Gå till innehåll

God el


Timmi

Recommended Posts

ALLA uppmanas att delta! Det är ett sätt att donera pengar utan att det kostar en nåt.

 

I samma anda bör alla byta elbolag till God El.

 

Jag jobbar med el och du har fel, byt inte till godel och de skänker inte så mkt som de säger till välgörenhet utan utnyttjar kända personer för sin egen vinning, skaffa ett fadderbarn eller 2 istället

 

"GodEl är en realtivt nystartad el-leverantör på den svenska marknaden. Med hjälp av “snälla” personligheter som Lasse Åberg försöker dom lura i oss konsumenter att dom är så snälla och goa och bara säljer ren och fin elektricitet.

 

Stämmer verkligen detta?

 

Nej!

 

GodEl’s affärsmetoder är smutsigare än elen dom säljer. För ett tag sedan tog en av deras gatusäljare kontakt med min flickvän på gatan i Stockholm och presenterade ett avtal, som skulle ge henne lägre elkostnader. Min flickvän förklarade att hon inte hade något elavtal, det står nämligen i mitt namn.

 

Det var inga problem alls, påpstod säljaren, skriv bara på här så får ni billigare el, jag lovar.

 

Ett tag senare kom det ett kuvert i brevlådan från GodEl. Eftersom jag vet att jag inte är kund där öppnade jag inte ens brevet, trodde att det var reklam.

 

I förra veckan kom då en faktura från GodEl, för tre månader förbrukning av el. Dessutom var elpriset 20 öre dyrare per Kwh än hos min nuvarande leverantör, samt hade dubbelt så hög årsavgift.

 

Givetvis blev jag förbannad och ringde GodEl och frågade vad dom håller på med, jag har inte beställt något och vill inte ha något från dom.

 

GodEl’s representant Andreas tyckte inte att det var något konstigt alls att dom tillät min flickvän att teckna el-avtal i mitt namn, det är fullt tillåtet enligt sambolagen.

 

När jag frågade vilken paragraf i sambolagen som tillåter att man tecknar avtal i någon annans namn blev det tyst och jag skulle få tala med chefen, som kunde det där med juridiken bättre.

 

Att sambolagen skulle tillåta att man tecknar avtal i sin sambos namn är naturligtvis helt felaktigt, sambolagen handlar om hur man ska dela bohag efter en separation…..

 

Uppdatering 2006-10-04

 

Barbro på GodEl ringde upp mig för att reda ut hela denna affär. Nu fick jag beskedet från GodEl att Sambos naturligtvis inte kan teckna avtal i varandras namn utan fullmakt. Hon rådde mig att ansöka om att bli kund hos Eon igen, och erbjöd mig 100:- i kompensation samt avdragen årsavgift tills kidnappningen är upphävd.

 

Efter ett samtal med Eon är jag nu anmäld som kund där, och från den 1:a December får jag elleveranser från Eon igen. Eon tyckte att det var konstigt att GodEl inte kunde häva operatörsbytet, och det håller jag med om, men dom måste väl behålla sina kunder på något sätt? "

 

http://www.konsumentforum.se/

 

Finns mkt mer om dem, ex programmet Plus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras affärsmetoder vet jag ingenting om, men det goda i kråksången är att företaget ägs av en stiftelse som skänker sina pengar till välgörenhet. Det leder till att det är ett vinstdrivande företag utan privata vinstintressen.

 

Men får väl titta närmare på detta.

 

Ang. din (Edit: Det var visst inte din situation, men ändå) situation så är det ju bara att vägra betala nånting till God El. Om de vill skicka el till dig utan att ni har nåt avtal så är det deras problem. Bara att tacka och ta emot, och hoppas att det varar länge.

 

Nog OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras affärsmetoder vet jag ingenting om, men det goda i kråksången är att företaget ägs av en stiftelse som skänker sina pengar till välgörenhet. Det leder till att det är ett vinstdrivande företag utan privata vinstintressen.

 

Men får väl titta närmare på detta.

 

Ang. din (Edit: Det var visst inte din situation, men ändå) situation så är det ju bara att vägra betala nånting till God El. Om de vill skicka el till dig utan att ni har nåt avtal så är det deras problem. Bara att tacka och ta emot, och hoppas att det varar länge.

 

Nog OT.

 

 

 

läste du verkligen vad han skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...