Gå till innehåll

Skillnad Limit vs No Limt?


Bossebo

Recommended Posts

Om man lite enkelt skulle förklara den igentliga skillnaden på limit vs No limt, hur vill ni göra det? Jag tänker på spelet isig. Alltså vilken typ av spelstil som passar bäst till limit och No limit.

 

jag har själv spelat nl uteslutande i snart 2 år, men testade på limit för första gången ikväll igentligen... rätt kul :)

 

Så några basic tips på limit spel ifrån de som kan hade varit välkommet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NL är höga kort (AQo, KQo) mindre värda, par och suited connectors mer värda.

 

I FL försöker du vinna fler bets, i NL siktar du på att sno folks stackar.

 

I NL är post-flop spelet mycket viktigare eftersom många gånger mer pengar går in i potten efter floppen. En preflop pot kan vara på 10bb, men post flop kan den vara på 200.

 

Misstag straffas mycket hårdare i NL, därför kräver det mer psykologi. I FL är det viktigt att kunna extrahera det extra bettet så därför kräver det mer teknisk kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker att det är mindre varians i NL hur menar ni då?

Jag skulle säga att det är för att i FL får folk odds för utdragningar, vilket leder till att det blir mer av den vara. Det är svårt att försvara din hand. Dessutom ska det värdebettas mkt på marginella händer, vilket oxo bidrar till stora svängningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intjäningsmässigt tycker jag man kan likställa NL 25/NL 50 med FL 2-4 / 3-6. (Båda fullbord).

 

Med den jämförelsen sann, så tycker jag NL är enklare, fiskigare, riskfriare (varians) och ....tråkigare.

 

Det här stämmer nog inte för högre nivåer eller?

Jag skulle nog snarare jämföra FL2/4 och 3/6 med NL50 och NL100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NL är höga kort (AQo, KQo) mindre värda, par och suited connectors mer värda.

 

I FL försöker du vinna fler bets, i NL siktar du på att sno folks stackar.

 

I NL är post-flop spelet mycket viktigare eftersom många gånger mer pengar går in i potten efter floppen. En preflop pot kan vara på 10bb, men post flop kan den vara på 200.

 

Misstag straffas mycket hårdare i NL, därför kräver det mer psykologi. I FL är det viktigt att kunna extrahera det extra bettet så därför kräver det mer teknisk kunskap.

 

gissar att du inte spelar FL?

 

Du kan ju omöjligt påstå att postflopspelet är viktigare i NL än i FL?

Preflop i limit är extremt enkelt och vem som helst kan hyfsat lätt lära sig att spela så gott som PERFEKT preflop. Trots detta kan en hyfsat duktig 20/40-spelare fortfarande bli totalt krossad av en ännu mycket bättre spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag kanske har konstiga fördomar mot limit holdem :)

Men blir det inte väldigt mekaniskt i längden? , bluffar kan väl sällan lyckas?

 

Går mycket bra o bluffa i limit, ska bara tajmas rätt. Mycket i limit handlar om o värdebetta, att extrahera så mycket man kan ur motståndaren, speciellt i marginella lägen. Samtidigt så är det svårt att tvinga ut folk med drag, då oddsen oftast är goda för att dra, går ju inte o dra iväg ett pottbett för o dra ner oddsen precis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har konstiga fördomar mot limit holdem :)

Men blir det inte väldigt mekaniskt i längden? , bluffar kan väl sällan lyckas?

 

Går mycket bra o bluffa i limit, ska bara tajmas rätt. Mycket i limit handlar om o värdebetta, att extrahera så mycket man kan ur motståndaren, speciellt i marginella lägen. Samtidigt så är det svårt att tvinga ut folk med drag, då oddsen oftast är goda för att dra, går ju inte o dra iväg ett pottbett för o dra ner oddsen precis :)

 

Okej, folk lirar också mer familjehänder antar jag eftersom det borde vara svårt att höja bort mediokra par, suited connectors osv ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lägre nivåer brukar det vara rätt många som ser floppar, men suited connectors minskar i värde i FL då du inte har samma implicita odds som i NL, men visst kan man blanda upp spelet med dom ibland. Träffar du med din 5,6s kommer du inte stacka nån med KK, utan endast dra in några extra bets om du vinner.

Sen kan det bli lite mekaniskt, då du vet vad det kommer o kosta o dra, vilket du inte gör i NL där nån kan ställa dig all-in på turn med ditt färgdrag o det kostar hela stacken o syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...