Gå till innehåll

PLO - Bara syna med topptvå + färgdrag?

parre

Recommended Posts

Players:

youre ($41.25 in seat 1)

Leevi ($13.50 in seat 2)

tiggerxx ($11.00 in seat 3)

andkan ($23.75 in seat 4)

baldrick ($26.50 in seat 5)

FirstCut ($13.50 in seat 7)

Nette ($40.25 in seat 8)

Bordet är relativt löst. FirstCut och youre vet jag kan spela hyggligt, framförallt FirstCut som på ett 0.5-1.0bord alltid hittade någon att betala av honom för nötterna på något märkligt vänster...

Dealer: Nette

Small Blind: youre ($0.25)

Big Blind: Leevi ($0.50)

Blind out of turn: tiggerxx ($0.50)

andkan was dealt: Qh - Ah - Td - 8d

Tänker att detta är en ganska bra hand och höjer pre-flop för att få betalt ifall jag träffar, samt för att få bort skräphänder som annars går med, vill inte bli utdragen av typ 27TK rainbow eller liknande.

tiggerxx Check

andkan Raise ($2.25)

baldrick Fold

FirstCut Fold

Nette Fold

youre Call ($2)

Leevi Call ($1.75)

tiggerxx Fold

Flop 4d - Th - Ad

Pott: 7.25

Min stack ca 20, hans ca 40.

Floppat tvåpar och ett lågt flushdrag samt backdoor nut flush och backdoor straight.

youre Bet ($4.50)

Leevi Fold

andkan Call ($4.50)

Pott: 16.25

Min 15, hans 35.

Youre har tidigare bettat aggressivt efter floppen och tagit hem några potter som raisats preflop såhär. Tänker att jag bara synar så att jag får ut lite mer pengar av honom. Så här i efterhand verkar det som ett ganska vansinnigt move, i Omaha ska man inte slowplaya om man inte har fyrtal/royal vad jag fattat... :)

Borde ha lärt mig från förut idag när jag försökte få in en check-raise på turn med 6-hög kåk, blev istället check och allin på river när motståndaren dragit in sin J-high kåk. Men men. Detta är en enorm läcka i mitt Omaha-spel, vad jag fattat?

Turn 4d - Th - Ad - Kh

Kungen ger mig nutflush/royal drag. Har fortfarande chans på kåken.

youre Bet ($13)

andkan All-In ($17)

youre Call ($4)

Pott: 50.25

Min stack 0, hans runt 20.

Har inte sett youre bluffa på flop OCH turn, men tänker inte så mycket på det utan synar. Har ändå stoppat in 7 dollar, så jag kan köra in resten, tänker jag eftersom jag har två flushdrag och kåkdrag. Spelade inte efter motståndaren utan enbart efter min egen hand, vilket är ganska dumt.

Såhär i efterhand: hur fan kunde jag låta bli att sätta honom på stege? Skulle han verkligen bettat så hårt på en bluff, eller på rena skitkort? Hade kanske sluppit denna situation om jag re-raisat preflop, då hade jag i alla fall spelat rätt, skit i om jag torskar eller inte. (Oddsen jag vs han: 65-35 i min fördel efter flop, 65-35 till hans efter turn, på ett ungefär, minns inte exakt). EDIT: 65-30 till hans fördel, 5% lika.

Har jag ens pottodds? Att stoppa in 17 dollar för att vinna en pott på 48 dollar (50.25-2 i rake) där man har ca 1/3 är ju i och för sig en ganska close call när jag tänker efter, men känns ändå som om jag borde ha foldat.

River 4d - Th - Ad - Kh - 3d

youre shows: Qd - Ts - 7c - Jd (a flush, ace high)

andkan shows: Qh - Ah - Td - 8d (a flush, ace and ten high)

Hans Q-high slår min T-high flush. Så här i efterhand vet jag dock inte om det var SÅ illa spelat på turn. Chansen fanns ju att han fått in nötstegen och ville få mig att betala för ett eventuellt drag. Är det helt fel att i läget på turn räkna med att en ruterfärg med tio högt hjälper en? I exemplet ovan räknade jag bara mina drag till the nuts, men om man räknar med (teoretiskt) att han har nut straight (logiskt antagande), men man har dubbelfärgdrag, då blir man ju 50/50 till att vinna (22 outs om jag räknat rätt), får i alla fall pottodds då?

Hur som helst, känns som om Omaha inte är min starkaste sida, men det är det klart roligaste spelet att lira cashgame. Spelar som jag tidigare skrev mest på skoj (har ej BR för riktigt lir). Märkte dock en väsentlig skillnad i aggressivitet mellan 0.25-0.50 och 0.50-1 PL. I det senare bettade folk väldigt aggressivt, ofta allin med tvåpar och så vidare. Testade min vana trogen med minimiinköp, vann lite men sedan förlorade jag allt i en stor pott där jag inte träffade mina drag, men kul var det och helt annorlunda än 0.25-0.50. Ska dock hålla mig till 0.5 PL, där finns det i alla fall en massa spelare som är sämre än mig, konstigt nog :)

Aja, hoppas få lite kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ska dock hålla mig till 0.5 PL, där finns det i alla fall en massa spelare som är sämre än mig, konstigt nog"

Hehe inga tankar på MIG som losade $50 på 3 min på samma bord som dig på 24h andkan? :roll:

Är ju själv en fisk på Omaha borden, men tycker det är ett jävligt kul spela iaf (ja när man vinner då....) Så jag kanske inte är rätt snubbe att komma med tipps & trix. fast det JAG har lärt mig, är att på nästan VARJE flopp, så prickar nån en triss. Som sen leder till kåk/quads. Medans jag sitter och är helnöjd med min "nötfärg" :cry:

Så att höja preflop med JUNK i Omaha (med junk, menar jag att du inte ens hade något par på handen), är bara bortkastade pengar. Har iofs hänt nån gång att jag hamnat all in preflop. Men då hade jag AAKK och tröttnade på ett mojje som höjde preflop HELA tiden. Och även ditt pocketpar är inte värt mycket om inte floppen träffar bra.

Annars så tycker jag det var lite modigt/dumt att skicka in pengarna när du inte har en nutflush..

men vadfan, "no one remember a chicken" & pain is temporary, glory is forever.. :D

Och det är ju bara marker vi spelar om...?

Länk till kommentar

Till att börja med, snälla skriv ut potstorleken vid varje runda. Det underlättar verkligen och gör så att jag och andra slipper gå igenom lite trivial aritmetik, vidare så är det väldigt bra om du skriver ut den kvarvarande stackstorleken av ungefär samma anledning. När de som ska svara på frågor behöver räkna ut sådana småsaker så kommer helt enkelt färre svara på dina frågor.

Tänker att detta är en ganska bra hand och höjer pre-flop för att få betalt ifall jag träffar, samt för att få bort skräphänder som annars går med, vill inte bli utdragen av typ 27TK rainbow eller liknande.

Jag skulle nog inte höja så ofta i tidigt position, men jag är inte typen som klagar på höjningar i onödan. Så länge bordet är passivt preflopp så verkar det vara en bra move.

Flop 4d - Th - Ad

Floppat tvåpar och ett lågt flushdrag samt backdoor nut flush och backdoor straight.

youre Bet ($4.50)

Leevi Fold

andkan Call ($4.50)

Youre har tidigare bettat aggressivt efter floppen och tagit hem några potter som raisats preflop såhär. Tänker att jag bara synar så att jag får ut lite mer pengar av honom. Så här i efterhand verkar det som ett ganska vansinnigt move, i Omaha ska man inte slowplaya om man inte har fyrtal/royal vad jag fattat... :)

Nu ska vi se här 8 ruter ger dig problem, 2 3 5 J Q K är ytterligare 18 kort som kan ge någon stege och tre 4:or kan ge någon kåk eller triss. Det är sammanlagt 30 scarecards för dig till turn, vilket inte är så bra. Dock kommer 6 av dem ge dig drag till nötfärgen, så det är "bara" 24/45 kort som ger dig stark anledning till oro om fi skjuter igen på turn. Inte ett så bra läge att försöka inducera bluff från fi direkt...

Jag tycker att det är läge att visa vart skåpet ska stå här, får du omslag så bör du vara i rätt hyffsat läge ändå, eftersom det är så otroligt med någon annan hand än bottom trips som är bättre än din. Och den trissen har du ändå hyffsat med outs mot (kåkouts + färgouts). Om han nu bluffar så är det ändå bäst att han slutar upp med det, då du lätt kan tvingas slänga en vinnande hand på turn annars. Berätta för honom att du anser dig ha rätt till potten, så att han inte av misstag råkar spela rätt mot dig.

Turn 4d - Th - Ad - Kh

Kungen ger mig nutflush/royal drag. Har fortfarande chans på kåken.

youre Bet ($13)

andkan All-In ($17)

youre Call ($4)

Har inte sett youre bluffa på flop OCH turn, men tänker inte så mycket på det utan synar. Har ändå stoppat in 7 dollar, så jag kan köra in resten, tänker jag eftersom jag har två flushdrag och kåkdrag. Spelade inte efter motståndaren utan enbart efter min egen hand, vilket är ganska dumt.

Grejen är ju att du här har så sjukt mycket potentiella outs, fast du kan inte riktigt avgöra hur många av dem som är koscher. Jag tycker att en all-in nog är det enda riktiga när potten blivit stor. Att han är en bra spelare komplicerar saker och ting lite, eftersom det troligen betyder att han har någon bit av åtminstone ett av färgdragen. Men det innebär också att han kan ha någon sjukt stor draghand som ännu inte gått in.

Hans Q-high slår min T-high flush. Så här i efterhand vet jag dock inte om det var SÅ illa spelat på turn. Chansen fanns ju att han fått in nötstegen och ville få mig att betala för ett eventuellt drag. Är det helt fel att i läget på turn räkna med att en ruterfärg med tio högt hjälper en? I exemplet ovan räknade jag bara mina drag till the nuts, men om man räknar med (teoretiskt) att han har nut straight (logiskt antagande), men man har dubbelfärgdrag, då blir man ju 50/50 till att vinna (22 outs om jag räknat rätt), får i alla fall pottodds då?

Eftersom du inte vet var du står och har möjlighet att gå all-in så är det helt rätt. Om det funnits mycket mer pengar kvar så hade det nog varit rätt att folda, eftersom så pass få av dina outs låtit dig ha någon säkerhet i hur du borde agera på rivern. Det är klart, om motståndaren har mycket lite bluff i sig och spelar rationellt i övrigt (alltså en lättläst ganska timid spelare) så kan det kanske vara någon poäng med att syna eftersom man ibland kan ta potten av honom med bluff, och ofta få checka in en del vinnande händer man skulle blivit tvungen att folda mot ett bet.

Länk till kommentar

Hehe, jo, samma bord var det ja. Men resultatet blev ju detsamma till slut, båda vi blev fattigare :)

Det där med trissar och kåkar är ju det som gör det roligt, man kan aldrig känna sig säker, inte ens på river för då har man självklart missat att någon kan sitta med straight flush när man själv har kåk, eller nått. Men det är ju en del av charmen.

Pengarna skickade jag ju in på turn, när ingen av oss hade flush...

Att inte gå all-in preflop med AAKK om man har chansen är väl fel det. Så som jag förstått det är det bra om man är allin mot en motståndare med AAxx preflop. Men jag kanske har missuppfattat!

Länk till kommentar

Fel och fel.. Jag spelar ju så fegt och stablit :oops: att jag gärna vill se en flopp innan jag skickar in mina pengar...

Men man lär så länge man lever. Det ÄR onekligen en större osäkerhet i Omaha än Texas.. Men bara man har roligt och inte går gul så trivs jag iaf.

Länk till kommentar

Är ju själv en fisk på Omaha borden, men tycker det är ett jävligt kul spela iaf (ja när man vinner då....) Så jag kanske inte är rätt snubbe att komma med tipps & trix. fast det JAG har lärt mig, är att på nästan VARJE flopp, så prickar nån en triss. Som sen leder till kåk/quads. Medans jag sitter och är helnöjd med min "nötfärg" :cry:

Den sannolikheten sjunker jäkligt mycket när du har två eller tre par, men färgen är inte mycket att hänga i julgran när det väl blivit par på brädan.

Så att höja preflop med JUNK i Omaha (med junk, menar jag att du inte ens hade något par på handen), är bara bortkastade pengar.

Inte då, och handen var inte särskilt lysande men inte heller skräp. I hold 'em termer kanske ATs eller något sånt. Det finns många poänger med att höja utan en monsterhand i alla pokerspel, särskilt potlimit. Bland annat att man ser till att det finns ordentligt med material att bygga pott med när man träffar, man minskar antal intressenter i potten och ökar därmed sitt eget manöverutrymme, man tar kommandot och kan ofta plocka potten på det sätter, mm.

Vad jag däremot är rätt tveksam till är att höja i tidig position, det är inte bra om folket efter är benägna att vare sig höja eller syna. Detta eftersom det leder till att mans spelar en eskalerad pott ur position, vilket inte är bra.

Länk till kommentar

Pengarna skickade jag ju in på turn, när ingen av oss hade flush...

Att inte gå all-in preflop med AAKK om man har chansen är väl fel det. Så som jag förstått det är det bra om man är allin mot en motståndare med AAxx preflop. Men jag kanske har missuppfattat!

Nej det är rätt uppfattat, fast det är inte samma guldläge som med AA i hold'em. Preflopp så är du alltid showdown favorit mot en eller två händer som inte innehåller AAxx om du själv har det.

Tack för dina kommentarer Johan Hjort. Alltid lika läsvärt och välresonerat. Fixad pott- och stacksize, på ett ungefär i alla fall.

Tackar, och bravo. Fast se till att läsa igenom särskilt mina omahakommentarer med kritisk blick, mina omahaskills ligger långt efter texasditon, och jag är inte ens särskilt duktig på texas.

Naturligtvis så ska du dock alltid tänka själv när det gäller pokertaktik/teori/strategi, det är det som ger pengarna i längden.

Länk till kommentar

Är det inte bra att höja ur position eftersom man tror att flera av spelarna kommer lägga sig, alltså är det färre spelare att agera efter en postflop och ens chanser förbättras? Som nu så fick jag bäst position postflop då bara mörkarna synade. Var ju delvis målet med min raise.

Om man inte har jätteaggressiva spelare bakom sig så har jag märkt att en raise ur position ofta får bort många spelare. Mörkarna brukar syna rätt ofta på denna nivån dock.

Länk till kommentar

Under de förutsättningar du nämner så går det väldigt bra att höja även ur position. Kanske till och med så att det är bättre att höja in en hand en att limpa in den, eftersom du då slipper få folk efter dig. Det kan ju dock inte göras för ofta eftersom nästan vem som helst kommer börja syna dig då.

En annan liten bonus är ju att motståndarna som tänker lite gärna sätter dig på KK/AA i hålet när du höjer preflopp, om dina motståndare har fel uppfattning om halva din hand så är det bra i sig.

Slutligen, om det finns en någorlunda stor chans att du plockar upp mörkarna med en höjning från tidig position så sitter du vid ett alldeles för tight bord. Vilket inte alls är bra om ni inte är shorthanded. Det är ju förresten nästan bra om mörkarna synar eftersom du har position på dem, och det är ju precis lika illa för dem att vara i dålig position som det är för dig.

Länk till kommentar

Youre har tidigare bettat aggressivt efter floppen och tagit hem några potter som raisats preflop såhär. Tänker att jag bara synar så att jag får ut lite mer pengar av honom.

Har inte sett youre bluffa på flop OCH turn, men tänker inte så mycket på det utan synar.

Det här var också en sak som slog mig, du synade i syfte att få fram en bluff på turn när du inte har anledning att tro att fi har follow-through nog att bluffa turn också? Alldeles bortsett från att det är omaha så är det ju ett stort och grundläggande misstag som nog snarast är att betrakta som önsketänkande, och det är ett misstag som verkligen kommer kosta dig pengar i det långa loppet (till skillnad från att syna all-in i situationer som för stunden verkar marginella). Jag skulle tro att detta faktiskt är det största och mest kritiska misstag du gjorde i den här handen och det område du behöver jobba mest med.

Länk till kommentar

Bra och antagligen sann observation. Ska försöka sluta slowplaya över huvudtaget i Omaha, förutom i enstaka fall där jag har supernötterna som inte kan bli utdragna. Känns inte som om det är värt att bara syna om man har för tillfället bäst hand och outs till en bättre, bättre då att få in all deg när man är favorit. Då har man väl iaf spelat rätt, om man inte har jättedjup stack?

Väldigt dumt att försöka inducera bluff och sen komma på att han har den bästa handen.

Länk till kommentar