Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Game #2666422053 Littlewoods : Hold'em FL ($0.50/$1) - 2006/12/02 - 16:33:22 (UK)

Table "Axeman" Seat 5 is the button.

Seat 1: Matt27082 ($40.47 in chips)

Seat 2: Barry16 ($18.90 in chips)

Seat 3: Sprouse ($16.14 in chips)

Seat 4: Erenemrah ($13.25 in chips)

Seat 5: DES44 ($23.40 in chips)

Seat 6: MarcusK ($27.75 in chips)

MarcusK: posts small blind $0.25

Matt27082: posts big blind $0.50

----- HOLE CARDS -----

dealt to MarcusK [Q :diamond: A :diamond: ]

Barry16: folds

Sprouse: folds

Erenemrah: raises $1

DES44: folds

MarcusK: calls $0.75 sb

Matt27082: calls $0.50 bb

Pot: 3$

----- FLOP ----- [6 :spade: A :spade: 3 :diamond: ]

MarcusK: checks

Matt27082: checks

Erenemrah: bets $0.50

MarcusK: calls $0.50

Matt27082: calls $0.50

Pot: 4,50 $

----- TURN ----- [6 :spade: A :spade: 3 :diamond: ][J :club: ]

MarcusK: checks

Matt27082: checks

Erenemrah: bets $1

Ja vad skall jag göra efter detta passiva spel? Skall jag syna, raisa eller folda? Jag är inte själv alls nöjd med hur jag spelade handen. Problemen börjar redan preflop. Jag borde väl reraisa här från small blind men på nåt konstigt sätt så gör jag sällan det från sb. Sen borde jag väl reraisa på flopen också och till sist så borde jag väl beta på turn. Det känns lite konstigt att börja slå om nu först på turn när det ändå verkar som Erenemrah kanske sitter med ett ess, eller hur skall man tolka fortsatt betande?

Om han sitter med ett ess så är det mycket möjligt att han traffat 2-paret eller sitter med kungen. Erenemrah har dock visat sig vara en riktig maniac (med krympande stack) och på grund av mitt vekspel så kanske han tror att jag inte sitter på nåt alls. Men hur som helst är detta en typisk situation där jag börjar tro att vi båda sitter med ess och jag har en för tillfället mer opassande kicker. Om man utgår ifrån att Erenemrah inte bara tokbetar så kanske han också sitter med två spaderkort. Det naturligaste i det här läget tycker jag är att bara syna ner.

Jag spelar inte normalt så här passivt men efter en period med både flyt och aggressivt spel kände jag mig mätt på action. Jag brukar "tilta" på så sätt att jag då medvetet börjar spela passivare.

Postad
-3 betta SB är dumt tycker jag. Floppen ska du dock driva ut BB med en C/R.

Måste väl vara mkt bättre att 3-beta preflop för att isolera.

Vad är ditt argument till att inte göra det?

Postad

Floppen ska du dock driva ut BB med en C/R.

Ja, självklart vill vi inte spela mot de där jobbiga .5-outarna.

Skämtar du eller menar du allvar? Om fi är en 5-outare så lönar det väl sig att att låta honom beta den och syna än att driva ut honom.

Detta är också nån sorts förklaring till check och eventuell syn på turn, som pimpout frågade om.

Om man för enkelhetens skull räknar med bara en motståndare så följer.

Om jag betar turn så får jag reraise, syn eller fold som svar. Om vi säger att reraise betyder att jag är slagen så kostar det 1$ att förlora potten. Får jag syn så är det detsamma om jag check/synare eller betar. Får jag fold så antar vi att jag verkligen var i ledning.

Om vi säger att jag på turn beslutar mig för att syna 2 gånger big bet (både turn och river) så kostar det 2$. Om det är 50-50 att jag leder eller är i underläge, alltså får fold eller reraise ifall av bet, så spelar det ingen roll om jag check/synar på turn eller betar. Om jag betar så förlorar jag 1$ varje gång jag får reraise som svar (dvs hälften av gångerna). Check/synar jag så förlorar jag 2$ hälften av gångerna men vinner i gengäld 1$ mer de gånger jag vinner.

Frågan blir då. Hur ofta är jag i ledning. Är det över 50% så vinner jag väl på check/syn manövern.

Hoppas det inte blev helt uppåt väggarna. Timmen är sen och jag sover nästan redan.

Postad
Ja, självklart vill vi inte spela mot de där jobbiga .5-outarna.

.5-outare?

Har BB träffat ett par har BB 5 outs. Kan dock även ha hålstege. BB får 8/1 i odds o är därmed ca even money o syna med ett par lr hålstege.

Dessutom kan detta va sista tillfället o få pengar i potten. Troliga är att raisern inte bettar turn om han ej har ett A och kanske foldar rivern sen mot ditt bett. Och bettar du ut turn är det troligt att han foldar. Däremot callar de alltid när man raisar dem på floppen.

Jag 3-bettar sällan i blindsen om det inte är en steal från sen position. Anledningen är att man får betala dyrt för o se en showdown om han bettar rivern o man själv är tom men måste syna. Kanske synar jag lite ofta med A-high på rivern men 3 bettar du här o ditt turn bett blir synat så får du ju syna ner på rivern oxå. Det bettet man missar preflop här kan man ta igen genom en C/R.

Postad
Jag 3-bettar sällan i blindsen om det inte är en steal från sen position.

3-betta för värde? Vi har en maniac som höjer först in i sen position, självklart höjer vi med AQs.

ok men att värdebetta preflop kräver att du vet hur du ska spela handen postflop. Annars blir det lilla EV+ snabbt EV-.

Hur ska handen spelas exakt tycker ni?

Vi 3-bettar flop, nissen som raisa callar. Vad händer nu när floppen kommer...

3 6 J-rainbow?

-Vad gör jag på turn när en 9 kommer?

-Bettar vi och vi inte blir checkraisade här får vi se river som oxå är blank. Hur gör vi då?

Postad
Tycker du ska läsa en bok. Ditt spel sög.

Winning low limit holdem om du är helt ny.

Annars Internet texas holdem föreslår jag.

tja, jag synade ner maniacen Erenemrah som betade även på rivern ( :club: 8). bb foldade på turn. Erenemrah hade :spade: K :spade: 3

Undrar om nån hade kunnat suga ut mer :)

Postad
Jag 3-bettar sällan i blindsen om det inte är en steal från sen position.

3-betta för värde? Vi har en maniac som höjer först in i sen position, självklart höjer vi med AQs.

ok men att värdebetta preflop kräver att du vet hur du ska spela handen postflop. Annars blir det lilla EV+ snabbt EV-.

Hur ska handen spelas exakt tycker ni?

Två fel gör inte ett rätt? Att inte höja AQs preflop mot en maniac för att man eventuellt inte vet hur man ska spela en missad flopp tycker jag är ett väldigt skumt tankesätt. Varför skulle du inte vilja maximera ditt EV?

Jag hade 3-bettat preflop och bettat ut floppen oavsett om fi 2 hänger med eller inte. Vi har en stark hand och måste skydda den. Om vi inte får överdrivet med action tillbaka så hade jag kört på hela vägen.

Postad
Tycker du ska läsa en bok. Ditt spel sög.

Winning low limit holdem om du är helt ny.

Annars Internet texas holdem föreslår jag.

tja, jag synade ner maniacen Erenemrah som betade även på rivern ( :club: 8). bb foldade på turn. Erenemrah hade :spade: K :spade: 3

Undrar om nån hade kunnat suga ut mer :)

Menar du att han betade färgdrag + par?! :shock: Sick!

Postad
Menar du att han betade färgdrag + par?!

Är detta ironi? Fi gjorde väl inget konstigt i handen. Betar du aldrig par+färgdrag.

Hero, om trebet. Fi hade ju garanterat varit kvar i handen hela vägen ändå. Skillnaden är att du haft konrollen om du betat. Det är ju ingen skön känsla och sitta och klicka på synknappen och hoppas. Hade färgen kommit hade du gett honom den ganska billigt.

Den tiltade fi hade nog synat även river med paret som de brukar göra på dessa nivåer.

Men visst, ibland är det helt rätt att syna ner galningar som variation. Han kanske satte dig på annat färgdrag.

Postad

Är detta ironi? Fi gjorde väl inget konstigt i handen. Betar du aldrig par+färgdrag.

Snälla, förklara för mig vad anledningen är att beta om du bara har drag? Du borde ju inte leda, eller hur? Iofs hade fi ju par också men ändå, hur bra är par i treor på en skala 1-5?

Postad

Snälla, förklara för mig vad anledningen är att beta om du bara har drag? Du borde ju inte leda, eller hur? Iofs hade fi ju par också men ändå, hur bra är par i treor på en skala 1-5?[/quote

bara jag som tänkte skriva ngt om såklart man leder ut med par +fd tills ruterkung sågade det spelet?

ps. spelar aldrig FLT så håller käften from now on