gulderan Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Jag spelar en massa (i tid räknat, inte i pengar), och i helgen gjorde jag min första serie-rebuy ($50 förlorade, in med $50 till förlorade x 4) innan det vände. Jag har spelat och vunnit i ungefär 18 månader innan detta och blev lite orolig hur lätt jag slängde in mer pengar när lyckan vände lite. Så jag satte mig och surfade lite på spelberoende och hittade bland annat följande rapport. http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/spelproblem_app79-88.pdf Jag svarade på de här frågorna och även om jag inte har något facit så får texten i huvudrapporten mig att misstänka att jag svarade "fel" på fråga 8, 10, 11 och 14... det irriterar mig. Jag känner mig HELT övertygad om att det är jag som har rätt och de som har fel, inte förstå poker (eller lotto heller för den delen). Jag postar här för att få en sanity test på att jag inte lurar mig själv. Citera
sulla Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Den mall de använder gäller 99% av världens spel. Spel där du ALLTID har ett -EV och där ett fåtal går vinnade. Så nej, det gäller inte poker i den utstäckning även om frågorna är vettiga. Sen tror jag många mindre duktiga spelare skulle tjäna på att se poker som lotto eller liknande, allt för att inte intala sig själva att bara jag är tillräckligt duktig kommer jag kunna leva på detta. Citera
Matteprof Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Det beror helt på hur du ser poker. Antingen ser du det som ett spel eller så ser du det som investeringar. Ser du det som investeringar är det klart att dina svar är helt annorlunda jmf med om du skulle spela lotto. Citera
gulderan Postad 4 December , 2006 Författare Rapport Postad 4 December , 2006 Jag tycker dom har grovt fel på lottofrågan (11) också. Klart det är bättre att satsa på 7 utspridda nummer än att satsa på 7 i följd. Risken att man måste dela eventuell vinst med många fler känns ju mycket större om man satsar på 7 i följd. Om man ska hjälpa folk med spelproblem bör man inte försöka vinna deras förtroende först? Känns som det borde vara ganska viktigt att få matten rätt, speciellt om man vill att det ska bita på pokerspelare som ägnat X antal timmar på att begripa Nash-equilibirums och annat småklurigt... annars tänker man tillbaka på högstadiets ANT-temadagar och tar inte alls åt sig... Semisjukt är att jag blir lite småorolig för mig själv för att jag retar upp mig och känner mig orättvist behandlad av de här småmissarna i deras frågor. Men... Citera
parre Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Spelfrågorna är ju inte pokeranpassade. Vad som dock är roligt med undersökingen är del 3 - frågorna om drogvanor. 18. Vilken drog har du huvudsakligen använt under det senaste året? 20. Hur många år har du missbrukat narkotika? (Allt bruk av narkotika i Sverige klassas som missbruk!) 18 implicerar att man använder fler än en drog om man knarkar. Frågan 20 är ju bara löjlig. Moralkaka i en "seriös" undersökning? Allt bruk är missbruk? Suck och tilt... Citera
Waggho Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Frågan 20 är ju bara löjlig. Moralkaka i en "seriös" undersökning? Allt bruk är missbruk? Suck och tilt... På en föreläsning vi hade (läkarprogrammet) så pratades det om bruk och missbruk av diverse substanser. Alkohol kunde man förstås både bruka och missbruka, medan all droganvändning klassificerades som missbruk. Vi var några som tyckte att det var en lite konstig uppdelning. Föreläsaren argumenterade då för att ett bruk kan klassas som missbruk om det får en att bryta mot lagen, och eftersom all narkotikaanvändning är olaglig så... EDIT: kollade upp termen på ne.se och de säger ungefär likadant: Bruk av alkohol, narkotika, tobak och läkemedel, t.ex. bensodiazepiner, kan övergå till missbruk genom överdriven konsumtion eller genom medlens beroendeframkallande effekter. Dessa kan vara av såväl fysiskt som psykiskt slag. Svensk lagstiftning förbjuder all hantering och användning av narkotika och jämställer i det fallet bruk med missbruk. I medicinsk mening talar man om missbruk när bruket fortsätter trots att det uppenbarligen vållar problem. Citera
parre Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Ja, rent juridisk är det inte fel. Men det är bisarrt ändå Citera
Recommended Posts