Gå till innehåll

Tells


sigget

Recommended Posts

Det här med att en spelare som kollar sina kort när det ligger tre i samma färg ute gör det för att kolla efter färgkort är typ väldens sämsta tell, och nog den som är absolut lättast att exploatera (dvs köra fejktell på) mot folk som fäster överdriven vikt vid den tellen.

 

Det är väldigt få spelare som spelat live hyfsat ofta som har den tellen i alla fall, att titta på sina kort kan lika gärna betyda "wtf, jag synade 110 preflop mörkt, undrar om jag floppade hårt?", "fan, hade jag färgesset eller inte?", "jag har nuts och nu ska jag trappa någon tomte som tror att det är en tell att jag kollar mina kort", "han till höger kollade mina kort så då gör jag också det", "öhhh... kort? fick jag några? ööhhh.... en bira tack... öhhh, min tur?" och så vidare.

 

I alla fall på Sviten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har funderat på det här sen i morse :P men saken är jag har rätt svårt hitta tells på folk när man spelar live och skulle uppskatta och jag tror fler än jag hade velat höra lite olika tells på olika personer och lite av era erfarenheter på tells ni har läst ut på en spelare och sen läst han helt korrekt och också sådana tells som ni trott han är tom men är inte det etc etc etc.

 

Världens längsta mening? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte det här ett direkt svar på din fråga, men min uppfattning är att det inte är speciellt intressant att sitta och leta efter tells.

 

Var observant vid bordet, håll koll på hur dina motspelare spelar, använd fördomar för att snabbt sätta spelare i olika fack, kontrollera att dina bedömningar av spelarna stämmer.

 

Sedan, spela på känsla. Tror du, av någon anledning att någon bluffar, så syna. Din känsla för vad som är rätt har inte speciellt mycket att göra med ren slump, utan det är dina samlade intryck, och dina pokerkunskaper som samverkar, även om du inte kan sätta fingret på det. Känslan uppfattar även saker som tells, utan att man för den skull har suttit och letat efter dem.

 

Om du upptäcker att du har känslan för poker, kommer du att klara dig ganska bra i livepoker på hobbynivå, och kan sedan fokusera på att lära dig mer teori för att kunna utnyttja känslan för att ta matematiskt korrekta beslut.

 

 

ser detta som den bästa beskrivningen.. brukar inte fästa så stor vikt i hur en spelare uppför sig.. utan mer feelingen om killen är bra lr inte så man vet vad man spelar mot..

sen är de bara tuta och köra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...