skall fogas avskrift av handlingen eller sådan uppgift om dess innehåll, som är nödig för dess säkra igenkännande."

Tingrsätten utfärdar en offentlig stämning, som genom rättens försorg kungörs i Post- och Inrikes Tidningar. (det är det som kostar)

Tyvärr hittar jag inte vad det kan kosta, men jag tror det är dyrt. Ring!

Det tar minst ett år innan växeln kan förklaras död (står i lagen).

 

För nått år sedan råkade jag lyssna på ett samtal mellan en kund och personalen på Nordea. Kunden, en gammal tant, hade tappat bort en av sina bankböcker och undrade hur hon nu skulle få pengarna. Bankboken innehöll inga miljoner, men nåra tusen. Iaf. personalen förklarade att det skulle ta lång tid och kosta pengar att "döda bankboken".

Tanten blev hyffsat rasande, banken hade snott pengarna! Personalen fick förklara att bankboken fungerade som ett skuldebrev. bla bla bla. Slut på historien, för sen plingade mitt nummer till kassan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...