Gå till innehåll

NLT - Trn, minibets vid höga blinds?

Björnerik

Recommended Posts

Jag spelar mest MTT, ofta med 200-600 deltagare och buy-ins 20$ och lägre. Nästan varje gång blindsen blir höga (omkring 10% av snittstacken) så börjar folk spela konstigt. Många fler synar preflop helt plötsligt. Det blir färre som höjer preflop och det blir svårt att stjäla mörkarna. Efter floppen så bettar folk väldigt ofta minibets på flop, turn och river. Och folk synar ner dessa minibets med skräp. 2/3 potbet och liknande som tidigare varit vanliga betsizes är som bortblåsta.

Vad beror detta "beteende" på och är det bra eller dåligt för den som håller på med det?

Och framförallt: Hur kan man utnyttja det till att ackumulera chips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Jag *bumpar* denna då jag tycker det är en intressant frågeställning som inte fått någon feedback.

Jag har spelat ett tjugotal MTTs sedan jag skrev den förra posten och kommit långt i några. I alla dessa har samma sak hänt under de sena nivåerna.

En snubbe synar preflop, bb checkar.

flop: bb bet - snabb call

turn: bb bettar snabbt - snabb call

river: bb bettar snabbt - snabb call

showdown: Ingen har någonting och potten går till bottom pair med 9 som kicker...

Nu har jag i alla fall kommit på hur man kan utnyttja det lite. Om man träffar floppen så är det ju bara att låta den andre behålla initiativet och sen höja honom på rivern.

Är det ingen som har upplevt detta eller ni tycker kanske inte att spelet är konstigt?

Länk till kommentar

Testa en lagom stor höjning. Inte minbet något utan något högre. Då får man ofta reda på var motståndaren står. 70-80 procent av gångerna lägger han sig. Jag brukar höja före river, oftast på floppen. Fått för mig att riverhöjningar ofta uppfattas som försök att stjäla potten.

Länk till kommentar

När blindsen höjs är det korrekt att spela fler händer eftersom potterna blir större. När blindsen är små bör man tighta tills sig och spela selektivt då potterna ofta blir små. Rätt vanligt att utöva checkraising i dessa lägen då potterna är så pass små att man inte behöver vara rädd för att ge bort gratiskort.

När du närmar dig slutet i turneringarna så är många rädda för att åka ut innan de minst hamnar i pengarna så det är vanligt att folk bara synar med sina A,K och J,J. Alldeles för försiktigt spel med andra ord. Genom att höja 3-4BB med dom händerna ökar chansen att du kan sno blindsen som ofta betyder en hel del kontra ens stack. Dock bör man akta sig om 5-6 synat BB preflop och man själv funderar på en raise (medelpar el dyl). Då bör du ha en mkt stark hand. Bättre att själv bara syna i dom lägena.

Anledningen till att många bara bettar minibet i dessa lägen är ofta att de är osäkra på om dom har bäst hand och/eller att man inte vill riskera att förlora för mkt av sin stack då pengarna är nära. Varför så många synar ett sådant minibett beror på att de ofta får pottodds att syna även med händer som kanske bara är 3:e bästa. Dessa spelar korrekt. Fel gör den som bara bettar mininum med en bra hand. Ett pottsizebet är mer korrekt för att försöka ta potten med en gång men som sagt, många är rädda att committa så mkt sent i en turnering.

I dessa lägen gäller det att vara aggressiv och försöka gå efter blindsen. Försök inte slowspela eller checkraisa utan betta potten för att ta den med en gång. När du själv sitter med en bra hand så betta ut 3-4BB preflop. Du blir då den som leder bettningen och genom din aggressivitet blir motståndarna passiva och osäkra och ofta lägger de sig pga rädsla för att behöva syna ännu ett eller två pottbets på turn/river med en vad dom tror 2:a bästa hand. Gör inte själv misstaget att betta mininum i dessa lägen.

Om man träffar floppen så är det ju bara att låta den andre behålla initiativet och sen höja honom på rivern.

Jag håller inte med här. Ta kommandot direkt och försök döda potten med en gång. Ibland kan du se att den som bettar minibet gör det när denne har ett drag i någon form. Genom att du (när du träffat floppen bra) höjer denne så ser du till att han begår ett misstag som synar dig. Genom att bara syna igenom ger du din motståndare en chans att till en låg kostnad dra ut dig. Då är det du som begår misstaget och inte din motståndare vilket är dålig poker.

Det är i alla fall mina tankegångar i dessa turneringssammanhang.

Länk till kommentar