Gå till innehåll

Dollarn under 7 kr!


Prot

Recommended Posts

Som säkert många andra följer jag hur dollar stiger och sjunker. Under senaste månaden har den sjunkit markant och har nu hamnat på under 7 kr.

 

Jag är verkligen ingen expert på det här området men om det är någon här som är det, tycker ni man ska vänta eller borde man ta ut pokerpengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hmm

 

Suck jävla pokerstars då, börja med euro

 

Du är alltså bättre på att förutse eurons svängningar gentemot den svenska kronan jämfört med dollarn? Med tanke på att du skriver en kommentar som ovanstående menar jag...

 

Ja, med tanke på att sverige har ett inofficiellt avtal med ECB att hålla kronkursen på ca 9,20 mot euron....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man skulle ju kunna tro det. Ändå så har den svenska kronan svansat efter Euron oavsett förändringar på marknaden i övrigt. Eller menar du att den svenska kronan har blivit tokstabil helt av sig själv?

 

Euron stod i 9,42 i januari och står i 9,03 just nu. En förändring på 4 % inte en jättestor förändring men det beror ju på att Sverige har en "tightare" relation till EU-området än till USA. Så att kronan är hyfsat stabil beror på just detta och inte ngn "inofficiell" fast växelkurs mot euron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA har ett massivt handelsunderskott. Det har varit extremt stort länge, men har fortsatt att öka under Bushs styre. Ett land kan inte långsiktigt ha ett ökat handelsunderskott, med bibehållen stark valuta om de har en rörlig växelkurs (dvs inte fast växelkurs).

 

Att dollarn värderas fortsatt väldigt högt, och för några år sedan var uppe på över 10 kr, beror av många faktorer, men de två viktigaste är den stora tillväxten i Kina och att dollarn är den vikigaste reservvalutan. Kombinationen av framväxten i Kina som har en fast växelkurs gentemot dollarn och att Kina har världens största dollar reserv, har gjort att värdet på dollarn hållits uppe någorlunda (experterna har i mer än 5 års tid sagt att dollarn långsiktigt skall ned till mellan 5 och 6 kr innan det sker en stabilisering).

 

Kina har nu aviserat att de skall minska sin stora reserv i dollar. Dollarn har också, om än i långsam takt, förlorat sin ställning som ohotad reservvaluta till euron. Faller dollarn försvagas ställningen som reservvaluta, vilket i sin tur försvagar dollarn ytterligare. Många experter förutspår därför en dollarkurs på runt 6 kr nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man skulle ju kunna tro det. Ändå så har den svenska kronan svansat efter Euron oavsett förändringar på marknaden i övrigt. Eller menar du att den svenska kronan har blivit tokstabil helt av sig själv?

 

Euron stod i 9,42 i januari och står i 9,03 just nu. En förändring på 4 % inte en jättestor förändring men det beror ju på att Sverige har en "tightare" relation till EU-området än till USA. Så att kronan är hyfsat stabil beror på just detta och inte ngn "inofficiell" fast växelkurs mot euron.

 

Sverige har lite större beroende av dollarn för utrikeshandlen än euron. Men rent generellt så brukar SEK ligga och svänga mellan Euron och dollarn. Dvs om euron går upp motsvarande 4 öre mot dollarn så går SEK upp 2 öre mot dollarn.

 

PS Konstigt nog så har Sverige efter inträdet i EU fått en minskad andel handel med EU-området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kronans värde stärkts mot euron (och dollarn) de senast månaderna beror på mindre osäkerhet (valet är avklarat - marknaden gillar inte osäkerhet) och att marknaden har mottagit alliansens jobbsatsning positivt. Kronan är inte på något sätt knuten till euron nu och har heller aldrig varit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA har ett massivt handelsunderskott. Det har varit extremt stort länge, men har fortsatt att öka under Bushs styre. Ett land kan inte långsiktigt ha ett ökat handelsunderskott, med bibehållen stark valuta om de har en rörlig växelkurs (dvs inte fast växelkurs).

 

Att dollarn värderas fortsatt väldigt högt, och för några år sedan var uppe på över 10 kr, beror av många faktorer, men de två viktigaste är den stora tillväxten i Kina och att dollarn är den vikigaste reservvalutan. Kombinationen av framväxten i Kina som har en fast växelkurs gentemot dollarn och att Kina har världens största dollar reserv, har gjort att värdet på dollarn hållits uppe någorlunda (experterna har i mer än 5 års tid sagt att dollarn långsiktigt skall ned till mellan 5 och 6 kr innan det sker en stabilisering).

 

Kina har nu aviserat att de skall minska sin stora reserv i dollar. Dollarn har också, om än i långsam takt, förlorat sin ställning som ohotad reservvaluta till euron. Faller dollarn försvagas ställningen som reservvaluta, vilket i sin tur försvagar dollarn ytterligare. Många experter förutspår därför en dollarkurs på runt 6 kr nästa år.

 

wp!

 

Du skrev en del som jag inte orkade skriva samt en hel del annat bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker det är rätt att dollarn går ner i värde då den har varit på tok för dyr länge nog (förutom då den gick ner kraftigt för ett par år sedan för en stund).

 

Jag förstår dock om man är orolig för sitt värde på sin bankrulle som man har på siter med dollar.

 

Dollarn ska inte kosta mer en 6kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad göra?

 

Så vad ska man göra med sin rulle för att få ut så mycket som möjligt, har inga stora summor men man vill inte förlora pengar iaf. ska man casha ut lite nu eller ska man vänta, eller ska man casha ut och sätta in igenom om 6 månader?

 

Och hur kommer detta påverka pokern? kommer många fiskar tycka att dollarn nu är billig och börja sätta inte mer pengar och fölora mer?

 

Har dock inte mycket kvar av rullen då jag tagit ut en hel del (vilket verkade smart såhär i efterhand) men jag har ändå en del kvar.

 

PS. Alla fiskar därute hörupp! Dollarn är billig så det är bara att sätta in och skotta på!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt off topic angående poker, men för Sverige är det bra att dolarn sjunker.

 

Ta mitt jobb som exempel, (vi i Sverige importerar mycket mer från USA än vad vi säljer dit).Köper in mycket från USA i mitt arbete, och vinstmarginalerna för de jobb vi gör i Sverige blir mycket större. Köper ofta in detaljer för ca 10 000 dollar st. Blir många kronor på ett år om dollarn går ner till 6 spänn. Mer i lön för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt off topic angående poker, men för Sverige är det bra att dolarn sjunker.

 

Ta mitt jobb som exempel, (vi i Sverige importerar mycket mer från USA än vad vi säljer dit).Köper in mycket från USA i mitt arbete, och vinstmarginalerna för de jobb vi gör i Sverige blir mycket större. Köper ofta in detaljer för ca 10 000 dollar st. Blir många kronor på ett år om dollarn går ner till 6 spänn. Mer i lön för mig :)

För Sveriges del är det av större vikt hurvida man säljer eller köper mest i dollar än vad ni sysslar med på erat företag.

USA är inte det ända landet som handlar med dollar.

 

Så någon som vet hur det ligger till, vilket är bäst för Sverige, billig import eller dyr export?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt off topic angående poker, men för Sverige är det bra att dolarn sjunker.

 

Ta mitt jobb som exempel, (vi i Sverige importerar mycket mer från USA än vad vi säljer dit).Köper in mycket från USA i mitt arbete, och vinstmarginalerna för de jobb vi gör i Sverige blir mycket större. Köper ofta in detaljer för ca 10 000 dollar st. Blir många kronor på ett år om dollarn går ner till 6 spänn. Mer i lön för mig :)

 

Helt off topic angående poker, men för Sverige är det OXÅ DÅLIGT att dolarn sjunker.

 

Ta mitt jobb som exempel, (vi i Sverige EXPOERTERAR mycket mer TILL USA än vad vi KÖPER ).SÄLJER mycket TILL USA i mitt arbete, och vinstmarginalerna för de jobb vi gör i Sverige blir mycket MINDRE. Köper ofta in detaljer för ca 10.000.000 dollar st. Blir många kronor på ett år om dollarn går ner till 6 spänn. MINDRE i lön för mig :)

 

Se det ur den synvinkeln oxå tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6.9102 senast, vände på 6.89.

 

http://au.finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=USD&to=SEK&submit=Convert

 

Tog ut större delar av mina pokerkonton igår, inte för att jag trodde på ett ytterliggare dollar ras denna vecka, men blev ju lite lyckat trots allt.

 

Nästa vecka tror jag på positiv rekyl, har ju gått ner väldigt mycket senare tiden. Mycket starkt stöd finns på 6.80 vilket inte borde vara i farozonen att brytas kommande månad.

 

Kanadensiska portföljen har tagit mycket stryk idag innan öppning, men råvarorna stiger så blir nog en bra dag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...