Gå till innehåll

NLT - FR, JTs, drömflopp? (?)


Bogust

Recommended Posts

Inse att ni har fel bara

 

Ditt uttryck och din uträkning för P(set| givet preflopaction, korten på floppen och bettningen på floppen) är helt fel.

 

Exempel: Fi kastar en tärning med sex sidor och du vet att det blivit antingen 1 eller 2. Hur stor är då slh att tärningen visar 1? Enligt din logik:

P(2)=1/6, slh att få två "preflop"

"floppen" i det här fallet innebär att vi får veta att tärningen visar 1 eller 2.

 

P(1|1 eller 2) = 1 - P(2) = 5/6

 

Korrekt hade istället varit

P(1| 1 eller 2) = 1 - P(2|1 eller 2) = 0.5 där vi utnyttjar informationen som vi har fått på floppen. 1/6 som vi hade preflop är inte alls relevant längre när floppen väl har kommit och alltså är det felaktigt att använda P(2) där.

 

Jag tror att du efter vad du vet hänt på floppen har du snävat in att fi bara kan ha QQ,KK,AA, 5h6h,8h9h, TT,44,77, vilket är 27 möjliga kombinationer om jag räknat rätt. Sen har du resonerat som så att han bara kan ha just dessa händer och därför borde P(set)=1-P(QQ+)-P(5h6h,8h9h).

Felet du har gjort då är att du har räknat ut slh för att få t.ex. QQ+ preflop utan att ta hänsyn till vad du vet efter floppen och då kommer din sannolikhet P(QQ+) + P(5h6h,8h9h) + P(set) inte att summera till 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Novembers mest överanalyserade hand?

Varför hålla på såhär när ni ändå inte kan räkna ut det när ni inte sitter vid bordet?

 

Stoppa in, köp ut.

 

WP, GG

 

Man kan ju ändå uppskatta oddsen, och här försöker vi komma fram till vad rätt uppskattning faktiskt var.

 

Men jag håller med dig, stoppa in, köp ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge det är under 100bb och man inte kan vara toksäker på att man e uppe mot set så känns det inte soma tt handen behöver analyseras så jättemkt :)

 

Nej absolut inte, handen är inte speciellt svår. Konstatera att man får 2:1 i odds och gör en kvalificerad gissning av hur ofta just den här motståndaren har set här och tryck in mot majoriteten av spelare, men kanske inte då mot Anrik som ni snackade om i en annan tråd.

Det jag har försökt förklara är bara att uträkningen med 4 decimalers noggrannhet som ska vara slh för set är felaktig och att det inte alls är en solklar fold. Jag tänkte egentligen lägga ner efter två inlägg, men sen när han idiotförklarade jeneqvist då kände jag mig tvungen att försöka förklara varför hans uträkning var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...