Gå till innehåll

PLO/8 SnG


eurythmech

Recommended Posts

Jag har kört några hundra PLO/8 SnG på $15+1 på Stars och det känns som bra variation till texasgrytorna.

 

Finns det någon annan här på forumet som lirar?

 

Jag är skulle vilja diskutera lite hur SnG-strategi skiljer sig i PLO/8 gentemot texas, samt hur det spelet skiljer sig mellan SnG och cashgame.

 

Två faktorer påverkar:

 

1. Folk spelar annorlunda. Mycket mer limpande t.ex Samt att folk i princip inte kan lägga sig preflop efter att ha höjt en gång. Eller som att folk gillar att syna för 60% av effektiva stackarna preflop.

 

2. Man är aldrig särskilt stor favorit eller dog preflop, jämfört med texas.

Det borde innebära att man ska vara än mer restrektiv på bubblan mot större stackar, men samtidigt...splittar är ganska vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte spelat på Stars och är inte i närheten av att ha spelat några hundra PLO/8 grytor. Men generellt sätt skulle jag säga att till skillnad från NLT är limp ett bra/ok spel på låga blindsnivåer. Sent in tycker jag det är liknande, även om jag tycker "1st in" och FE är än viktigare.

 

Antar att motståndet på $15 nivå är rätt passivt preflop och folk jagar/synar för mkt post med djupa stackar..

 

Jag limpar starkt på tidiga nivåer, ju fler i potten ju bättre. De stora misstagen i PLO/8 kommer postflop. Att bara få blindsen tidigt gör ingen glad... A23x, A2s eller A3s är händer som mår bra av många spelare. Små höjningar post kan vara ett bra vapen för att dra med sig många spelare när man ex. bara har (nut)low.

 

När blindsen börjar bli höga, bordet börjar bli shorthanded och spelet tighta till sig spelar jag, i många fall, händer som med ess något kort till ett hjul och ett eller två höga kort till(idealt ~ AKT4, AJT5 även om AQ3xs nog är vanligare) som nöten preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat ett hundratal plo8 sng's jag med, men då främst på prima. Nivåerna har varit mellan $11 och $33.

 

Jag hävdar dock att det ofta är ett rätt kasst spel att openlimpa, oavsett blindsnivå.

 

Grunden till att vinna dessa var iaf för mig FE, samt att tidigt hitta vilka som är stationer och synar ner med typ tredjenötlåg, och vilka som är nutpeddlers.

 

Genom att i 90% av fallen potta dina bra händer pre och allt som oftast c'betta floppen kommer du att plocka hem en mängd mindre potter. Mot en eller två spelare kan du c'betta väldigt mycket, så länge som du har någonting på flopp, typ tptk, nöt- lr nästlågdrag, NFD etc. Mot en nutpeddler kan du alltid potta om ni är 2 till flopp, oavsett om du är ljusår ifrån floppen.

 

De flesta är dock mer stationer än nötjägare, så att bli synad på floppen är skapligt vanligt. Oförbättrat till turn så är det bara att ta frikortet som i princip alltid kommer ges. Sen är det ofta alldeles för enkelt att bluffa bort bustade händer på river. I slutänden har man dock allt som oftast en halva av potten säkrad i vilket fall.

 

Folket på dessa nivåer spelar i princip bara sina kort. De floatar eller bluffar typ aldrig. Då eftersom att man spelar med vettigare starthandskrav kommer man pricka både oftare och bättre än sina motståndare, och de potter där båda missar plockar man också hem.

 

På bubblan är oftast M-värdet lägre än i texas, och en pottning pre committar med största sannolikhet hela stacken så länge det inte är chipettan och chiptvåan som går upp mot varandra. Det gör att vi måste spela rättså tight först in om någon av chipperna har blinds, men alltid aggressivt. Mot mindre stackar är det oftast bara att bomba alla spelbara händer, iom att FE'n i princip alltid uppväger de eventuella 10% som kan skilja i potequity.

 

Hela reonemanget förutsätter att vi spelar ett hyfsat strikt positionsspel, där man bara öppnar med de bästa allra händerna från utg och utg+1 (typ a2wxs, aawxs och dylikt). Ju senare vi sitter, desta lösare blir spelet. Repoppning i position bör också användas relativt ofta. Tex så är mina repopp-krav från CO lr btn efter MP-raise i början lägre än kravet för att öppna från utg.

 

Senaste halvåret har jag iofs mest spelat cg, så mina resonemang kan vara lite skadat åt det hållet. Vad jag kommer ihåg så såg mitt spel dock ut ungefär som detta, med en uppskattad ROI på 20-30%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...