Gå till innehåll

Konsten att stjäla


Hjulapan

Recommended Posts

Vägen till framgång i SnG är som bekant att stjäla blinds men jag tycker inte det är så lätt som alla får det till att låta.

Vilken stategi ska man använda sig av när man hela tiden möts av kontrahöjningar och all-ins till vänster om sig?

Att bara och sitta och vänta på riktiga topphänder brukar inte heller vara en idé eftersom det oftast slutar i att man blir utblindad. och även då man äntligen får en hyfsad hand så är där ju ingen garanti att man får respons just vid det tillfället.

Ibland känns det som man får spela på deras vilkor och gambla innan floppen mot deras all in med kort som A8, KJ.

 

SnG:s handlar om att ens motståndare ska få en bra hand men man själv en ännu bättre. eller få en sämre hand men ha tur med floppen.

ibland upplever jag SnG:s som rena lotteriet. Men det måste ändå vara nåt fel i mitt spel eftersom jag vet att somliga tjänar bra på sitt Sng grindande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjulapan: Hur många BB har du när dina höjningar möts av all-ins? Om du själv eller Fi har mindre än 10BB är det ju bättre att du själv ställer in med en gång om du ens funderar på att spela handen. Extremt svårt att ge generella råd osv men posta lite HH's på forumet så vi kan försöka hjälpa dig. Innan du fått "kläm" på SNG's kan du ju som MacDaddy säger försöka hitta en sajt med långsam struktur så du slipper ta fler marginella beslut.

 

MacDaddy: Primas 5-manna turbo och extreme turbo har ett sjukt bra värde, även om det blir ett helt annorlunda spel. Om du inte förstår varför så behöver du ju inte skriva om det eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tippsen.

Brukar nog ha en stack på 10-20 BB då. har jag färre än 8 ställer jag alltid all in om jag ska spela handen.

 

extrem turbo lönsamma?

intressant. jag trodde de bara var för nybörjare och dårar eftersom turfaktorn där är så extremt hög. lite som ladbroks X-press sateliter med blindshöjning varannan hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

extrem turbo lönsamma?

intressant. jag trodde de bara var för nybörjare och dårar eftersom turfaktorn där är så extremt hög. lite som ladbroks X-press sateliter med blindshöjning varannan hand.

 

Ja, eftersom folk tror just det så är de lönsamma :P Nej, men ärligt talat, det skiljer ju sjukt mkt jämfört med vanliga SNG's så det gäller att anpassa spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja kanske det. hinner ju med ett antal på en timme.

 

men tillbaks till blindstölder. På bubblan. jag läste;

"If you are one of 2 or 3 shortstacks and have position on the others, then you can afford to wait to see if they bust out first. If they have position on you then you need to attack them, when you have the opportunity."

 

Någon som kan ge ett exempel på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också frågor om blinstölder, kan lika gärna ta dom här istället för att göra en ny tråd.

 

Ponera att ni är 5 spelare kvar av 10 startande. Alla har lika stora stackar. Alla foldar fram till dig.

Hur många (få) big blinds ska ni ha för att pusha med any 2 på knappen? Och hur många ska ni ha för att pusha exemeplvis med A2+, 22+ och båda korten över T?

Hur många (få) big blinds ska ni ha för att pusha any 2 i small blind. Och hur många big blinds ska ni ha för att pusha exemeplvis med A2+, 22+ och båda korten över T?

 

Tacksam för svar, jag förstår att svaren beror på ifall motståndarna är tighta eller lösa, men hur spelar ni rent generellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt...

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en jättebra början consp, men fisarnas syndistributioner måste rimligtvis korrigeras efter blindnivå dom med.

 

Självklart är det så. Men i skrivande stund hade jag inte orken att pilla för mkt. På 400/800-25 exempelvis synar antagligen gemene fisk med 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs om inte ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt...

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

 

Snyggt, fint upställt och lätt att få en överblick! Tack så mycket :D Precis som jag trodde så ställer jag med alldeles för många händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

 

Sjukt bra uppställning! Verkligen! Mitt stora problem som jag berättat om tidigare är just bubbelspelet, där jag VÄLDIGT ofta hamnar 4:e plats. Jag ställer med för lite händer, och tvingas till coinflip.

 

Du verkar väldigt kunnig inom vilka händer man bör ställa med.

 

Låt oss anta följande scenario:

 

Vi utgår från Primas struktur med 1k startmarker, 4 spelare kvar (bubbelspel) och således 2.5k var. Alla har foldat fram till oss. Vi utgår efter calling-rangen som du använde tidigare:

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Vilka händer pushar vi med i nedanstående scenarion:

 

Level 4 Blinds 80/160 (15.625 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO (vet inte om den heter så, men den platsen som inte är nämnd ovan)

 

Level 5 Blinds 160/320 (7.8 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO

 

Level 6 Blinds 320/640 (3.9 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO

 

Blev lite mycket på en gång nu.. men skulle gudaförklara dig om du kunde hjälpa mig med detta Conspiracy eller någon annan kunnig :)

 

Och sedan.. hur bör jag anpassa mig om jag är topp2 i chipcount, eller bottom2?

 

Och ännu mer aggressivare ITM än bubblan antar jag?

 

Behöver verkligen hjälp med bubbelspelet!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt...

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

 

Under förutsättning att ingen annan har gått med i potten antar jag.

Såna här råd har jag sumpat $på innan jag fattade att det INTE gäller om alla limpat fram till dig som siter i SB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt...

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

 

Under förutsättning att ingen annan har gått med i potten antar jag.

Såna här råd har jag sumpat $på innan jag fattade att det INTE gäller om alla limpat fram till dig som siter i SB :D

 

Precis, först in ska du vara för att detta ska gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi utgår från Partys struktur med 2k startmarker, 5 spelare kvar och således 4k var.

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Blinds 200/400 (10BB)

Från knappen ska du då pusha 66+,AT+ (9%).

Från SB ska du pusha any-two (100%)

 

Blinds 300/600 (6,66BB)

Från knappen pushar du 22+,A3o+,A2s+,K9o+,K4s+,Q9o+,Q5s+,J9o+,J7s+,T9o,T7s+,96s+,86s+,76s (37%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Blinds 400/800-25 (5BB)

Från knappen pushar du any-two (100%)

Från SB pushar du any-two (100%)

 

Synar motståndarna lösare, måste du vara mer selektiv, framförallt från knappen.

 

Sjukt bra uppställning! Verkligen! Mitt stora problem som jag berättat om tidigare är just bubbelspelet, där jag VÄLDIGT ofta hamnar 4:e plats. Jag ställer med för lite händer, och tvingas till coinflip.

 

Du verkar väldigt kunnig inom vilka händer man bör ställa med.

 

Låt oss anta följande scenario:

 

Vi utgår från Primas struktur med 1k startmarker, 4 spelare kvar (bubbelspel) och således 2.5k var. Alla har foldat fram till oss. Vi utgår efter calling-rangen som du använde tidigare:

 

I samtliga fall utgår jag från att motståndarnas callingrange är 44+,A7s+,A9o+,KJs+ (vilket såklart är jätteindividuellt men vi måste utgå från något)

 

Vilka händer pushar vi med i nedanstående scenarion:

 

Level 4 Blinds 80/160 (15.625 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO (vet inte om den heter så, men den platsen som inte är nämnd ovan)

 

Level 5 Blinds 160/320 (7.8 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO

 

Level 6 Blinds 320/640 (3.9 BB)

- Knappen

- SB

- BB (bara SB synat)

- CO

 

Blev lite mycket på en gång nu.. men skulle gudaförklara dig om du kunde hjälpa mig med detta Conspiracy eller någon annan kunnig :)

 

Och sedan.. hur bör jag anpassa mig om jag är topp2 i chipcount, eller bottom2?

 

Och ännu mer aggressivare ITM än bubblan antar jag?

 

Behöver verkligen hjälp med bubbelspelet!

 

Tack på förhand!

 

Jag kanske har missat det eller framgår det vilken position du sitter i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missat det eller framgår det vilken position du sitter i?

 

Well.. 4 olika scenarion (positionerna: SB, BB, Dealer, CO) för 3 olika levels på bubblan, men du behöver inte göra så noggrant om det blir jobbigt :)

 

Du kan generalisera lite.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...