Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Finns det något billigt och smidigt sätt?

Köp förmögenhetsskattebefriade aktier och äg dem över årsskiftet. Sälj av i januari. ==> ingen förmögenhetsskatt.

Sedan är det då frågan om man gör vinst eller förlust på aktierna, en förlust kan ju bli mer kännbar än förmögenhetsskatten, så det gäller att välja aktier med omsorg.

Postad
Sätta in pengarna på en pokersida?

Hur stor "förmögenhet" måste man ha för att vara skatteskyldig?

Då kan man lika gärna lägga dem i bankfakc, eftersom det är samma typ av skattefiffel. Jag antar att han var ute efter lagliga metoder.....

1.5 miljoner är gränsen (i alla fall senaste taxeringen) för ensamstående. Har inte full koll för hur det är med gifta par dock.

Postad

Taxeringskalendern kommer du bara med i om du haft inkomst av tjänst (arbete) eller inkomst av kapital(aktier o dyl)

Ett råd är väl att kolla med en revisor vilket som är det bästa sättet att betala så lite skatt som möjligt.

Om du tjänar mindre än 16800:- på ett arbete under ett år så behöver man inte skatta.

Ang förmögenhetsbeskattning läs här. http://snipurl.com/14d19

Postad
Taxeringskalendern kommer du bara med i om du haft inkomst av tjänst (arbete) eller inkomst av kapital(aktier o dyl)

Ett råd är väl att kolla med en revisor vilket som är det bästa sättet att betala så lite skatt som möjligt.

Om du tjänar mindre än 16800:- på ett arbete under ett år så behöver man inte skatta.

Ang förmögenhetsbeskattning läs här. http://snipurl.com/14d19

Tror du har fel där.

I Taxeringskalendern för 2006 återfinns följande uppgifter:

Fysiska personer

Taxerad förvärvsinkomst (inkomst av tjänst + inkomst av näring)

Inkomst av kapital

Förmögenhetsuppgifter

Postad
Varför nasdaq? O-listan är väl fortfarande undantagen förmögenhetsskatt?

Annars är konst och båtar bra ställen att låsa förmögenheter i.

O-listan finns iförsig inte kvar, men aktierna som låg där ska fortfarande vara undantagna som jag fattat det (finns nog info om detta på skatteverket).

Tycker personligen att nasdaq verkar vara ett lite säkrare kort eftersom dom aktierna inte påverkas av alla skatteplanerande svenska miljonärer på samma sätt.

Postad

Men är aktierna på Nasdaq verkligen befriade från svensk skatt? Som skattskyldig i Sverige skattar du för att egendom som du äger i Sverige eller utomlands. Vet iof inte om Skatteverket får uppgifter om innehav på Nasdaq. Aktierna som tidigare låg på O-listan är skattebefriade. Köper du dem nån vecka innan årsskiftet och har de en månad så påverkas de inte nämnvärt av in/ut placeringar pga årsskiftet. Ta reda på Nasdaq om du inte vet så du inte får en överraskning..

Postad
Men är aktierna på Nasdaq verkligen befriade från svensk skatt? Som skattskyldig i Sverige skattar du för att egendom som du äger i Sverige eller utomlands. Vet iof inte om Skatteverket får uppgifter om innehav på Nasdaq. Aktierna som tidigare låg på O-listan är skattebefriade. Köper du dem nån vecka innan årsskiftet och har de en månad så påverkas de inte nämnvärt av in/ut placeringar pga årsskiftet. Ta reda på Nasdaq om du inte vet så du inte får en överraskning..

Taget från skatteverket:

"Aktier noterade på NASDAQ är förmögenhetsskattefria såvida inte aktierna är inregistrerade vid börs i bolagets hemland."

Postad

Det är blandat. En del aktier som handlas på Nasdaq är det förmögenhetsskatt på (Ericsson till exempel, för att nämna ett exempel som alla känner till) och andra är det inte förmögenhetsskatt på.

Så jag kan bara instämma i att du bör se upp med vad du väljer.

Postad

Om du handlar aktier på den nordiska listan så är följande aktier förmögenhetsskattepliktiga:

skatteverket.seÖvriga är befriade.

Om du handlar aktier på någon utländsk marknad så är regeln att om aktien finns registrerad på någon primär lista på någon aktiemarknad någonstans i världen så är den ej förmögenhetsskattebefriad. T ex är alltså inte Ericsson på Nasdaq befriad då den finns på den nordiska aktiemarknadens primära lista.

Postad

Taget från skatteverket:

"Aktier noterade på NASDAQ är förmögenhetsskattefria såvida inte aktierna är inregistrerade vid börs i bolagets hemland."

*V A R N I N G*

Satt och blädrade lite i Dagens Industri från fredag 2006-12-01 (ja, jag ligger lite efter, har haft extremt mycket att göra på sista tiden så jag har inte hunnit läsa min morgontidning ) och på sidan 16 står en artikel om att den amerikanska finansinspektionen ändrat status på Nasdaq till nationell börs. Detta innebär också att skatteverket kommer att belägga SAMTLIGA aktier på Nasdaq med förmögenhetsskatt.

Så se upp med att skatteplanera med Nasdaq!!!!

Postad

Satt och blädrade lite i Dagens Industri från fredag 2006-12-01 (ja, jag ligger lite efter, har haft extremt mycket att göra på sista tiden så jag har inte hunnit läsa min morgontidning ) och på sidan 16 står en artikel om att den amerikanska finansinspektionen ändrat status på Nasdaq till nationell börs. Detta innebär också att skatteverket kommer att belägga SAMTLIGA aktier på Nasdaq med förmögenhetsskatt.

Så se upp med att skatteplanera med Nasdaq!!!!

Hoppsan, där ser man! Lite fult att ändra reglerna såhär nära inpå nyåret.

Någon nämnde att man kunde ta ut pengarna från bankkontot och sen sätta in dom igen i januari. Om man gör detta så gör man sig skyldig till skattebrott, så det vill jag avråda ifrån!

Föremögenhetsskattebefriade Aktier på O-listan verkar som det bästa alternativet, men det gäller att ta aktier som är säkra, stabila och som det är stor omsättning på så man inte gör förlust på affären eller pressar upp kursen i samband med att man köper.

Jag har funderat på Boliden och Concordia. Någon som har tips på några andra liknande?

Postad

Föremögenhetsskattebefriade Aktier på O-listan verkar som det bästa alternativet, men det gäller att ta aktier som är säkra, stabila och som det är stor omsättning på så man inte gör förlust på affären eller pressar upp kursen i samband med att man köper.

Jag har funderat på Boliden och Concordia. Någon som har tips på några andra liknande?

Siter faktiskt just och funderar på vad jag ska välja själv. Boliden är väl ok, men inte ett säkert kort efter de kraftiga uppgångarna under året, speciellt med tanke på att de nyligen gick ut med att de ska göra en stor extrautdelning, så att kursen sköt upp en bit till. Concordia är väldigt beroende av frakraterna på olja och de varierar ju hej vilt. Vill du satsa på ett tankerrederi tror jag att Broström är ett bättre kort, ett större företag med betydligt lägre värdering.

Kan återkomma senare när jag bestämt vad jag kommer att välja, så att ni kan få chansen att göra samma tabbar som jag! :-)