Gå till innehåll

14 pockets i rad, sannolikheten, etc.


lillekolle

Recommended Posts

Hallå, tänkte på en vrickad sak förut när jag spelade och fick 99 och 88 handen efter. Alltså, tänk att få 13 pockets i rad?! från 22 till AA.

 

Pratade lite om det med en kompis och han tyckte att man kunde räkna ut sannolikheten med: ((1/16)*(1/13))^13 Förstår ej. :D

 

Visst hade det varit en sjuk grej ändå?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 13 olika pocketpar. ;)

 

Det är en maffig produkt att räkna ut, men inte särdeles komplicerad.

 

Jag får den till:

 

"produkten av faktorerna" ((52-4k)*3) / (52*51) "där k går från 0 till 12".

 

(EDIT: Vilket såklart kan skrivas ut som (1/221)^13 * 52*48*44*40*...*8*4)

 

Tänk så här: första paret har sannolikheten 3/51 (första kortet kan vara vilket som helst, det andra måste vara ett av de kvarvarande tre för att bilda par med det första).

Andra paret har sannolikheten (48/52) * (3/51), eftersom valet av första koret är styrt: vi vill inte ha samma kort som bildade par första gången.

Tredje paret har (44/52) * (3/51), ytterligare fyra kort är ointressanta för nästa parbildning.

Och så vidare fram till sista paret som har sannolikheten (4/52)*(3/51).

Multiplicera ihop alla 13 faktorer för den totala sannolikheten för tretton raka pockets, där inget pocket dyker upp två gånger. Svaret är (förutsatt att min formel stämmer) i storleksordningen 1 chans på 10^20... tämligen otroligt, med andra ord.

 

Om ordningen spelar roll, dvs du vill ha dem i precis en förutbestämd följd, så är sannolikheten ((4/52)*(3/51))^13 = (1/221)^13 (vilket f.ö. är samma sannolikhet som att få samma pocket 13 ggr i rad, ex 13 raka givar där du får AA). Detta är i storleksordning 1 chans på 10^30. Ändra 16 till 17 i din kompis formel så är den alltså rätt svar till den frågan... men alltså inte rätt sätt att räkna om paren tillåts komma i vilken ordning som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

 

Nej det skulle det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

 

sannolikheten att en person ska få AA varje hand i resten av sitt liv är ungefär (1/200)^1000^365^30 < 0,0(99nollor)1

 

nu räknade jag på 30 år... min miniräknare klarar inte ens så många siffror. Sannolikheten att ens någon ska få en sån rush är så liten att den inte är värd att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

 

Inte någon skulle få det ens under en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det resonemang som man väl kan föra är att om man har så många utdelade händer, är det mer sannolikt att vissa personer får (långt) fler AA än andra, än att alla skulle få samma antal AA. Detta ju trots att sannolikheten att få AA är densamma för alla personer... men att alla skulle ligga exakt på snittet är helt otroligt. De allra flesta skulle helt säkert ligga i närheten av 1 AA per 221 händer, medan ett fåtal individer helt klart skulle få långt färre AA, och ett annat fåtal långt fler AA, än så.

 

Men man kan inte gärna sträcka det här resonemanget så långt, att säga att det är sannolikt att någon skulle få AA alla givar. Det är inte samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

Jag tyckte det var nog udda när jag multitablade fyra bord och fick AA på tre av borden samtidigt (på sådant sätt som man nu kan definiera "samtidighet"i ett multitable-fall) - torskade alla tre. På det fjärde bordet fick jag AJ och floppade kåk med noll action.

 

Cluelessrookie

 

 

På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

 

sannolikheten att en person ska få AA varje hand i resten av sitt liv är ungefär (1/200)^1000^365^30 < 0,0(99nollor)1

 

nu räknade jag på 30 år... min miniräknare klarar inte ens så många siffror. Sannolikheten att ens någon ska få en sån rush är så liten att den inte är värd att diskutera.

 

Ja, och när man pratar om sådana sannolikheter så är det i nivån med att vattnet på spisen skulle frysa i stället för att koka och att en sten skulle gå rätt igenom en ruta utan att krossa den....(jodå, det finns faktiskt sannolikheter för sådant!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På tal om det. En kompis hävdar att det är sannolikt att om alla människor i världen spelade 1000 händer om dagen, resten av sitt liv, så skulle det vara sannolikt att ca 20 personer fick AA varje hand, resten av sitt liv.

 

Någon som orkar räkna ut sannolikheten?

 

Nu är det här mer matematik än poker men han kanske menade att det var sannolikt att 20 personer skulle få AA i (minst) en hand varje dag resten av sitt liv? Är det rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...