Kraxe Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Som det ser ut nu skall alla vinster som tas ut till Sverige beskattas som inkomst av kaptital, enligt den färska skrivelsen från skatteverket (Dnr 130 19427-05/111), eftersom den juridiska person som tillhandahåller pokern är från Costa Rica. Den största andelen av 24hpokers spelarbas består av svenskar. Med andra ord skall alla som spelar på 24hpoker från Sverige betala 30% skatt på sina vinster (förluster är för övrigt inte är avdragsgilla). Spelar du på siter där den juridiska personen är från ett EU/EES-land är det däremot skattefritt. Ditt val är alltså att antingen betala skatt på dina vinster från 24hpoker, att försöka fuska med skatten på vinster från 24hpoker, eller att spela på en skattefri site. En annan lösning skulle vara om 24hpoker flyttade sin pokerverksamhet till EU/EES. Malta har exempelvis genomfört en lagändring som möjliggör spellicens för poker i detta land. Ingen kan ju invända mot att det är helt absurt att man ska behöva skatta på vissa siter men inte på andra, men tyvärr är det så. Jag anser dock att det borde ligga i 24hpokers intresse att ge sina kunder samma skattemässiga fördel som EU-siterna tillhandahåller, om inte av ren vänlighet iallafall av konkurrensskäl. Är det inte dags att flytta till Europa? Citera
John M Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Jag kommer inte att gnälla om dom flyttar till Europa i alla fall Edit: Tänkte på en sak. Om man flyttar över alla pengar till Neteller innan man tar ut dom via kreditkort eller bankkonto, kan man då spåra var ifrån pengarna kom ursprungligen? Dom kan ju lika gärna komma ifrån någon annan sajt man spelar på Citera
Kraxe Postad 5 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 5 Februari , 2005 Neteller är ett sätt att komma undan möjlighet för granskning, men uttagsmöjligheterna med Neteller Debit card begränsas mer och mer, oftast i form av begränsningar av maximalt uttagbart belopp från de svenska bankernas sida. Netellers avgifter är dessutom väldigt höga. Man ska inte behöva syssla med sånt fiffel! Om det är skattefritt på Ladbrokes och Expekt, vilket det sannolikt är, så ska det vara det på 24hpoker också. Just nu känns det som att det är underförstått att man inte ska redovisa sina 24h-vinster för skattemyndigheten (vilket jag förstår att man inte gör). Men det är minsann inget som det skyltas med. Kom och spela på 24h, men dina vinster skall i Sverige beskattas med 30% inkomst av kapital! Varför läser man inget om det? Det är dags för 24hpoker att tänka på sina svenska kunder, som i dagsläget kanske helt ovetande fuskar med skatten, eller som i vetskap om skattehotet gör allt vad dem kan för att undvika skatt! Det behöver inte vara så. Det är bara att flytta till EU/EES. Detta är ofantligt mycket viktigare än €10-uttagsavgift, som det varit så mycket rabalder kring. Citera
Krissan Postad 19 Februari , 2005 Rapport Postad 19 Februari , 2005 Håller med helt och hållet, jag gillar verkligen 24Hpoker för det mesta, men jag vill ogärna riskera skatteproblem. Citera
liteforbra Postad 15 Maj , 2005 Rapport Postad 15 Maj , 2005 Mycket bra och viktigt inlägg Kraxe! Ser gärna att du spelar lite oftare på 2-4 så jag kan blacka dig... Hälsningar Mackan Citera
Neelix Postad 18 Maj , 2005 Rapport Postad 18 Maj , 2005 Är det just 24H eller gäller det för alla skins också? Citera
chobo Postad 19 Maj , 2005 Rapport Postad 19 Maj , 2005 asså, jag tog för givet att 24h var ett bolag inom EU, verkar som att jag har gjort bort mig eftersom jag har tagit ut vinster fråm 24h direkt till mitt konto.. Dags att sluta spela på 24h alltså? Citera
Recommended Posts