Gå till innehåll

NLT - HU, turn problem!


Gekko

Recommended Posts

Eftersom detta är en HU hand så är de ofta mycket historik som spelar roll, tempo, psykologi, etc. Men jag ska försöka att ge er en bild av läget...

 

Fi och jag har spelat massor mot varandra, jag tror han ser mig som en rätt aggresiv spelare som ofta har bäst hand när väl chipsen åker in, men samtidigt kan skjuta både en, två och tre ggr om brädan tillåter de.

I den här HU matchen så är de jag som har varit den mest aggresiva och tagit intiativet, raisat/reraisat mycket PF.

 

Min uppfattning om fi är att han är en ganska lös spelare som gillar att se mycket floppar. Skulle dock inte säga att han är specielt aggresiv PF utan limpar gärna in, ta nu inte detta som att han skulle vara super-passiv PF (tror han har 15% PFR HU).

Han har svårt att släppa drag, jag aldrig sett han re-raisa med ett drag utan han synar oftast. Däremot mini-raisar han gärna +enparshänder på floppen och spelar dom som om dom vore stål.

PF har han också en konstig egenhet att alltid raisa minst 100 med sina premium händer, medans han inte brukar raisa mer än 60-70 med mediokra händer... Ja, jag vet han är lite lustig.

Vidare så bluffar han väldigt selektivt, dvs han har en alldeles för låg bluff-frekvens IMO och en alldeles förhög syn-frekvens.

 

Den här handen skappade en heldel huvudbryn när jag väl spelade den och jag vet inte vad som är bästa spelet på turn. Hade varit intressant att få lite feedback på hur ni skulle aggera...

 

Texas Hold'em NL $10/$20 2006-10-24 09:46:14

Table Tulsa (2 max)

Seat 3: mrpotty ($2,296.00 in chips) DEALER

Seat 8: Hero ($2,589.00 in chips)

mrpotty: Post SB $10.00

Hero: Post BB $20.00

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero A :spade: K :heart:

 

mrpotty: Raise $60.00

Hero: Raise $220.00

mrpotty: Call $170.00

 

*** FLOP *** A :heart: 8 :heart: K :diamond:

 

Hero: Bet $375.00

mrpotty: Call $375.00

 

*** TURN *** Q :heart:

 

Hade ni aggerat annorlund om vi hade haft ett set istället?

 

Vad gör ni i följande senarior?

 

1. Vi bettar, han går all-in

2. Vi checkar, han bettar 600

3. Vi checkar, han går all-in

 

4. Vi checkar, han checkar

4.1. River parar i A

4.2. Vi får nötfärgen på rivern

4.3. Rivern blankar

 

Ni behöver givetvis inte svara på alla, men de är iaf de olika senarior som jag kan tycka hade varit ganska intressanta, så svara på ett eller alla ni gör vad ni känner för...

 

edit; tillägg till 1. vilkenbet storlek är lämplig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta är en HU hand så är de ofta mycket historik som spelar roll, tempo, psykologi, etc. Men jag ska försöka att ge er en bild av läget...

 

Fi och jag har spelat massor mot varandra, jag tror han ser mig som en rätt aggresiv spelare som ofta har bäst hand när väl chipsen åker in, men samtidigt kan skjuta både en, två och tre ggr om brädan tillåter de.

I den här HU matchen så är de jag som har varit den mest aggresiva och tagit intiativet, raisat/reraisat mycket PF.

 

Min uppfattning om fi är att han är en ganska lös spelare som gillar att se mycket floppar. Skulle dock inte säga att han är specielt aggresiv PF utan limpar gärna in, ta nu inte detta som att han skulle vara super-passiv PF (tror han har 15% PFR HU).

Han har svårt att släppa drag, jag aldrig sett han re-raisa med ett drag utan han synar oftast. Däremot mini-raisar han gärna +enparshänder på floppen och spelar dom som om dom vore stål.

PF har han också en konstig egenhet att alltid raisa minst 100 med sina premium händer, medans han inte brukar raisa mer än 60-70 med mediokra händer... Ja, jag vet han är lite lustig.

Vidare så bluffar han väldigt selektivt, dvs han har en alldeles för låg bluff-frekvens IMO och en alldeles förhög syn-frekvens.

 

Den här handen skappade en heldel huvudbryn när jag väl spelade den och jag vet inte vad som är bästa spelet på turn. Hade varit intressant att få lite feedback på hur ni skulle aggera...

 

Texas Hold'em NL $10/$20 2006-10-24 09:46:14

Table Tulsa (2 max)

Seat 3: mrpotty ($2,296.00 in chips) DEALER

Seat 8: Hero ($2,589.00 in chips)

mrpotty: Post SB $10.00

Hero: Post BB $20.00

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero A :spade: K :heart:

 

mrpotty: Raise $60.00

Hero: Raise $220.00

mrpotty: Call $170.00

 

*** FLOP *** A :heart: 8 :heart: K :diamond:

 

Hero: Bet $375.00

mrpotty: Call $375.00

 

*** TURN *** Q :heart:

 

Hade ni aggerat annorlund om vi hade haft ett set istället?

 

Vad gör ni i följande senarior?

 

1. Vi bettar, han går all-in

2. Vi checkar, han bettar 600

3. Vi checkar, han går all-in

 

4. Vi checkar, han checkar

4.1. River parar i A

4.2. Vi får nötfärgen på rivern

4.3. Rivern blankar

 

Ni behöver givetvis inte svara på alla, men de är iaf de olika senarior som jag kan tycka hade varit ganska intressanta, så svara på ett eller alla ni gör vad ni känner för...

 

edit; tillägg till 1. vilkenbet storlek är lämplig?

 

1. SYYYN.

2. All In. (Mot någon som bluffar mer hade jag nog bara synat men här går vi nog all in, en till hjärter på river kan ju skrämma honom om han nu har nåt)

3. SYYYN.

 

4.1 Bet 700-All in?

4.2 Mot en normal spelare hade jag nog checkat där, men om han inte bluffar mycket men har hög syn-frekvens är det ju bara att beta, kanske lite mer än pot. Han synar väl med alla färger.

4.3 Bet 700-All in?

 

Det är HU, jag tycker du har nöten, det är iaf cp nöten när jag spelar. Är du aggresivare än averagespelarn så degar jag garanterat in om tillfälle ges. Däremot tror jag inte han är så stark iomed hans preflop pattern som du berätta om så en svagare approach kanske kan tas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu har jag redan haft MSN-resonemang med G om den här handen tidigare i veckan (även om jag inte vet hur den slutade), men jag tror att det kanske var meningen att främst få fram optimal linje på turn.

 

Det första jag tänkte var det som Shahin skrev, att vår hand väl typ är "cp-nöten" och koncentrationen för min del skulle bara vara på hur vi bäst fick in degen - man kommer ju aldrig ifrån den. Det finns ju dels flera tänkbara sämre händer han är beredd att betala av med och dels har vi nästan oavsett hans holdings duktigt med outs. AA vore ju lite kallt förstås, men vi drar ju inte på nåt sätt dött ens mot den.

 

That being said så var min spontana tanke att CRAI var bäst alternativ, men när jag funderade lite mer på den och vi snackade fördelar/nackdelar med G så undrar jag om ett en weak-lead på turn här inte kan vara rätt sexigt? Tanken är väl ungefär att vi med en weaklead dels låter honom tro att det finns FE kvar om han känner att han vill semibluffa nån par+FD-hand t.ex och att vi samtidigt rimligen får in hans deg med sämre tvåparshänder, händer han eventuellt skulle kunna slinka med om vi CRAI, eftersom han "bara" kommer ha halva stacken inne om vi låter honom betta turn först.

 

Nackdelen är väl att jag har svårt att se vilka andra typer av händer vi skulle weakbetta och sen folda, men vi vet ju inte hur uppmärksam han är på sånt. En annan fördel med CRAI är att vi antagligen kommer vara tvugna att checkfolda en del händer i samma läge och att vi då balanserar för "svaga" checkar, så att checken inte alltid betyder fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rilleg säger så är det ganska klart hur man vill spela de olika scenariorna, dvs. enligt Shahins post. Om du istället ville ha diskuterat optimalt spel på turn så blir det genast bra mycket lurigare. Jag har svårt att bestämma mig för vad som borde vara rätt linje faktiskt, speciellt eftersom det är HU.

 

Jag gillar en weakbet, tillräckligt stor för att bygga upp potten lagom till rivern samt för att låta honom tro att han har FE, men som Shahin sa så kan en hjärter på river kanske se till att du inte får in mer pengar mot t.ex. ett sämre tvåpar om han bara väljer att syna turn. Samtidigt så får man väl fundera då på vilka andra händer du skulle göra det här bettet med, hur ofta kör du weakbet/fold här och med vilken hand i så fall?

 

Checka och se vad han gör, med CRAI som standardspel, kanske är det bästa. Allvarligt talat så är jag seriöst bakis och kan inte bestämma mig. Det är i sånna här situationer som man behöver Nebbis! ;)

 

Kanske återkommer till den här tråden med helt nya åsikter när jag kan börja tänka klart igen. De som klarar av att lira bra på bakfyllan är hjältar i min bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...