Gå till innehåll

FL7CS - (AQs)6, släpp inte med folk för billigt

Bjorn_

Recommended Posts

Pokerstars $0.25/0.50 FL7CS, 7 manna (0.05 ante, 0.10 bring in)

Ganska löst, inga särskilda reads.

Hero is BI+6

3rd street (1½ SB)

BI: ( X X ) 3 :heart: Brings in low

BI+1: ( X X ) 7 :diamond:folds

BI+2: ( X X ) J :diamond:folds

BI+3: ( X X ) 4 :club: calls

BI+4: ( X X ) 6 :heart:folds

BI+5: ( X X ) T :diamond: calls

Hero: (A :heart: Q :heart:) 6 :diamond: calls

Spekulativ skithand, men kan vara värd att se 4th street med när det bara kostar bring in, jag avslutar bettandet och alla ess & damer är live. Planen är att osentimentalt dumpa handen på fjärde om jag inte förbättrar.

4th street (3 SB)

Hero: (A :heart: Q :heart:) 6 :diamond: 6 :spade:big bets

BI: ( X X ) 3 :heart: A :diamond: calls

BI+3: ( X X ) 4 :club: 2 :diamond:raises to 2 big bets

BI+5: ( X X ) T :diamond: 2 :heart: calls

Hero: calls

BI: folds

Parar upp mitt door card och med undantag för BI:s ess så ser det inte ut som någon annan har fångat något att tala om. (BI:s ess är ju också mindre skrämande just för att han är BI men också för att jag sitter på ett av essen.) Tycker mig se en öppning att försöka stjäla potten så jag drar på med ett stort bet.

Hade dock inte väntat mig utvecklingen som följer med en raise från BI+3 och en cold call på 2BB från BI+5, båda med vad som ser ut som ofarliga uppkort. Har väldigt svårt att sätta någon av dom på en hand här men med pot-odds på 1 mot 7 och sex live outs till Q's up eller bättre känner jag att jag måste syna.

5th street (8 BB)

Hero: (A :heart: Q :heart:) 6 :diamond: 6 :spade: A :club:Checks

BI+3: ( X X ) 4 :club: 2 :diamond: K :spade:bets

BI+5: ( X X ) T :diamond: 2 :heart: 5 :heart: calls

Hero: raises

BI+3: calls

BI+5: folds

Klonkar in A's up och tar mig en till funderar på vad fi kan ha här och tänker att det troligaste är antagligen att de har små tvåpar eller ett högt hålpar. BI+3 kan möjligen ha dragit in tre kungar här men det känns osannolikt. Bestämmer mig hur som helst för att givet hur aggro dom spelade på fjärde så är det ett fin fint läge för checkraise.

6th street (13 BB)

Hero: (A :heart: Q :heart:) 6 :diamond: 6 :spade: A :club: 7 :spade:Bets

BI+3: ( X X ) 4 :club: 2 :diamond: K :spade: Q :spade: calls

Har ingen anledning att misstänka annat än att jag är före och bettar ut.

River (15 BB)

Hero: (A :heart: Q :heart:) 6 :diamond: 6 :spade: A :club: 7 :spade: 4 :spade:Checks

BI+3: ( X X ) 4 :club: 2 :diamond: K :spade: Q :spade: ( X ) Checks

Får antagligen bara syn om jag är slagen så jag checkar ned.

Result:

Hero: shows [Ah Qh 6d 6s Ac 7s 4s] (two pair, Aces and Sixes)

BI+3: mucks hand

Hero collected 15 BB from pot

Tycker handen är en bra illustration av varför man INTE skall släppa in löst folk (i detta fall mig) billigt på tredje och varför man kan spela väldigt löst om man är säker på att det bara kostar bring-in.

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tredje gatan känns det väl ok att slaska lite.

Fjärde kan vara värt ett bet, även om jag misstänker att du är uppe mot lite för mycket stationer för att ett utdrivningsbet ska funka särskilt bra. Är lite tveksam här, det är nog lite mycket att lägga 2:3 för att få loss ett gäng stationer som helt enkelt inte lägger bättre händer.

Angående dina motståndare så är ju den enda handen de kan begrava dig helt med triss. Ess är ju lite trista, men de kan ju iallafall inte ha ess upp, och har de tvåpar så är det ju ett riktigt skitpar som du kan dra ut relativt lätt.

Jag funderar lite lätt på vad en re-raise skulle kunna ge för effekt. Men eftersom du ändå måste agera först nästa runda är det nog en rätt dålig idé.

För övrigt så får jag det till att du har 7 outs på fjärde gatan. Två ess, tre damer och två sexor. Sen måste ju runner-runner-runner-färgen vara värt något. Antagligen är det ett kraftfullt drag som går in runt 33% av tiden.

Femte och sjätte gatan har jag inte några synpunkter på. Däremot rivern.

Hans absolut troligaste hand känns ju som ett tvåpar, och han måste ju syna med dem om han tagit sig så här långt. Han kan inte ha bättre AAnn än dig eftersom tre av essen är sedda.

Dragmässigt är ju hans bräda mycket ofarlig, för att ha färg så måste han ju börjat med 4s2s och sedan klonkat den sista spadern. Och eftersom du har spader fyra så är det ju rätt otroligt.

Han kan ju ha triss eller kåk. Men två fyror är sedda, och så måste han börjat med 444 och sedan blivit rädd för din checkraise. Ungefär samma sak gäller för tvåoarna. Men det viktigaste med trissen är att om han spelade den så blev han rädd på femte och kommer inte våga värdehöja den igen.

Tittar man på det rent kombinatoriskt med fyror och tvåor så kommer han haft tvåpar på fjärde dubbelt så ofta som par.

Det finns också en möjlighet att han hade ett stort par i hålet. Men det var antagligen inte kundar, för då hade han rimligen inte blivit särskilt rädd när du representerade triss i sexor.

Tycker det är en rätt klar valuebet på sjunde gatan all things considered.

Länk till kommentar

För övrigt så får jag det till att du har 7 outs på fjärde gatan. Två ess, tre damer och två sexor. Sen måste ju runner-runner-runner-färgen vara värt något. Antagligen är det ett kraftfullt drag som går in runt 33% av tiden..

En sexa är död (foldades bort på 3rd), därav sex outs. Tvåfärgen har säkerligen ett värde men förmodligen ganska marginellt, speciellt som tre hjärter är döda.

Ploppar man in AQ66 vs 2442 med 2, 6, A döda på fjärde så har jag i en heads up situation faktiskt ca 41% equity. Släng in den andra killen också så sjunker det ju en del men jag misstänker att tvåparsnissens equity sjunker klart mer.

Femte och sjätte gatan har jag inte några synpunkter på. Däremot rivern.

Hans absolut troligaste hand känns ju som ett tvåpar, och han måste ju syna med dem om han tagit sig så här långt. Han kan inte ha bättre AAnn än dig eftersom tre av essen är sedda.

Jo jag håller med om att hans troligaste hand är ett litet tvåpar men är därimot långt ifrån säker på att han synar med det givet att han inte fyllt upp. Tycker att det är lite väl uppenbart att jag har A's up för att han skall syna med t.ex. fyror och tvåor trotts de rätt saftiga pottoddsen.

Samtidigt är jag medveten om att jag har en tendens att checka ner lite för ofta på slutet och här är kanske ett sådant fall. Antar att det du förespråkar är Bet-call?

/Bjorn

Länk till kommentar

Jag förespråkar bet-call ja. Vilket förstås sänker antalet värdebet du kan göra på rivern.

Om din motståndare synat ned med tre outs så skulle jag tro att han rimligen tar sista betet också när han får 16:1 i odds. Och om han allmänt lägger tvåpar på rivern är det ju rätt bra faktiskt.

Men jag var nog inte tillräckligt tydlig med att säga att jag tror att han kan ha hyffsat med andra tvåpar än 4422. Exempelvis JJ22 eller något sånt.

Det är också väldigt värdefullt om han är paralyserad med trissen och inte vågar höja. Ytterligare en faktor som talar för ett bet är att han mycket väl kan tänkas beta trissen om du checkar. Och i så fall är ditt värde när han har trissen likadant oavsett om du betar eller checkar. Då är ju enda frågan om han har mer än dubbelt så många sämre synhänder än din än bättre höjningshänder.

Länk till kommentar