Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Kan någon receptet på pannkakor?

Ja alltså seriöst, jag vet inte, men det vore gott.

Ingredienser

(för 4)

2 ägg

2 1/2-3 dl vetemjöl

6 dl mjölk

1/2 tsk salt

(1-2 tsk socker)

Pannkakor

Ett klassiskt recept direkt ur stora kokboken. Var annars.

Tillredning

Vispa samman äggen och litet av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa till en jämn smet. Blanda i resten av mjölken samt salt och eventuellt socker.

Smält lite fett i en pannkakslagg eller plättlagg och häll i ett tunt lager smet. Grädda pannkakorna eller plättarna på båda sidorna tills de blir jämnt ljusbruna. Rör om i smeten i skålen då och då under gräddningen så att inte mjölet sjunker till botten.

Pannkakorna rullas eller viks ihop när de är färdiggräddade, plättar läggs upp i högar.

Servera dem så nygräddade som möjligt med sylt eller fruktmos.

Postad
Alltså, jag ville ju bara driva med den där grejen om att Molle och Ramzi bara beställer hem mat. Eller var det Ramzi och Morbo? Hur som helst...så spann jag vidare på det...och äh!
Va? Tror du vi läser alla poster/trådar här? Gör du? Jag tog saken allvarligt och tänkte faktiskt publicera mitt ultimata recept. (det är på kylskåpet)

Men om du bara driver med oss så ska du fan inte få det. Då får helt enkelt köpa färdiga pannkakor på Konsum! :?;):roll:

Postad
Ingredienser

(för 4)

2 ägg

2 1/2-3 dl vetemjöl

6 dl mjölk

1/2 tsk salt

(1-2 tsk socker)

För fyra vadå? Småbarn? Annars får du nog vispa ihop i alla fall en liter mjölk (samt 5dl mjöl 5 ägg).

Postad
Ingredienser

(för 4)

2 ägg

2 1/2-3 dl vetemjöl

6 dl mjölk

1/2 tsk salt

(1-2 tsk socker)

För fyra vadå? Småbarn? Annars får du nog vispa ihop i alla fall en liter mjölk (samt 5dl mjöl 5 ägg).

För fyra st pannkakor kanske.