Gå till innehåll

Vad ska jag plugga?


mended

Recommended Posts

Jag har tröttnat på att arbeta som IT-konsult och vill börja studera till hösten.

 

De program som lockar mig mest för tillfället är Civil-ekonomi på Handels i Göteborg och Civil-ingenjör Industriell Ekonomi på Chalmers.

 

Vad har ni valt att studera och varför?

 

Mended

 

 

EDIT: Hamnade visst i helt fel avdelning. Kan man flytta till Off Topic själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pluggade 3,5 år och är numera handläggare inom den kommunala verksamheten...

 

Varför? För den otroligt höga lönen och för den sanslösa respekt alla visar mig...

 

;)

 

Näh, du ska plugga det som intresserar dig mest. Annars kommer du snabbt att tappa intresset för studierna och då slutar det med att du sitter utanför Bolaget vid Olskroken och dricker T-röd med Glenn & Co...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill skaffa dig bättre grundförutsättningar för eget företagande så måste det väl finnas kortare (och billigare) vägar att gå än att plugga civ ing./ek???

 

Fast det är klart, det beror väl på vad du tänker ge dig in i för slags bransch.

 

Öppna Pölsemannen-franchise på Vasaplatsen = fold...

 

Öppna konsultfirma inom tekniksektorn = reraise...

 

/TF - ska nu sluta leka syokonsulent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: ingen som har något tips på skolor och kurser utomlands? gärna i ett engelsktalande land. tar studenten nu i vår och är sugen på att plugga utomlands men har inte hittat någon skola/kurs/program som låter riktigt skoj än.

 

är intresserad av det mesta.

 

förlåt för tråd steal :P men kändes bättre än att göra en ny med i princip samma rubrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tröttnat på att arbeta som IT-konsult och vill börja studera till hösten.

 

De program som lockar mig mest för tillfället är Civil-ekonomi på Handels i Göteborg och Civil-ingenjör Industriell Ekonomi på Chalmers.

 

Plugga till civilingenjör, så kan du bli IT-konsult sen igen... helst något annat än I då egentligen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresset för ovanstående utbildningar är på pappret den samma. Dock vill jag efter genomförda studier varken jobba som civil ekonom eller ingenjör.

 

Målet med utbildningen är emellertid att skaffa mig bättre grundförutsättningar för eget företagande.

 

Om du funderar på att starta eget kanske du skulle välja ut just de kurser som är mest nyttiga för dig och läsa de fristående. Bara en tanke.. 4.5 år som de där utbildningarna tar är ju en ganska lång startsträcka mot ditt egna företag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Har du bara motivationen så hade jag satsat på industriell ekonomi på CTH.

 

Handels i Göteborg är ganska slött. Handelsnördarna gillar att svänga sig med svengelska, så man säger givetvis att man har ett "case" när man gör ett grupparbete och pratar svenska. En stor del av kurserna är på engelska och det är en hel del utbytesstudenter, men när man pratar svenska så pratar man svenska och inte någon jävla svengelska. Idioter.

 

På Handels i Göteborg kommer du att möta en del typer som tror att de är gud och äger världen, för deras far har ju faktiskt ett företag och gott om pengar. Själva har de aldrig gjort ett ärligt handtag, ty deras Morsa har negativ IQ, vilket har spridits vidare ner i generna. Efter examen skall de arbeta på Pappas företag! På rasterna pratar man givetvis om hur mycket pengar man gjort på aktier, men trots det klarar man inte av att ta tentorna i finansiell ekonomi. En rolig ekvation.

 

Ett gettobarn som jag körde aldrig på en enda tenta i NEK. Säger en hel del om hur svårt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Har du bara motivationen så hade jag satsat på industriell ekonomi på CTH.

 

Handels i Göteborg är ganska slött. Handelsnördarna gillar att svänga sig med svengelska, så man säger givetvis att man har ett "case" när man gör ett grupparbete och pratar svenska. En stor del av kurserna är på engelska och det är en hel del utbytesstudenter, men när man pratar svenska så pratar man svenska och inte någon jävla svengelska. Idioter.

 

På Handels i Göteborg kommer du att möta en del typer som tror att de är gud och äger världen, för deras far har ju faktiskt ett företag och gott om pengar. Själva har de aldrig gjort ett ärligt handtag, ty deras Morsa har negativ IQ, vilket har spridits vidare ner i generna. Efter examen skall de arbeta på Pappas företag! På rasterna pratar man givetvis om hur mycket pengar man gjort på aktier, men trots det klarar man inte av att ta tentorna i finansiell ekonomi. En rolig ekvation.

 

Ett gettobarn som jag körde aldrig på en enda tenta i NEK. Säger en hel del om hur svårt det är.

 

:lol::lol::lol:

 

Bästa jag läst idag!!!

 

Ytterligare en grej som visar på hur "verkligheten" ser ut på Handels (jämfört med min skola, Institutionen för Socialt arbete, som ligger rätt över vägen från Handels):

 

På dörren till vårt bibliotek står det "Var vänlig och stäng av din mobiltelefon". På dörren in till biblioteket på Handels står det "Var vänlig och stäng av din laptop" :lol::lol::lol:

 

Nä, en polare har pluggat på Handels och han beskriver merparten där som "a bunch of sissies with too much of daddys money".

 

/TF - men ja é int bitter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/TF - men ja é int bitter

 

roligt inlägg, :lol: men som jag ser det så är den största skillnaden mellan handels och Institutionen för Socialt arbete att VI faktiskt får ett arbete efter avklarade studier. :shock:

 

skriver jag, sittandes i rummet bredvid TotalFarker *flinar*

 

/A

 

lite offtopic...men jag var tvungen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Finns bara ett val såklart, även om det oxå är tråkigt som alla utbildningar nog är..... Juristlinjen såklart..... Den är lagom lätt/slö och så är det typ 70 % tjejer, varav alla dom snyggaste på uni, dvs om du ser nån snygg tjej på uni, vilket man gör ofta, ung 30 ggr om dan så läser hon garanterat juridik... Så är det i alla fall på Stockholms Universitet.

 

mvh

zeb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...