Gå till innehåll

NLT - FR, JTs, drömflopp? (?)


Bogust

Recommended Posts

Hejhej!

 

Har igen varit för slö för att leta upp hh:n, så det här får duga :)

Handen utspelar sig på NL100 FR på WorldPx.

 

Vet inte mycket om spelarna inblandade i handen. Men CO verkar vara TAG iaf.

 

Hero (110BB) får JhTh.

 

UTG+1 (50BB) synar, MP (70BB) synar, Hero MP+1 synar, CO (150BB) synar. SB och BB synar. Båda har ca 100BB var.

 

Floppen kommer upp: 4h7hTs. Riktigt fin flopp, toppar + flushdraw.

 

SB och BB foldar, UTG+1 betar 3, MP raisar till 9.

Hero?? Hur bör jag göra här? Bara syna eller försöka semibluffa hem potten? Är ju egentligen bara mot ett set jag är riktigt illa ute.

Jag väljer hur som helst att re-raisa till 30.

CO går nu all-in för omkring 150BB och alla andra foldar.

 

Nu känns det inte lika bra längre, vi som har agerat innan honom har ju talat om att vi har bra händer men han väljer ändå att trycka in. Tycker set känns mkt troligt. Fold här?

 

Kom gärna med fler synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[HD] CO: QQ+, Set. Kanske 56, 89, högre flushdrag.

 

Du ligger under mot allt utom 56 och 89, där du är hyffsad favorit.

 

Finns det någonting som talar för att du ska syna AI? Du ska syna 80bb för att vinna 140bb. Solklart vik!

 

När både UTG och MP har höjt så tror jag det är väldigt sällan du får köpa potten med din reraise. Eftersom du knappast leder så tycker jag att du ska syna och hopas på att sätta färgen på turn.

 

Tänk på att ett toppar i knektar inte är mycket värt mot 5 fi i NL FR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer försvarbar hade den varit. Men jag tycker inte raisen är att föredra om ni inte är två spelare (En spelare betat, de andra vikt, och du sist att agera). Är ni tre kommer det nästan garanterat bli action på turn ändå så det finns ingen ide att slösa pengar på floppen utan en färdig hand. Mot en Fi så kan raisen vara ett bra spel för att visa styrka. Missar du floppen har du större chans att få ett frikort och slipper således syna en turnbet. Om du träffar så har han svårare att sätta dig på en färg, utan mer åt överpar hållet eftersom du reraisade på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[HD] CO: QQ+, Set. Kanske 56, 89, högre flushdrag.

 

Du ligger under mot allt utom 56 och 89, där du är hyffsad favorit.

 

Finns det någonting som talar för att du ska syna AI? Du ska syna 80bb för att vinna 140bb. Solklart vik!

 

Varför skulle en TAG-spelare kunna ha QQ+ där?

Mot 5h6h är han 70%-favorit och mot 8h9h är han 80%, vilket man får säga är mer än hyfsad favorit. Mot NFD med bakdörrs stegdrag har han ungefär 60%.

Mot 44 0.31, 77 0.307, TT 0.297

 

Det ligger 6+3+9+30*2+79=157 bb i potten och du har 79 bb kvar, dvs ~2:1 och alltså behöver du lite drygt 0.33 för att en syn ska vara korrekt.

Det är alltså ganska nära även om hero vet att fi har ett set och om man tror att 5h6h, 8h9h, NFD och QQ+ ska ges någorlunda höga frekvenser då känns det verkligen inte solklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT=

 

NFD = ? No flush draw? Om han har 60% mot NFD, vad har du räknat med då? Två överkort? Hur ofta tror du Fi ställer med 2 överkort när betingen går Fi1 raise -Fi2 reraise -Fi3 rereraise ?

 

Sedan får man ju tänka på att chansen att han har olika händer varierar.

 

Uppskattad procentuell chans för olika händer:

p(56h eller 89h) = 2 * 1/(51*52) * 0,2 = 1,4 * 10^(-4) = 0,014 % (Uppskattningsvis limpar han 20% av starthänderna)

p(QQ+) = 3* 3/(13*51) = 1,35%

p(Set) = (1-p(56h+89h) - p(QQ+) ) = 98,64%

 

Det är i det gynnsammaste läget, att Fi faktiskt ställer med QQ+, en TAG Fi viker antagligen QQ+.

 

p-vinst(56h+89h) = 70%+80% /2 = 75%

p-vinst(QQ+) = ~47%

p-vinst(Set) = ~30%

 

Vi har oddset = 75%* 0,014 % + 47%*1,35% + 30%*96,64% = 30,237% (Dessutom ville du ta bort QQ+ mot en tag vilket ger oss... ännu sämre odds, juste?)

 

Nödvändigt odds för att syna = 33,557%

 

Det är inte ens nära att vi ska syna där, katastrof om du gjorde det mao.

Okej, jag ger med mig, det var inte solklart, men det var fortfarande långtifrån en syn. Hoppas du vek?

 

ON TOPIC:

Fast hela uträkningen är ju ganska irrelevant eftersom man skapade läget genom en bluff a la Storåkers. Stoppar vi in tillräckligt stor del av stacken kommer vi alltid ha odds att syna. Men det är fortfarande inte bra spelat.

 

Du spelar helt sjukt dåligt på floppen vilket skapar det här läget. Du KAN INTE höja där på floppen när du har FE = 0%.

 

gg nh wp, ty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NFD = Nut Flush Draw.

 

Du spelar helt sjukt dåligt på floppen vilket skapar det här läget. Du KAN INTE höja där på floppen när du har FE = 0%.

På vilken planet har 3-bet på floppen ingen möjlighet att få loss händer?

 

Ditt resonemang verkar i övrigt rätt nötgrindarskadat och fokuserar alldeles för mycket på att ha bäst hand.

 

Storåkersjämförelsen är också fel. Det gäller när man gör en höjning när man måste syna hela sin HD mot ett omslag, inte när man synar med en del händer mot ett omslag.

 

När CO går all-in efter all denna action tycker jag vi kan sätta honom på två sorters händer: monsterdrag och set.

Har du tänkt på att vi krossar monsterdragen och nästan har odds att syna seten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får man ju tänka på att chansen att han har olika händer varierar.

 

Givet den action som har varit på floppen då kan han tänkas ha NFD(nut flush draw), 7 combos om vi antar att han höjer pre med Ah Qh/Kh .

Superdrag, 2 combos

Set, 7 combos

Det ger alltså att han har set 7 / 16 ggr om man, väldigt förenklat, ger lika höga frekvenser till alla de olika händerna. Efter så mycket action preflop har jag nog väldigt sällan ett drag där, men det finns säkert de som har drag där tillräckligt ofta för att kunna motivera en syn. Iofs en Neko på fylletilt har nog drag där 99% av gångerna :)

 

p(Set) = (1-p(56h+89h) - p(QQ+) ) = 98,64%

 

Att slh för set skulle vara ekvivalent med slh för att tilldelas någon annan hand än 5h6h,8h9h,QQ,KK,AA har jag svårt att förstå.

 

Det är i det gynnsammaste läget, att Fi faktiskt ställer med QQ+, en TAG Fi viker antagligen QQ+.

 

Anledningen till att jag skrev att han inte kunde ha QQ+ där är för att en TAG-spelare inte limpar QQ+ i CO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får "bordsimage" kosta oss? Om vi vill visa att "här kan ni fan inte bluffa bort mig", är det värt (33-30%) * (79bb * 1$) = 2.4$

 

Och orkar man sitta och räkna detta i realtid? Eller följer man inte bara sina "normala" instinkter och endera viker eller synar beroende på hur man brukar spela dessa situationer med ungefär dessa bet/pot-storlekar.

 

Cluelessrookie

 

 

Vi har oddset = 75%* 0,014 % + 47%*1,35% + 30%*96,64% = 30,237% (Dessutom ville du ta bort QQ+ mot en tag vilket ger oss... ännu sämre odds, juste?)

 

Nödvändigt odds för att syna = 33,557%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken planet har 3-bet på floppen ingen möjlighet att få loss händer?

 

Det är klart han kan få bort händer, då formulerade jag mig fel. Det jag menade var att han aldrig kommer få bort ALLA händer, dvs vinna potten med sin raise. Det måste väl även du hålla med om?

 

Eftersom han har ett drag så vill han ju ha flera motståndare och inte färre (så länge han inte får potten). Eftersom min bedömning är att han inte kommer få potte är det ju lika bra att syna istället för att höja så han får spela potten mot två motståndare istället för en och dessutom billigare.

 

Ditt resonemang verkar i övrigt rätt nötgrindarskadat och fokuserar alldeles för mycket på att ha bäst hand.

 

Lowlimit NL FR handar om att ha bäst hand.

 

Du verkar för övrigt rätt highstakes skadat och fokuserar alldelles för mycket på att vara tricky än att få EV+ i själva potten.

 

Storåkersjämförelsen är också fel. Det gäller när man gör en höjning när man måste syna hela sin HD mot ett omslag, inte när man synar med en del händer mot ett omslag.

 

Den här köper jag, det är ingen Storåker bluff, my bad. Men faktum är ändå att han lägger in så mycket på floppen helt i onödan vilket nästan ger honom odds att syna omslaget trots att han vet att han är slagen.

 

Och orkar man sitta och räkna detta i realtid? Eller följer man inte bara sina "normala" instinkter och endera viker eller synar beroende på hur man brukar spela dessa situationer med ungefär dessa bet/pot-storlekar.

 

Givetvis räknar du inte ut det i realtid, då får du gå på känsla. Men det är bra att ha räknat ut det ett par gånger så du tillslut vet om du borde syna/vika. Visst följer man bara sitt "normala", men ingenting säger att ditt normala är att spela bra.

 

Sen ska man ju som sagt inte hamna i det här läget alls.

 

Att slh för set skulle vara ekvivalent med slh för att tilldelas någon annan hand än 5h6h,8h9h,QQ,KK,AA har jag svårt att förstå.

 

Inte sannolikheten att tilldelas set, men sannolikheten att Fi har sett i den här situationen är det. De händerna han spelar så är set, dragen och kanske överpar. Tar man 100% minus slh för drag minus slh för överpar får man slh för set.

 

Anledningen till att jag skrev att han inte kunde ha QQ+ där är för att en TAG-spelare inte limpar QQ+i CO!

 

Det har jag sett Fi gör massvis av gånger på smallstakes NL FR, så det kan han mycket väl göra.

 

Det ger alltså att han har set 7 / 16 ggr om man

 

Sluta tänka på teoretiska situationer "om man" gör så och så... Tänk om han degar med 23o 75% av händerna, ska vi inte syna med A högt också?

 

Är du helt seriös med att du tror att p(Set) < 50%, isåfall säger jag att du är syntomteskadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

 

Har igen varit för slö för att leta upp hh:n, så det här får duga :)

Handen utspelar sig på NL100 FR på WorldPx.

 

Vet inte mycket om spelarna inblandade i handen. Men CO verkar vara TAG iaf.

 

Hero (110BB) får JhTh.

 

UTG+1 (50BB) synar, MP (70BB) synar, Hero MP+1 synar, CO (150BB) synar. SB och BB synar. Båda har ca 100BB var.

 

Floppen kommer upp: 4h7hTs. Riktigt fin flopp, toppar + flushdraw.

 

SB och BB foldar, UTG+1 betar 3, MP raisar till 9.

Hero?? Hur bör jag göra här? Bara syna eller försöka semibluffa hem potten? Är ju egentligen bara mot ett set jag är riktigt illa ute.

Jag väljer hur som helst att re-raisa till 30.

CO går nu all-in för omkring 150BB och alla andra foldar.

 

Nu känns det inte lika bra längre, vi som har agerat innan honom har ju talat om att vi har bra händer men han väljer ändå att trycka in. Tycker set känns mkt troligt. Fold här?

 

Kom gärna med fler synpunkter!

 

 

8,910 games 0.047 secs 189,574 games/sec

 

Board: 4h 7h Ts

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.4040 % 40.40% 00.00% { JhTh }

Hand 2: 59.5960 % 59.60% 00.00% { TT, 77, 44, 9h8h, 6h5h }

 

 

 

ganska given syn med 2 till 1...

 

Och orkar man sitta och räkna detta i realtid? Eller följer man inte bara sina "normala" instinkter och endera viker eller synar beroende på hur man brukar spela dessa situationer med ungefär dessa bet/pot-storlekar.

 

Cluelessrookie

 

du tror inte det skulle kunna vara så att trådskaparen funderar över hur han ska göra i dessa lägen i framtiden lr?

 

Realtidsberäkning skulle kunna se ut så här: TPNK med NFD 2 till1 på syn.... SYN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,910 games 0.047 secs 189,574 games/sec

 

Board: 4h 7h Ts

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.4040 % 40.40% 00.00% { JhTh }

Hand 2: 59.5960 % 59.60% 00.00% { TT, 77, 44, 9h8h, 6h5h }

 

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

Om du har läst Ma A så tycker jag att du borde ta hänsyn till att sannolikheten för att han ett set är liiiiiiiiiite större än att ha 98h eller 56h. Det måste man räkna in själv, det fixar inte pokerstove åt dig.

 

Jag gjorde just detta på förra sidan, där du kan läsa hela uträkningen så du ser att synen inte är berättigad. Kan du hitta något fel i min uträkning kan du meddela mig det så ändrar jag genast. Om du inte hittar något fel så kan du skita i att göra fejkade uträkningar, enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,910 games 0.047 secs 189,574 games/sec

 

Board: 4h 7h Ts

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.4040 % 40.40% 00.00% { JhTh }

Hand 2: 59.5960 % 59.60% 00.00% { TT, 77, 44, 9h8h, 6h5h }

 

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

Om du har läst Ma A så tycker jag att du borde ta hänsyn till att sannolikheten för att han ett set är liiiiiiiiiite större än att ha 98h eller 56h. Det måste man räkna in själv, det fixar inte pokerstove åt dig.

 

Jag gjorde just detta på förra sidan, där du kan läsa hela uträkningen så du ser att synen inte är berättigad. Kan du hitta något fel i min uträkning kan du meddela mig det så ändrar jag genast. Om du inte hittar något fel så kan du skita i att göra fejkade uträkningar, enligt ovan.

 

Wowowow. Du är så löjligt fel ute att det är löjligt. Din uträkning är dessutom ett enda stort falsarium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,910 games 0.047 secs 189,574 games/sec

 

Board: 4h 7h Ts

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.4040 % 40.40% 00.00% { JhTh }

Hand 2: 59.5960 % 59.60% 00.00% { TT, 77, 44, 9h8h, 6h5h }

 

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

Om du har läst Ma A så tycker jag att du borde ta hänsyn till att sannolikheten för att han ett set är liiiiiiiiiite större än att ha 98h eller 56h. Det måste man räkna in själv, det fixar inte pokerstove åt dig.

 

Jag gjorde just detta på förra sidan, där du kan läsa hela uträkningen så du ser att synen inte är berättigad. Kan du hitta något fel i min uträkning kan du meddela mig det så ändrar jag genast. Om du inte hittar något fel så kan du skita i att göra fejkade uträkningar, enligt ovan.

 

Men tilt, hela din uträkning bygger på en över 98% sannolikhet för set!!!

Det är ju för fan ett lika j-vla höftat antagande som att det är lika stor chans för drag... (Snygg uppställning av Sannolikhetsteori 4p dock :D )

 

EDIT: fwiw skulle jag gissa på 75% sannolikhet för set i detta läge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

 

Uppskattad procentuell chans för olika händer:

p(56h eller 89h) = 2 * 1/(51*52) * 0,2 = 1,4 * 10^(-4) = 0,014 % (Uppskattningsvis limpar han 20% av starthänderna)

p(QQ+) = 3* 3/(13*51) = 1,35%

p(Set) = (1-p(56h+89h) - p(QQ+) ) = 98,64%

 

Skoj att du skulle ta upp matematikkunskaper efter den där uträkningen!

 

(1-p(56h+89h)/0.2 - p(QQ+) ) =~ slh för att inte tilldelas 5h6h, 8h9h respektive QQ,KK,AA (enligt din def av p(56h+89h). Jag kan inte förstå varför det skulle vara sannolikheten för att fi skulle ha ett set där om man multiplicerar sannolikheten för att fi har 5h6h+8h9h med 0.2. Dessutom, vad hände med högre färgdrag? Blev den slh exakt 0?

 

Pss kan jag ju skriva P(44+77+TT)=~0.0094

P(QQ+)=~0.0135

 

P(superdrag)=1-P(QQ+)-P(set på given bräda) = 0.977! Med tanke på att han leder stort mot den typen av händer så måste han ju syna!

 

[HD] CO: QQ+, Set. Kanske 56, 89, högre flushdrag.

 

Du har själv skrivit upp tänkbara händer som fi kan ha och jag ställer upp de olika kombinationer utifrån dina förutsättningar och sen kallar du mig syntomteskadad. Dessutom skriver jag att det är förenklat att tilldela alla händerna lika stor sannolikhet och det är där read på spelaren kommer in .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

 

Uppskattad procentuell chans för olika händer:

p(56h eller 89h) = 2 * 1/(51*52) * 0,2 = 1,4 * 10^(-4) = 0,014 % (Uppskattningsvis limpar han 20% av starthänderna)

p(QQ+) = 3* 3/(13*51) = 1,35%

p(Set) = (1-p(56h+89h) - p(QQ+) ) = 98,64%

 

Skoj att du skulle ta upp matematikkunskaper efter den där uträkningen!

 

(1-p(56h+89h)/0.2 - p(QQ+) ) =~ slh för att inte tilldelas 5h6h, 8h9h respektive QQ,KK,AA (enligt din def av p(56h+89h). Jag kan inte förstå varför det skulle vara sannolikheten för att fi skulle ha ett set där om man multiplicerar sannolikheten för att fi har 5h6h+8h9h med 0.2. Dessutom, vad hände med högre färgdrag? Blev den slh exakt 0?

 

Pss kan jag ju skriva P(44+77+TT)=~0.0094

P(QQ+)=~0.0135

 

P(superdrag)=1-P(QQ+)-P(set på given bräda) = 0.977! Med tanke på att han leder stort mot den typen av händer så måste han ju syna!

 

[HD] CO: QQ+, Set. Kanske 56, 89, högre flushdrag.

 

Du har själv skrivit upp tänkbara händer som fi kan ha och jag ställer upp de olika kombinationer utifrån dina förutsättningar och sen kallar du mig syntomteskadad. Dessutom skriver jag att det är förenklat att tilldela alla händerna lika stor sannolikhet och det är där read på spelaren kommer in .

 

Nej, för din uträkning visar ingenting eftersom sannolikheten att bli tilldelad ett set är SJUKT mycket större än 56h 89h. Du vet, det finns flera permutationer av de händerna?

 

Om du lägger ner mer än 30 sekunder på dina flummiga analyser så kan du nog inse var du tänker fel. Jag kombinerar sannolikheten att vinna med procentuella chansen för varje hand. Allt i ett, du skiter i slh för olika händer.

 

Och det jag har grundat mina uträkningar på är att Fi limpar ALLA pp och suited connectors. Vilket han med all sannolikhet gör.

 

Märkte att det inte ska vara *0,2 utan *5 eftersom han uppskattningsvis limpar 20% av starthänderna. My bad, men då höjs slh för 56h + 89h till ~ 0,5%. Och det kommer inte påverka tillräckligt mycket för att motivera synen.

 

Inse att ni har fel bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8,910 games 0.047 secs 189,574 games/sec

 

Board: 4h 7h Ts

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 40.4040 % 40.40% 00.00% { JhTh }

Hand 2: 59.5960 % 59.60% 00.00% { TT, 77, 44, 9h8h, 6h5h }

 

Har du läst Ma A på gymnasiet? Om inte så är du förlåten.

Om du har läst Ma A så tycker jag att du borde ta hänsyn till att sannolikheten för att han ett set är liiiiiiiiiite större än att ha 98h eller 56h. Det måste man räkna in själv, det fixar inte pokerstove åt dig.

 

Jag gjorde just detta på förra sidan, där du kan läsa hela uträkningen så du ser att synen inte är berättigad. Kan du hitta något fel i min uträkning kan du meddela mig det så ändrar jag genast. Om du inte hittar något fel så kan du skita i att göra fejkade uträkningar, enligt ovan.

 

Frågan är om du har läst MER än Matte A. Om du inte har det, samt fått typ G eller VG på denna kursen, kan jag förstå att du är så vilseledd som du faktiskt är. Då är DU förlåten.

Läs lite om sannolikhetsteori och slå speciellt på ordet "betingat" så kanske du förstår ur fel din uträkning är. Jag orkar inte förklara mer för en som ändå inte förstår. PM:a mig om du vill köpa privatlektioner i sannolikhetsteori. Du kan komma undan så billigt som 1000 kr per timme, vilket borde vara billigt för dig med tanke på hur bra du är på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får "bordsimage" kosta oss?

Inget. Image ger sig självt genom bra spel.

 

Och orkar man sitta och räkna detta i realtid?

Nej.

 

Det måste väl även du hålla med om?

Absolut inte.

 

Eftersom han har ett drag

Han har par + drag, han bör sikta på primärt 0 motståndare, i andra hand 1 motståndare och i sista hand många.

 

Lowlimit NL FR handar om att ha bäst hand.

Nej det gör det inte, finns grymt många potter man kan ta osynad. Det är ju inte så säkert att det här är en av dem, men inte direkt omöjligt. Beror väl på hur mycket nötgrindare 2-betaren är.

 

Du vet, det finns flera permutationer av de händerna?

Det där är medräknat i pokerstove, så du borde nog tagga ned lite med kaxigheten.

 

I övrigt vet jag inte om 3:1 räknas som "sjukt många fler sätt" att få en hand på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...