Gå till innehåll

SnG - Extreme turbo situationer


Plinga

Recommended Posts

Jag har spelat en del shorthanded turbo SnGs där blindsen dubblar varannan hand. Uppkommer en hel del situationer som inte förekommer i "vanliga" SnGs.

 

Inte allt för sällan händer det att båda återstående Fi är all in preflop pga blinds. för att ha något att utgå från kan vi säga:

Blinds: 1280/640 (max nivå)

Utbetalning: 70/30

Stacks:

Hero: t3600

SB: t600

BB: t800

 

Vilken range är rimlig att ställa med? Tror jag ställer cirka top40% (vilket är ngt i still med:44+,A2s+,K2s+,Q5s+,J8s+,T8s+,97s+,87s,A2o+,K6o+,Q8o+,J9o+,T9o)

 

Vad säger SNGPT?

 

:spade::spade::spade:

 

En annan situation som jag tycker är svår är när man sitter i SB, BB är (tämligen säkert) pottcomitad och täcker, man är på bubblan och den tredje spelaren är shortstack.

Exempel:

Blinds: 1280/640

Utbetalning: 70/30

Stacks:

Button: t600

Hero: t2100

BB: t2300

 

Vad pushar jag här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EX 1: Fold finns ofta, du har fördelar av att en åker ut, denna eller nästa hand, du kommer fortfarande vara chippie med endast 1 FI.

 

Jag kan tänka ställ på allt utom 78s och dessa typa av händer som har 0 värde i en showdown, bara att tänka höga kort samt PP som är över medel.

 

EX 2: Fold finns även här ofta, smallstack är autoallin nästa hand och även vid dubbling kommer han vara short mot dig. Ställer endast rejält starka händer här.

 

Men mycket handlar om read på BB här, vilken synHD kan han ha? Di vill ju inte ha syn oavsett om du leder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EX 1: Fold finns ofta, du har fördelar av att en åker ut, denna eller nästa hand, du kommer fortfarande vara chippie med endast 1 FI.

 

Jag kan tänka ställ på allt utom 78s och dessa typa av händer som har 0 värde i en showdown, bara att tänka höga kort samt PP som är över medel.

 

:heart: Samtidigt kostar det mindre än 2/3-delar av en big blind att syna.

:club: 87s vinner mer än sin del mot 2 random händer.

:diamond: Synar jag inte åker en Fi ut ~ 1 gång av 2. Synar jag med 87s vinner jag ~1/3, blir HU ~(lite mindre än) 3 gnger av 6 samt att ingen åker ut ~(lite mer än) 1/6.

:spade: Hero slipper big blind om en av fi åker (på Prima). Vilket dock inte är helt relevent här..

 

Tycker det är mycket som verkar positivt med en syn. Lever dock inte riktigt efter det... Folda senast idag 87s i en väldigt lik situation.

 

EX 2: Fold finns även här ofta, smallstack är autoallin nästa hand och även vid dubbling kommer han vara short mot dig. Ställer endast rejält starka händer här.

 

Men mycket handlar om read på BB här, vilken synHD kan han ha? Di vill ju inte ha syn oavsett om du leder.

Svårt som fan med att uppskatta synHD där. Händer typ 66, A4s eller QJo är "rejält starka" HU. Frågan är vad som krävs för ställ. Enligt ICM-modellen behöver jag bara 54% för att all in ska vara rätt (utan fold equity).

      chips    EV
Hero   t4200  0.6329
BB      t200  0.0926 
Button  t600  0.2745

Hero   t1460  0.3414
BB     t2940  0.5084 
Button  t600  0.1502 

0,3414 / 0,633 ~ 0,54

 

Btw; Tack för inputen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...