Gå till innehåll

Datorproblem - Lurad?

BjornL1491910513

Recommended Posts

Min dator började låta enormt för ett tag sen, jag bytte fläkt men det var fel fläkt så jag lämnade in den på reparation för att byta fläkt nära grafikkortet?(vet inte exakt vars den sitter)!! Fick tillbaka den igår och den har börjat låta lite mindre, några problem är fixade. Nu till problemet är att jag innan hade 100 fps konstant när jag spelade CS medans jag nu har urkass fps efter reparationen. Jag ringde dit idag och frågade och fick till svar att mitt grafikkort kan vara dåligt(Jag har ett NVIDIA Geforce FX5200) och påstår att jag kanske måste köpa ett nytt. Eftersom mitt grafikkort är bra och det fungerade innan måste jag fråga om han försöker lura mig eller bara är okunnig? vet ni vad problemet kan vara?

MVH lunkson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte av grafikkort ska med all sannolikhet inte vara nödvändigt.

Har du ett utblås på baksidan, annat än den fläkt som tillhör ditt nätaggregat?

Jag frågar eftersom vissa (inkompetenta) datorbyggare missar att stansa ut ett hål på baksidan av datorlådan och installera en extra fläkt för att få till en vettig luftgenomströmning - detta trots att det är nödvändigt för att dagens datorer inte ska gå tokvarma. (Och de med temperaturreglerade fläktar börjar väsnas utav helsike efter att datorn stått på ett tag.)

Om det har skett ett fläktbyte till ditt grafikkort kan det vara så att den nya fläkten inte kyler tillräckligt bra, och därför sänks din framerate p.g.a. att systemet överhettas. Antingen är den helt enkelt för klen, eller så är den felaktigt monterad, eller så är luftgenomströmningen i lådan för dålig (möjligtvis p.g.a. saknat utblås) och komponenterna blir för varma p.g.a. det.

Det behöver dock inte vara grafikkortsfläkten som är problemet, det kan vara processorfläkten också. Eller något helt annat. Det är svårt att diagnosticera dina problem härifrån...

Länk till kommentar

Byte av grafikkort ska med all sannolikhet inte vara nödvändigt.

Har du ett utblås på baksidan, annat än den fläkt som tillhör ditt nätaggregat?

Jag frågar eftersom vissa (inkompetenta) datorbyggare missar att stansa ut ett hål på baksidan av datorlådan och installera en extra fläkt för att få till en vettig luftgenomströmning - detta trots att det är nödvändigt för att dagens datorer inte ska gå tokvarma. (Och de med temperaturreglerade fläktar börjar väsnas utav helsike efter att datorn stått på ett tag.)

Om det har skett ett fläktbyte till ditt grafikkort kan det vara så att den nya fläkten inte kyler tillräckligt bra, och därför sänks din framerate p.g.a. att systemet överhettas. Antingen är den helt enkelt för klen, eller så är den felaktigt monterad, eller så är luftgenomströmningen i lådan för dålig (möjligtvis p.g.a. saknat utblås) och komponenterna blir för varma p.g.a. det.

Det behöver dock inte vara grafikkortsfläkten som är problemet, det kan vara processorfläkten också. Eller något helt annat. Det är svårt att diagnosticera dina problem härifrån...

kan mycket väl vara processorfläkten, vad är problemet då? vad tycker du jag ska säga till datakillen rent allmänt? Vet du om jag kan begära tillbaka de pengar jag betalade för reparationen om jag inte är nöjd?

Länk till kommentar

Om problemet är att processorfläkten inte kyler tillräckligt, så medför det (på Pentiumdatorer i vilket fall) att prestandan sjunker kraftigt. Åtminstone P4:or fungerar så att de när de närmar sig överhettning försöker att minska sin egen energiförbrukning (och därmed värmeförlusten) genom att strypa sin kapacitet... "thermal throttle" kallar man det. Processorn går långsammare och långsammare till dess en stabil temperatur nås; görs inte det så stannar den (förhoppningsvis) av helt och datorn låser sig.

Så om du råkat ut för detta så är ju en given sidoeffekt att din framerate i CS sänks, men även andra program bör gå segt då. Det är bra om du har någon form av programvara som kan läsa av processortemperaturer, både för din CPU och processorn på ditt grafikkort, eftersom man då där lätt kan se om nåt är galet. Jag har tyvärr inget bra tips på sådana program just nu.

Jag vet inte vad du ska göra med datakillen, eftersom jag inte vet om han gjort fel, eller ens vad han har gjort...

Länk till kommentar

Om problemet är att processorfläkten inte kyler tillräckligt, så medför det (på Pentiumdatorer i vilket fall) att prestandan sjunker kraftigt. Åtminstone P4:or fungerar så att de när de närmar sig överhettning försöker att minska sin egen energiförbrukning (och därmed värmeförlusten) genom att strypa sin kapacitet... "thermal throttle" kallar man det. Processorn går långsammare och långsammare till dess en stabil temperatur nås; görs inte det så stannar den (förhoppningsvis) av helt och datorn låser sig.

Så om du råkat ut för detta så är ju en given sidoeffekt att din framerate i CS sänks, men även andra program bör gå segt då. Det är bra om du har någon form av programvara som kan läsa av processortemperaturer, både för din CPU och processorn på ditt grafikkort, eftersom man då där lätt kan se om nåt är galet. Jag har tyvärr inget bra tips på sådana program just nu.

Jag vet inte vad du ska göra med datakillen, eftersom jag inte vet om han gjort fel, eller ens vad han har gjort...

Det är det att förut kylde den inte tillräckligt och då hade jag 100 fps, nu har jag dock värdelöst och de har bytt fläkt och temperaturen har sänkts, men vad tror du kan jag begära pengarna tillbaka ?

Länk till kommentar

temperaturen står när man startar datorn va?

Nja. Man kan gå in i BIOS precis när datorn startar upp och läsa av processortemperaturen, men då är inte den belastad särskilt hårt - och det är ju siffran vi får när CPU:n utnyttjas för fullt som vi är intresserade av (vilket sker när vi spelar spel).

Det finns ett program som heter Motherboard Monitor, och ett som heter SpeedFan, som båda kan säga dig vilken processortemperatur du har. SpeedFan är svårbegripligt för nybörjare, och MBM har jag aldrig testat, men du kan ju prova dem båda och se om du får ut nåt vettigt.

tror du kan jag begära pengarna tillbaka ?

Det vågar jag som sagt inte svara på.

Länk till kommentar