Gå till innehåll

SNGPT - Hur görs uträkningarna?


tdr

Recommended Posts

Har suttit och lekt lite med SNGPT och är intresserad i hur uträkningarna ungefär går till eftersom jag nämligen finner matematiken i SNG's väldigt intressant!

 

Vad jag förstått så spelar nedanstående variabler in i beräkningen för att få fram vilka händer det är värt att pusha (EV Diff +0.5%) med förutsatt att man är först in i potten.

 

Variabler

Min position (Antal spelare kvar att agera efter mig)

Antal spelare kvar i turneringen

Markerfördelning mellan spelarna

Storlek på blinds

Calling range för spelare att agera efter mig

 

Spelar några mer variabler in? Isåfall vilka? Hur ska man "tänka" om man manuellt vill räkna ut på papper/excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tar inte alls hänsyn till din position, det är rent ICM.

 

Den måste väl ta hänsyn till min position om jag ska ställa? Ju mer spelare som är efter mig, desto bättre hand måste jag ha. När jag ändrar position från t.ex. SB till Dealer går den från 100% -> 22% med händer man ska pusha med.

 

Call Range för FI(s) är väl också en variabel som bör läggas till eftersom det påverkar FE och bör således påverka den totala EVn?

 

Just nu verkar ICM-kalkylatorn jag brukar använda ligga nere, men sök runt på ICM på 2+2 så bör du hitta något om hur det fungerar.

 

Tack.. ska kika!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...din position i bemärkelsen att om fler är kvar bakom dig är risken större att du får syn, ja. Men inte din relativa position till andra vid bordet.

 

Ja precis, förtydligade det i urspungsposten nu.

 

Jag la även till "Calling range för spelare att agera efter mig" som nödvändig variabel, för det bör ju spela roll, korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, jag tror den fungerar som så att den beräkningar ditt ICM-värde innan ditt beslut.

Sedan din chans att få vik (om du pushar, du får naturligtvis inte potten utan strid om du använder synläget), och ditt ICM-värde då.

Samt hur din hand eller hd står sig mot motståndarens hd när du får syn (du får alltid en syn i programmet, inte fler), samt ditt ICM-värde vid vinst respektive förlust.

 

Exempel (bry dig inte om siffrorna, jag bara höftar):

 

$16 SnG

 

Blinds: 100/200

 

Hero 2350

Fi1 2500

Fi2 4150

Fi3 4500

 

Fi1 lägger sb 100

Fi2 lägger bb 200

Fi3 lägger sig från UTG

 

Vi vet att Fi1 synar med 20% av sina händer, och att Fi2 synar med 40% av sina händer om Fi1 inte synat.

 

Vilka händer ska vi pusha med om vi vill ha en edge på 0.5%? En endge på .5% innebär att vi ska ha ett EV som är mer än .5% högre än det vi har innan. Ponera att vårt EV innan handen är $20. Vi ska då alltså pusha alla händer som ger oss ett EV över $20.10.

 

Efter synfrekvenserna inser vi att vi vinner blindarna i .8*.6 = 48% av fallen.

 

Att vinna blindarna ökar vårt EV till $22 säger vi.

 

Vi måste då ha en hand som står sig bra nog i 20% av fallen mot den tightare hdn och i 32% av fallen mot den lösare hdn, för att sammantaget ge ett EV som uppfyller kravet .52 * EV + .48 * 22 > 20.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, jag tror den fungerar som så att den beräkningar ditt ICM-värde innan ditt beslut.

Sedan din chans att få vik (om du pushar, du får naturligtvis inte potten utan strid om du använder synläget), och ditt ICM-värde då.

Samt hur din hand eller hd står sig mot motståndarens hd när du får syn (du får alltid en syn i programmet, inte fler), samt ditt ICM-värde vid vinst respektive förlust.

 

Exempel (bry dig inte om siffrorna, jag bara höftar):

 

$16 SnG

 

Blinds: 100/200

 

Hero 2350

Fi1 2500

Fi2 4150

Fi3 4500

 

Fi1 lägger sb 100

Fi2 lägger bb 200

Fi3 lägger sig från UTG

 

Vi vet att Fi1 synar med 20% av sina händer, och att Fi2 synar med 40% av sina händer om Fi1 inte synat.

 

Vilka händer ska vi pusha med om vi vill ha en edge på 0.5%? En endge på .5% innebär att vi ska ha ett EV som är mer än .5% högre än det vi har innan. Ponera att vårt EV innan handen är $20. Vi ska då alltså pusha alla händer som ger oss ett EV över $20.10.

 

Efter synfrekvenserna inser vi att vi vinner blindarna i .8*.6 = 48% av fallen.

 

Att vinna blindarna ökar vårt EV till $22 säger vi.

 

Vi måste då ha en hand som står sig bra nog i 20% av fallen mot den tightare hdn och i 32% av fallen mot den lösare hdn, för att sammantaget ge ett EV som uppfyller kravet .52 * EV + .48 * 22 > 20.1

 

Otroligt stort tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...