Gå till innehåll

Köpa digitalkamera?


crows

Recommended Posts

Skall köpa digitalkamera och undrar vad jag ska köpa för någon, kommer lägga runt 3000 skulle jag tro såvida ni inte har något billigare bättre att rekommendera!!!

 

Köpte en http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/200447/details på elgiganten som vi hade 30 dgr men utnyttjade deras öppet köp då bilderna var overkligt suddiga......alla ögon var dessutom röda oavsett tidpunkt och inställning på kameran...

 

Är därför inte speciellt sugen på en Casio igen.

 

Vad rekommenderar ni??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att Nikon Coolpix 5200 ska vara bra,

Själv har jag en FinPix 310 sen par åt tillbaka med 3 Mpix (Kan välja 6 Mpix men det kräver så förbannat stadig hand.), och rödögonen är nått som följer med så länge som det är dåligt ljus i lokeln samt om jag zoomar. Har erfarenheten att det gäller alla digitalkamrer just med rödögon. Sen suddiga bilder får jag om jag tar bilder med porträtt inställning eller med högsta upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röd ögon är svårt att bli av med på dagens små kompaktkameror i och med att det är så nära mellan blixt och objektiv, helst ska du slå blixten på en ljus yta för att få bästa infallsljuset.

 

Generellt så skulle man nog köpa kameratillverkare och inte elektroniktillverkare (titta bara på Sonys pinsamma venture med Zeiss) eftersom dom oftast är bättre på optiken, ett märke som har lyckats mycket bra med övergången till digitalt är Canon, titta på deras PowerShot A eller Ixus-serie, det finns flera i 3000 segmentet.

 

Se till att köpa något med bra ljusoptik och gärna lite vidvinkel så tror jag du kommer bli nöjd. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, beställde själv en Casio Exilim EX-Z55 för några dagar sedan som jag sitter och väntar på just nu. Inte kul att höra om suddiga bilder m.m

 

Har iofs testat kameran ganska mycket i affärer på kanarieöarna när jag var där nere och i kameran såg bilderna bra ut, får hoppas det blir även när man printar ut. Har även läst en massa om den och den har fått ganska bra kritik. Stor 2.5'' skärm bakpå och 5mpix för en så liten kamera, visste att det såg för bra ut för att vara sant ;)

Kostade ca 3100 med frakt och svensk moms.

 

Kommer tillbaka med lite info när jag väl fått kameran, borde inte ta för lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle försöka köpa en 4-megapixelkamera från Canon om budgeten tillät det. Med 4 megapixlar så får du full fotokvalitet på en A4 utskrift, det får du inte riktigt med 3 megapixlar. Du får det nästan i o f s, men jag skulle ändå lagt de extra hundringarna. Har länge kört en Canon Digital Ixus V3 som funkar alldeles utmärkt. En 4-megapixel variant av den kameran skulle jag gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...