QoS Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Vi håller på och gör ordning inför morgondagens LIVE, och gdaily behöver veta vilken av följande färger kan vara jordkabeln, brun, blå eller grön? - QoS Citera
Suppe Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Skulle tippa på grön men fan förstör inte Live imorrn pga mig Men brun och blå brukar finnas i fastän kabeln inte är jordad. Är ej helt 100 så vänta gärna på svar från någon som är helt säker. Citera
kydyl Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 nästan säker på den gröna, det enda som är skumt är att kablen brukar vara gul/grön dvs en gul kabel med en grön linje på eller om det är grön kabel med gul linje Citera
Clarre Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 nästan säker på den gröna, det enda som är skumt är att kablen brukar vara gul/grön dvs en gul kabel med en grön linje på eller om det är grön kabel med gul linje gul-grön låter bekant Citera
QoS Postad 4 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2005 Jo, den brukar ju vara tvåfärgad, men nu fanns det bara 3 st enfärgade. Men det ordnade sig eftersom gdaily inte beslutat sig för att leka förlängslängningskabel med högtalarsladd. - QoS Citera
dominator Postad 5 Februari , 2005 Rapport Postad 5 Februari , 2005 Nu löste tydligen Ola det. på annat sätt. Men annars är Brun Fas, Blå Nollan (Neutral) Och Jord (eller skyddsledaren), i vanliga fall, Gul-grön. Så i detta fall förmodligen grön. Kan va bra att veta om ni ska leka lite Citera
anth Postad 5 Februari , 2005 Rapport Postad 5 Februari , 2005 Bah! Har ingen av er sett på film??? 1) Börja med "ole, dole, doff" 2) Blunda 3) Klipp av grön kabel Om ingenting exploderar inom fem sekunder har man gjort rätt. Framför allt så är det ett väldigt enkelt sätt för vilken klåpare som helst att bli hyllad som hjälte.... Citera
Mr Zero Postad 5 Februari , 2005 Rapport Postad 5 Februari , 2005 Bah!Har ingen av er sett på film??? 1) Börja med "ole, dole, doff" 2) Blunda 3) Klipp av grön kabel Om ingenting exploderar inom fem sekunder har man gjort rätt. Framför allt så är det ett väldigt enkelt sätt för vilken klåpare som helst att bli hyllad som hjälte.... 1.5) Svettas 2.5) Håll andan Citera
Clarre Postad 5 Februari , 2005 Rapport Postad 5 Februari , 2005 Bah!Har ingen av er sett på film??? 1) Börja med "ole, dole, doff" 2) Blunda 3) Klipp av grön kabel Om ingenting exploderar inom fem sekunder har man gjort rätt. Framför allt så är det ett väldigt enkelt sätt för vilken klåpare som helst att bli hyllad som hjälte.... 1.5) Svettas 2.5) Håll andan 0. Sätt på en spännande låt på stereon. Citera
King_ingo Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Jag har ett råd för att klura ut det hela. 1)Plugga in kabeln i nätet. 2)Tag ett fast tag i diskbänken. 3)Slicka på tummen och pekfingret.(på den fria handen) 4)Nyp fast krink en tåt på en av kablarna. Den kabeln som inte låter: BZzzzzRRRfräääzzz är jorden. Har funkat för mig hitils! Citera
gdaily Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Jag har ett råd för att klura ut det hela. 1)Plugga in kabeln i nätet. 2)Tag ett fast tag i diskbänken. 3)Slicka på tummen och pekfingret.(på den fria handen) 4)Nyp fast krink en tåt på en av kablarna. Den kabeln som inte låter: BZzzzzRRRfräääzzz är jorden. Har funkat för mig hitils! Det var ungefär så jag tänkte göra, men QoS stoppade mig innan jag stoppade in högtalarkabeln i vägguttaget. Nåt snack om Ohm som fattades osv... dessa elektroingenjörer Citera
TANDEMCYKELN Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Det var ungefär så jag tänkte göra, men QoS stoppade mig innan jag stoppade in högtalarkabeln i vägguttaget. Nåt snack om Ohm som fattades osv... dessa elektroingenjörer QoS är nästan färdig elektroingenjör och vet inte vilken färg jordkabeln har? Citera
QoS Postad 6 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2005 Pinsamt va? Har inte tagit mina 10p elkablar och 25p diskmaskin än, så fråga inget om diskmaskiner heller. - QoS Citera
Clarre Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Pinsamt va? Har inte tagit mina 10p elkablar och 25p diskmaskin än, så fråga inget om diskmaskiner heller. - QoS Kan max vara 4p... eventuellt 6p, några större kurser än så finns ju knappt på KTH. Labbarna inom diskmaskin är nog skoj... kan tänka mig att det finns en och annan tallrik som professorerna behöver få rengjorda. Citera
QoS Postad 6 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2005 Mitt inriktning var på 10p (Trådlösa system) och ex-jobbet är ju 20p, men för avancerade grejer som diskmaskin är det minst 25p! - QoS Citera
Clarre Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Jo det förstås, men jag tänkte på de vanliga kurserna... Det var nog bara någon mattekurs i början som var på fler poäng när jag pluggade där, men det var ju såååå länge sedan 25p för diskmaskin är nog att ta i.... 1. skölj av disken 2. stoppa in disken i maskinen 3. tryck på start 4. plocka ut disken Jag kan ha missat något moment, men mer än 20 poäng är det nog inte värt ... Citera
freeman Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Vi håller på och gör ordning inför morgondagens LIVE, och gdaily behöver veta vilken av följande färger kan vara jordkabeln, brun, blå eller grön? - QoS frågade en elektiker. nu får vi see om jag minns rätt BLÅ = jord GRÖN = FAS Citera
calm Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 BLÅ = jord GRÖN = FAS Rätt, men tvärt om I normala fall är den gulgrön, eller var iaf på den tiden jag höll på med sånt brun och blå brukar vara de strömförande ledningarna i den slutna kretsen. Så, jag skulle nog säga att GRÖN är jorden... Citera
Mr Zero Postad 6 Februari , 2005 Rapport Postad 6 Februari , 2005 Nja, nu är jag inte elektriker, men i vanliga fall är det som dominator säger. Blå= Nolla Brun= Fas Gul-Grön= Jord Nolla-Fas=230 volt Fas-Fas=400 volt Kan vara bra att veta om man ska in och pilla i ett tre-fas uttag. Citera
summlan Postad 7 Februari , 2005 Rapport Postad 7 Februari , 2005 rätt. grön/gul är jord. kan även va röd i gammla proppskåp. fast är ledningarna så gammla brukar gummit på kablarna vara så trött att de oftast inte ens sitter kvar, så då kvittar de ju vilken färg de varit fast de kan ju oxå vara så att nån elaksinnad elektriker vet att du vet att jord är grön och därför lagt fas på grön och jord på brun. fast de verkar lite långsökt. Citera
Recommended Posts