Gå till innehåll

Dublin


masterplan

Recommended Posts

Mycket talar för att jag snart flyttar med mitt jobb från London till Dublin. Det är ett (enligt mitt tycke) ett rejält nerköp, men om jag vill behålla tjänsten är det bara att bita i det sura äpplet.

 

Är det någon här som bor i Dublin och/eller vet mycket om staden? Informera gärna i den här tråden. Allt från boendekostnader till uteliv är av största intresse.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dublin är en dyr stad, ofta rejält dyr, men är du van vid London lär du inte märka av det. Samtidigt är lönena för det mesta ställda i relation till levnadskostnaderna, så de flesta kan leva ganska gott. Bor du enligt svenska regler och inte tjänar så mycket kommer du att behöva skatta 5-20 %, men tjänar du mer normal tjänstemannalön eller bosätter dig här över en längre period kan det smyga ända upp till 40 %... utan att sjukvården är något vidare för det.

 

Vad gäller utelivet, visst, staden och landet är mindre än du är van vid, men alla irländare oavsett ålder gillar en bra fest och det finns gott om barer och pubar.

 

Själva staden är rätt intressant, det går spikraka gränser mellan olika bostadsområden och det kan vara slum på ena sidan och 0 % arbetslöshet på andra vid ganska många ställen. Norra sidan anses lite finare (och snobbigare) än södra. Jämna postnummer = söder om floden Liffy, som delar staden, och udda = norr om.

 

Numera finns det s.k. Luas, en slags snabba spårvagnar som går precis hela tiden över två linjer som täcker stora delar av staden rätt fint. Utöver det finns det gott om bussar... som definitivt INTE kommer i tid. Någonsin. Det är lätt värt att betala lite extra för att bo nära jobbet.

 

Det är ganska lätt att hitta bostad men dyrt att bo, men som sagt, det brukar jämna ut sig med lönerna. Staden är ju stor, så det finns alltid hyresvärdar. Nästan alltid privat förstås, det svenska systemet med kommunala bostadsbolag har de aldrig hört talas om.

 

Jag är inte så bra på att babbla fritt, men fråga på du så besvarar jag gärna det jag kan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ha jämna pengar på bussen också för man får inte tillbaka några växelpengar.

 

Själv gillade jag väl inte stan något vidare. Pubmiljö med mycket rökare och dålig luft, mycket trafik, höga priser på allt och rätt kallt klimat.

 

Dock rätt fina klippstiggar borta vid Howth och greystone bl a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...