Hasselby Postad 9 Februari , 2005 Rapport Postad 9 Februari , 2005 Har använt mitt First Card (från Nordea, som också är ett Master Card http://www.firstcard.se ) vid insatser till några pokersiter. Har fungerat bra. Idag kom jag hem till ett brev från First Card som uppmärksammar mig på att kortet inte får användas för insatser i "spel eller liknande". Hade ingen tanke på att det kunde vara otillåtet och de där kontobestämmelserna hade jag inte direkt i huvudet. Vet någon om detta är en generell regel hos betal/kreditkortsföretag, finns det andra kort man ska undvika vid insatser till spel? mvh * RP, lite kortare - QoS * Citera
TANDEMCYKELN Postad 9 Februari , 2005 Rapport Postad 9 Februari , 2005 Vän, Det är väl mest den amerikanska regeringen som brukar hota kreditkortsbolagen så mycket att de känner sig tvingade att stoppa utbetalningar till spel på internet. Den svenska staten har inte gjort något sådant uttalande vad jag vet. Hur den amerikanska staten hotar företagen vet jag inte, men det finns säkert ganska många sätt. Om nu företaget fortsätter med sina hot, så byter du bara till något annat kort som är kopplat till Mastercard. Ge dem fingret! Citera
Hasselby Postad 9 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 9 Februari , 2005 Det som är lite märkligt är att jag inte fick något varningsbrev förrens jag satte in pengar på Expekt, antar att de bara har koll på några få spelsiter. Tycker Master Card är smidigt, så jag mailar Eurocard och Master Card Sweden och hör om detta gäller hos dem med. Förbudet kan ju vara en lokal avvikelse hos First Card. mvh Citera
ovevovve Postad 9 Februari , 2005 Rapport Postad 9 Februari , 2005 First Card är Nordeas företagskort och det företag du jobbar på får faktura på de transaktioner som är kopplade till kortet. Det är mer ett "kreditkort" än ett "vanligt" visa/mastercard som är kopplat till ditt personliga bankkonto som privatperson. Därför har de nog vissa restriktioner om vad det får användas till, såsom spel på kredit... Citera
Hasselby Postad 9 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 9 Februari , 2005 Men det är First Cards privatkort jag har. Men anledningen kan ju vara att de är stora på företagsmarknaden och därför kanske vill hålla en högre "etik" eller liknande. Citera
mooy Postad 15 September , 2005 Rapport Postad 15 September , 2005 En lite närliggande fråga. Eftersom det är ett kreditkort (inte kopplat till ett konto utan man får faktura på användandet) där man inte borde kunna sätta in pengar på eller? Hur gör man med siter som vill att man cashar tillbaka pengar på kortet innan man cachar ut till neteller. Vad skulle kortföretaget säga om man cashade ut mer än insatt belopp på kortet igen. Ringde nyss och frågade banken men de hade ingen aning. Mailade just några pokersiter och vad deras svar är kommer senare. Citera
Torsus Postad 15 September , 2005 Rapport Postad 15 September , 2005 Detta är ju ett välkänt problem och huvudanledningen till att många använder neteller... Citera
mooy Postad 15 September , 2005 Rapport Postad 15 September , 2005 Detta är ju ett välkänt problem och huvudanledningen tillatt många använder neteller... Menar du att pokersiterna nekar mig att sätta in och eller ta ut på kortet? (menar att dom nekar mig att sätta in för att jag inte kan ta ut på kortet) Har inte fått något svar än från någon site på frågan men det kommer. Citera
Doc Postad 15 September , 2005 Rapport Postad 15 September , 2005 Oops, detta hade jag ingen aning om. Får väl sitta och vänta på mitt varningsbrev då jag använt mitt Master Card för ganska stora deposits förra månaden. Jag använder alltid kort med faktura vid betalning på Internet då man har möjlighet att granska och stoppa felaktiga debiteringar. Mitt Visa som är knutet till lönekontot vill jag inte gärna använda då man riskerar att få lönekontot tömt om någon kommer över ens kortnummer. Hur är det med insättning från kort till NETeller? De tar iofs bara Visa. Citera
Torsus Postad 15 September , 2005 Rapport Postad 15 September , 2005 Detta är ju ett välkänt problem och huvudanledningen tillatt många använder neteller... Menar du att pokersiterna nekar mig att sätta in och eller ta ut på kortet? (menar att dom nekar mig att sätta in för att jag inte kan ta ut på kortet) Har inte fått något svar än från någon site på frågan men det kommer. Nja, inte pokersiterna... Detta kräver kanske en förklarning som jag ska försöka göra så kort som möjligt. USA:s regering här länge varit skitsura för att poker(och spel om pengar överhuvudtaget) har kunnat ske på internet. Först försökte dom med lagstiftning vilket innebar att företagen flyttade sina servrar till annat land. Då försökte dom utöva påtryckning på kontokortsföretagen att vägra utföra transaktioner som hade med spel att göra. Tyvärr lyckades dom till slut(efter stora hot kan man förmoda). Därför poppade det upp nya företag såsom neteller som inte hade den policyn, därför använder idag många neteller.... Citera
Recommended Posts