Gå till innehåll

NL - Hur undvika överpar mot set?

Recommended Posts

Postad

En liten förenklad HH för att belysa problematiken:

$25 NL, 50 BB inköp.

Jag ~$50

fi ~$15

fi sitter i tidig pos och limpar.

1-2 till limpar.

Jag har AA så jag raisar ~6BB.

fi callar, resten foldar.

Flop tror jag var något i stil med: 38Tr

fi bettar ut $5

Jag reraisar honom all in.

Han synar med 88 alltså set.

Min fundering är hur man ska undvika att förlora sina pengar vid liknande tillfällen, om det överhuvudtaget går?

Det finns ju inte så mycket manövreringsutrymme med tanke på att det bara är 50BB inköp till att börja med.

Jag vet själv att jag tänker likadant när jag sitter på medelpockets och någon raisar, "sätter jag mitt set tar jag alla hans pengar typ."

Just i detta fall kanske jag skulle anat oråd när han bettar en stor del av sin stack in i mig på en nästintill dragfri bräda? Hur som helst så tycker jag det är svårt att undvika att förlora mycket pengar när man är uppe mot set när man själv sitter på en väldigt bra hand.

Tips och andra funderingar är mer än välkomna.

Postad

Du får in 20% av hans stack preflopp när du har AA. Enda sortens floppar där det är aktuellt att folda är väl floppade tre-i-rad i en färg. Om han också hade haft 50bb kanske det hade gått att göra något åt det, men knappast här. Så vitt du vet har har han AT, JJ-KK eller en hel rad andra händer som du slår.

Postad

Ok, ganska precis som jag resonerade då. :)

Ponera nu att vi helt plötsligt fått 100 eller rent av 150 bbs i stacken var.

Hur gör ni då för att "konstatera att man är slagen"? Reraise flop och fold vid omslag? Om fi endast callar (vilket skulle kännas rätt skrämmande), checka turnen?

Postad
Ok, ganska precis som jag resonerade då.

Ponera nu att vi helt plötsligt fått 100 eller rent av 150 bbs i stacken var.

Hur gör ni då för att "konstatera att man är slagen"? Reraise flop och fold vid omslag? Om fi endast callar (vilket skulle kännas rätt skrämmande), checka turnen?

Allt handlar om readen på spelaren, någon sorts read har man nästan alltid på spelarna, eller bör ha iaf.

Verkar han bra? Verkar han vara en Idiot? Verkar han Weak? Synar han raisar lite hursomhelst? Finns många saker att lägga märker till om du suttit vid bordet en tid.

Största felet jag själv gör är att jag ibland inte bryr mig i att få reads folk, då hamnar man ofta i sånahära sitsar och kan förlora en massa.

Mycket bekvämmar om du vet att han brukar slaska på lite och syna preflop raisar rätt ofta.

Nåja tillbaka till fallet,

I detta fall var floppen helfärgad och vi säger att dom sitter med 100 bbs i stacken, varför inte testa en reraise? Han kan sitta på Esset i ruter eller Kungen och valuebetta för antingen få bort dig eller så försöker han få in färgen. Re-raisar du han och får omslag så är du med stor sannolikhet slagen, Synar han din reraise och ingen ruter kommer på turn, så kan du ju se vad han gör då, checkar han då så kan du checka du med.

Är floppen inte helfärgad så finns det ju mängder av händer han kan sitta på så får du väl lov att reraisa där med, inte nödvändigtvis dock då du kan försöka slowplaya essen genom att bara syna om det inte är något färgdrag dvs.

Postad

Värdelöst med all-in preflop mot bara två limpare tycker jag. I 90% av fallen vinner du då bara 3,5bb vilket är dåligt betalt för en AA. Om hela bordet limpat och du sitter på knappen, visst, annars ska det vara en raise från någon preflop (och helst en eller flera syn) för att man ska ställa in tycker jag. Om man inte har några super-muppar som synar allins med lite vad som helst vid bordet såklart.

Postad
Värdelöst med all-in preflop mot bara två limpare tycker jag. I 90% av fallen vinner du då bara 3,5bb vilket är dåligt betalt för en AA. Om hela bordet limpat och du sitter på knappen, visst, annars ska det vara en raise från någon preflop (och helst en eller flera syn) för att man ska ställa in tycker jag. Om man inte har några super-muppar som synar allins med lite vad som helst vid bordet såklart

Han var ironisk.

Postad

Precis den här tråden jag satt och letade efter.

Det är så att jag vill veta när man blir pot commited med AA eller när det blir plus ev. Såhär kan nämligen fallet vara rätt ofta. Jag kör 2/4 och vi har 400 i stackarna åda två jag sitter i BB killen på knappen miniraisar till 8. inga andra är med jag raisar då upp det till totalt 48 och vill att han ska lägga sig, men killen synar (hade jag raisat till 96 hade han ändå synat vet inte vad det är med folk men om jag raisar så mycket blir folk nyfikna och vill hänga med - idioter)

Ja men iallfall så har han K :diamond: J :diamond: och jag har A :diamond: A :spade: och floppen kommer J :spade: 6 :diamond: 8 :diamond: och då har jag redan 1/8 av min stack inne och det ligger 100 i potten jag bettar ut 80. han slår om till 160 jag synar, :diamond: kommer och jag checkar turn det blir all-in vilket kanske var onödigt men han måste ju visa upp kgarna tänker jag om han ska vinna men så kommer det ingen med :diamond: och han vinner den. Jag kanske inte var commitad där men om jag rasiar 1/4 av min stack preflop med AA då måste jag väll vara pot commited att slänga in allt eftersom AA vinner 5/6 eller tänker jag fel, ärna synpunkter på hur mycket jag ska raisa för att få kunna slänga in allt efter flop och ändå gå plus på det

Postad
hade jag raisat till 96 hade han ändå synat vet inte vad det är med folk men om jag raisar så mycket blir folk nyfikna och vill hänga med - idioter

I så fall ska du väl höja till 96?

Ja men iallfall så har han K :diamond: J :diamond: och jag har A :diamond: A :spade: och floppen kommer J :spade: 6 :diamond: 8 :diamond: och då har jag redan 1/8 av min stack inne och det ligger 100 i potten jag bettar ut 80. han slår om till 160 jag synar

1. Jag är ytterst tveksam till om du kan sätta honom på exakt den handen.

2. Varför synar du här?

3. Där ska cashen in. Punkt slut.

//Hickmott

Postad
babyface10 skrev:

Ja men iallfall så har han K J och jag har A A och floppen kommer J 6 8 och då har jag redan 1/8 av min stack inne och det ligger 100 i potten jag bettar ut 80. han slår om till 160 jag synar

2. Varför synar du här?

Är ytterst tveksam till att det är +EV att gå all in i detdära läget,

Vilka händer får man re-raise av i detdära läget på floppen?

66, 88, JJ ganska klara? AA också.

ganska troliga händer som fi kan sitta på AJr(nej eftersom han själv har ruter), KK kanske till och med KJr, JTr,

Inte särskilt troliga händer som synar en 12xbb raise preflop som han re-raisar med senare på floppen:

QQ, KQr

Då är det nog inte +EV att trycka in där,

Han kunde ju syna och se vad som händer på turn, kommer det ingen ruter så kan han ju checka och se vad den andra gör. Förmodligen så går man inte all in då vilken hand han än har.

När rutern kommer och han går all in så skriker det ju att han fått in färgen. Då är det ABSOLUT inte rätt att syna.

speciellt inte om inte bordet blir parat på turn, då hade du haft 3 outs till plus 7 färgkort(om du antar att fi fått in färgen och INTE har en triss.). så 10 outs och du ska in med cirka 200 dollar till när potten är på 400 dollar. Sen finns det ju en blufffaktor i detdära läget som säkert ligger på 20-25% då hade det kanske varit mer rätt att syna ner han. Men fortfarande skulle det vara rätt att lägga sig. eftersom fi kan sitta på en triss och då drar du i princip dött(2 outs)

Om vi nu antar att killen faktist kan spela poker.

Skulle nog främst sätta han på JJ faktist när fi reraisar på floppen.

Tror inte han bara försöker köpa potten när han bara raisar 2x babyfaces bet.

Ser ju ut som han vill ha in mer i potten och därmed sitter han minst med ett färgdrag/En triss IMO.

Jag kanske inte var commitad där men om jag rasiar 1/4 av min stack preflop med AA då måste jag väll vara pot commited att slänga in allt eftersom AA vinner 5/6 eller tänker jag fel, ärna synpunkter på hur mycket jag ska raisa för att få kunna slänga in allt efter flop och ändå gå plus på det

Du har 5/6 mot alla händer preflop ja, sen när dendära floppen kommer upp och du blir reraisad så skulle jag väl inte säga att du är 5/6 favorit.

Det är BARA före floppen som du är det.

Du kanske är 2/5 favorit i detdära läget om du inte vet vad motståndaren har.

Att höja till 96 innan flopp hade varit mer rätt, då hade läget blivit annorlunda när potten hade varit så stor.

Postad
Precis den här tråden jag satt och letade efter.

Det är så att jag vill veta när man blir pot commited med AA eller när det blir plus ev. Såhär kan nämligen fallet vara rätt ofta. Jag kör 2/4 och vi har 400 i stackarna åda två jag sitter i BB killen på knappen miniraisar till 8. inga andra är med jag raisar då upp det till totalt 48 och vill att han ska lägga sig

Känner du att du är jättedåilg på att spela AA postflop eller varför i hela världen vill du att han ska lägga sig???

Postad
babyface10 skrev:

Ja men iallfall så har han K J och jag har A A och floppen kommer J 6 8 och då har jag redan 1/8 av min stack inne och det ligger 100 i potten jag bettar ut 80. han slår om till 160 jag synar

2. Varför synar du här?

Är ytterst tveksam till att det är +EV att gå all in i detdära läget,

Vilka händer får man re-raise av i detdära läget på floppen?

66, 88, JJ ganska klara? AA också.

ganska troliga händer som fi kan sitta på AJr(nej eftersom han själv har ruter), KK kanske till och med KJr, JTr,

Inte särskilt troliga händer som synar en 12xbb raise preflop som han re-raisar med senare på floppen:

QQ, KQr

Då är det nog inte +EV att trycka in där,

Han kunde ju syna och se vad som händer på turn, kommer det ingen ruter så kan han ju checka och se vad den andra gör. Förmodligen så går man inte all in då vilken hand han än har.

När rutern kommer och han går all in så skriker det ju att han fått in färgen. Då är det ABSOLUT inte rätt att syna.

speciellt inte om inte bordet blir parat på turn, då hade du haft 3 outs till plus 7 färgkort(om du antar att fi fått in färgen och INTE har en triss.). så 10 outs och du ska in med cirka 200 dollar till när potten är på 400 dollar. Sen finns det ju en blufffaktor i detdära läget som säkert ligger på 20-25% då hade det kanske varit mer rätt att syna ner han. Men fortfarande skulle det vara rätt att lägga sig. eftersom fi kan sitta på en triss och då drar du i princip dött(2 outs)

Om vi nu antar att killen faktist kan spela poker.

Om vi nu ska anta att killen kan spela poker, vilket jag egentligen inte förstår varför vi ska göra, så är helt klart hans sannolikaste hand KK följt av QQ följt av AA och JJ på delad tredjeplats. Färgdraget på floppen är INTE oroväckande. Vi sitter med ruteresset så det är inte speciellt sannolikt att fi har någon hand med två ruter eftersom de rimligaste händerna är ute ur leken(AKd egentligen) som han är villig att syna $48 preflop med. Att minraisa sådär med ett färgdrag efter att blivit tokhöjd preflop är inte heller direkt ett signum för en bra spelare eftersom foldequityn måste anses vara väldigt låg. Skulle han mot förmodan ha färgen på turn har vi ett hyggligt redraw och nästan odds att syna. Sitter han med triss i knektar har vi på turnen odds att syna med 10 outs och mindre än ett halvt potbet kvar. Att lägga sig på turnen är alltså katastrofalt dåligt eftersom ingen av dessa händer är speciellt sannolika.

Sedan om man går all in på turnen eller floppen spelar inte så stor roll i den här handen. Efter att man synat bettet på floppen är man i stort sett committed för turn och fi också. Ibland kan det visserligen komma scarecards ,ess exempelvis, på turn som kan skrämma bort fi vilket talar för att gå all in på floppen.

Skulle nog främst sätta han på JJ faktist när fi reraisar på floppen.

Tror inte han bara försöker köpa potten när han bara raisar 2x babyfaces bet.

Ser ju ut som han vill ha in mer i potten och därmed sitter han minst med ett färgdrag/En triss IMO.

Vilken stolle vill ha in mer pengar i potten med ett färgdrag här? Att få in mer pengar i potten är inte ett speciellt bra, om än hedervärt, mål när det är osannolikt att man kommer vinna själva potten.

Postad
Extremt ineffektiv ironi i så fall. Ironi är väl när det riktiga innebörden är motsatt den uppenbara innebörden. "Bara att folda preflop" vore ironi.

Kalla det vad du vill, ett skämt var det i alla fall, sen om det är jag som har dålig humor eller du som inte uppfattade korrekt är annan en fråga ;)

Postad

lugna puckar nu, det är faktiskt sant att det var 2/4 och inte .25/.5 som nåon sa och den här killen spelade väldigt aggresivt, kan väll inte säga att han var jättduktig men det här var precis hans typ av spela, raisa en omhan hade nått. många la ner sina händer och han vann på det och i vissa fall blev det all-in som med mig och han och jag var ju bara 56% på floppen så det va kasnke inte nått jätteb ra spel av honom men vafan.

Men jag skulle vilja reda ut om det finns att folda på floppen efter mitt 80 bet. då har jag ju redan fått in 48+80= 128 BB med AA och inuläget så ska han visa upp set för att slå mig. Är det bara att ösa in resten då också eller se sig slagen. Jag vet att det här beror på motståndaren blablabla.

Men en sak jag skulle vilja ha reda på är om jag har AA och fi har har 99 på handen.

Vi gör den här grejen 10000 gånger.

Varje gå han träffar 9an alltså sitt set så blir det all-in men dom gångerna han inte träffar sitt set så lägger han ner handen.

Hur många BB måste jag höja preflop för att jag ska tjäna på det här i längden? Nån som har nån teori om det?

Postad

och som svar till raol:

Nej jag kan spela AA men synar han 48 bettet då kan det bli en jobbig hand, för då lägger jag nog inte den handen efter floppen hur det än ser ut. höjer jag däremot 4 BB då kan jag lägga handen och behöver inte backa upp handen med hela stacken.