Gå till innehåll

NLT - SH, AA, finns det någon alternativ linje här?

Recommended Posts

Postad

Tjopp!

Här kommer en hand från NL100 6-max på Prima, har inte klurat ut hur handhistoriken funkar där ännu så det får bli direkt ur minnet! :P

Vet inte desto mer om spelarna då båda är ganska nya på bordet.

Hero (130BB) får AcAh.

Sitter på knappen och UTG+1(150BB) höjer till 4, Jag re-raisar till 13 med min rockets. Både SB(140BB) och UTG+1 synar.

Floppen kommer upp: 7c4h4d.

Det här känns lite som en drömflopp för mig, har båda höga pockets kan jag nog stacka nån av dom.

Båda checkar till mig. Här kan jag ju välja att antingen beta eller checka och hoppas på att någon av dom gör anspråk på potten på turn istället.

Väljer dock att beta ut 30, lite under pottstorlek. UTG+1 foldar och SB synar.

Turnen kommer upp: 5d

Ofarligt kort, SB checkar till mig igen. Betar 60 här och SB slår om all-in. Jag synar givetvis.

Vill ha lite kommentarer nu på hur jag spelar här. Tycker det känns som ganska standard, på såna här brädor vill man väl ha in sina pengar så fort som möjligt med AA? Är ju trots allt bara 77 och 44 som slår mig på floppen och dessa känns inte alltför troliga.

Så....hur hade ni spelat? :)

Postad

UTG skulle kunna ha 44/77 eftersom han får oddsen 1:3 när du slår om, men han viker ju mot ditt floppbet.

Vilken HD har SB som synar en reraise? 88+, AJ+, KQ. Nu är HDn väldigt lös, men det finns ju en hel del dumjönsar.

De händer han kan ha som slår dig är ju 63, 86, 77, 55, 44. Alla händerna "borde" gå bort preflop. De han skulle kunna ha är 68s eller 77.

Men han kan ju mycket väl tänka sig att dega med TT+ på den brädan, den är ju perfekt för honom också.

Det är ju inget beslut att ta, bara att att syna. Standardspel.

Postad

Okay, tycker du re-raisen preflop är för vek då? Finns ju givetvis fler händer som du sa som slår mig, men tycker ändå jag kan räkna bort alla utom 77 och 44.

Det hade inte varit klokt att hålla potten mindre då?

Postad
Okay, tycker du re-raisen preflop är för vek då? Finns ju givetvis fler händer som du sa som slår mig, men tycker ändå jag kan räkna bort alla utom 77 och 44.

Jag skulle höjt till 16 pre, men det beror mycket på tableimagen. Hur stora raises brukar folk syna?

Klokt att hålla potten nere när? På floppen? Preflop är det hursomhelst jättedumt att hålla den nere om det är preflop du menar, du vill ju förstöra deras implicita.

Utan reads kan du helt enkelt inte vika här. 44 och AA är så osannolika att vi räknar bort dem. De händer han kan tänkas gå allin med är: TT, JJ, QQ, KK, 77. Han skulle också kunna ha 88,99 om han är en fisk. Men med ovanstående leder du i 4/5 potter. Jag ser inte hur du ska kunna vika här.

Postad

Jag skulle höjt till 16 pre, men det beror mycket på tableimagen. Hur stora raises brukar folk syna?

Klokt att hålla potten nere när? På floppen? Preflop är det hursomhelst jättedumt att hålla den nere om det är preflop du menar, du vill ju förstöra deras implicita.

Utan reads kan du helt enkelt inte vika här. 44 och AA är så osannolika att vi räknar bort dem. De händer han kan tänkas gå allin med är: TT, JJ, QQ, KK, 77. Han skulle också kunna ha 88,99 om han är en fisk. Men med ovanstående leder du i 4/5 potter. Jag ser inte hur du ska kunna vika här.

Brukar för det mesta raisa 3ggr FI's raise + en för BB eller ev. limpare. Kanske borde börja smälla i lite hårdare :)

Svammlade nog bara med det där att hålla potten nere på floppen, är ju på såna här floppar man ofta vill spela stora potter med överpar. Tråkigt nog visade FI upp 77, men det är nog bara att slicka såren och dega in lycklig varje gång man får ett sånt här läge! :P

Postad
Han har ju definitivt inte odds att syna där preflop, så varje gång han synar kan du känna att han skänker dig pengar eftersom han spelar fel händer.

raise till 13 pref... du har totalt 130 alltså får han 13/130 = 1/10 i implicita odds. Oddsen att floppa set är väl om jag inte minns fel 1/8 alltså gör han en helt korrekt syn med implicita odds här. Svårt att komma undan, man hoppas ju på ett överpar men inser att man antagligen är körd när han ställer men är commited.. Tycker egentligen att spelet är helt ok och du vinner antagligen på det i längden. Är det sen synglada tomtar kan man ju alltid gasa på hårdare pref.. hoppas jag inte yrat till det alltför mycke såhär frampå småtimmarna

Postad
Han har ju definitivt inte odds att syna där preflop, så varje gång han synar kan du känna att han skänker dig pengar eftersom han spelar fel händer.

raise till 13 pref... du har totalt 130 alltså får han 13/130 = 1/10 i implicita odds. Oddsen att floppa set är väl om jag inte minns fel 1/8 alltså gör han en helt korrekt syn med implicita odds här. Svårt att komma undan, man hoppas ju på ett överpar men inser att man antagligen är körd när han ställer men är commited.. Tycker egentligen att spelet är helt ok och du vinner antagligen på det i längden. Är det sen synglada tomtar kan man ju alltid gasa på hårdare pref.. hoppas jag inte yrat till det alltför mycke såhär frampå småtimmarna

Fi floppar set 1/8,5 gånger. För att din uträkning ska vara rätt så ska Hero gå AI på alla floppar och sedan kan Fi vika upp sina kort och syna om han har set, vika om han inte har set. I själva verket kan Hero dels floppa överset, dels köpa ut Fi när han degar, och dels lägga sig när Fi har träffat set. Man brukar räkna med att man inte ska syna bort mer än 5% av sin stack pf med låga pp som bara har setvalue.

Postad

Fi floppar set 1/8,5 gånger. För att din uträkning ska vara rätt så ska Hero gå AI på alla floppar och sedan kan Fi vika upp sina kort och syna om han har set, vika om han inte har set. I själva verket kan Hero dels floppa överset, dels köpa ut Fi när han degar, och dels lägga sig när Fi har träffat set. Man brukar räkna med att man inte ska syna bort mer än 5% av sin stack pf med låga pp som bara har setvalue.

du vill alltså alltid ha 20 till 1 på syn med låga PP? ser snarare problemet med SB:s spel att han inte sluter bettingrundan...

Postad

Jag synar för lite sämre odds men aldrig så lågt som 1:10 om jag inte tror mig kunna köpa potten eller dylikt vilket han inte kan här utan att riskera större delen av stacken.

Som du själv nämner är det ytterliggare ett problem att han inte stänger bettingrundan med sin syn.

Hursomhelst kan inte Hero vika här eftersom han slår alla andra överpar.

Postad
Jag synar för lite sämre odds men aldrig så lågt som 1:10 om jag inte tror mig kunna köpa potten eller dylikt vilket han inte kan här utan att riskera större delen av stacken.

Som du själv nämner är det ytterliggare ett problem att han inte stänger bettingrundan med sin syn.

Hursomhelst kan inte Hero vika här eftersom han slår alla andra överpar.

Missade att han inte stänger bettingrundan. Då ser jag det också som en mer tveksam syn från hans sida.. Däremot kan man ju i detta läge anta att Hero sitter på en såpass stark hand att han kommer betala av när man setar.

Postad

Det är inget fel på nåns spel här tycker jag. Att syna med 77 i SB i en pott som med rätt stor sannoliket blir trevägs är ju helt okej. Om inte SB hade varit med i potten och UTG+1 hade haft 77 hade det fortfarande varit ok enligt de beräkningar ni gör (8.5 chans till set och 10 i pottodds)

Postad
Det är inget fel på nåns spel här tycker jag. Att syna med 77 i SB i en pott som med rätt stor sannoliket blir trevägs är ju helt okej. Om inte SB hade varit med i potten och UTG+1 hade haft 77 hade det fortfarande varit ok enligt de beräkningar ni gör (8.5 chans till set och 10 i pottodds)

Men om den blir tvåvägs och han har 1:8,5 och betalar 1:10 så suger ju synen hursomhelst. Har du inte läst mitt förra inlägg eller? Ni kan ju fan inte räkna med att Hero kommer vilja gå allin varje gång Fi träffar set. Inte ens om ni mutar Hero med allt guld i världen.

Postad

Jag funderar på om vi inte ska checka turn här. När fi synar vårat flopbet så är väl hans troligaste holding båten eller 99+, är det inte? Nu har vi iof ingen read på fi, och det finns ju helt klart fiskiga fi's som synar sig AI med ett sämre PP här på NL100, men jag vet inte om inte ett bättre spel ändå kan vara att visa lite svaghet på turn och kanske på så sätt kunna extrahera mer pengar på river och kanske t.o.m komma undan att bli stackade de gånger han har båten? En bara någolunda normal fi kommer ju lätt att släppa alla händer vi har slagna när vi bettar turn, händer han däremot kan tänkas syna med på river (om han checkar) när han vet att det är det sista han behöver syna, och vi dessutom har visat svaghet.

Ang. att syna pre för setvärde så är det ju precis som AYD säger, att oddsen inte riktigt finns där. Visst är vår TROLIGASTE holding ett stort par här, men alla gånger fi träffar set kommer inte vi att stacka av. Så dåligt dels av de anledningar AYD skriver (vi kommer översetta ibland, och i trevägspott kommer han vara översettad ännu oftare), men också eftersom vi helt enkelt inte kommer vara villiga att spela om 130BB på en hel massa brädor med de stora paren, de gånger fi settar. Exempel är när vi sitter på KK och A floppar, QQ och A/K floppar, osv, när vi sitter på AK och inte träffar, och de (lite färre gånger) vi slår om med icke stål (även om det inte händer SÅ ofta på NL100). Summan av dessa faktorer gör hans preflopsyn där klart tveksam, för att inte säga dålig.

Postad

Jag tror att vi är mycket oftare uppe mot JJ+ (99+ om du vill det) än en båt. Därför resonerar jag som så att varje $ i vår stack som inte har hamnat i potten innan SD är ett misslyckande. Men om man har en read så man tror att en båt är hyffsat trolig så ska man ju såklart försöka spara så mycket pengar i stacken och så lite i potten.

Postad

Jag säger inte att SB:s syn pf är bra, men bara för att balansera argumenten lite:

Ni kan ju fan inte räkna med att Hero kommer vilja gå allin varje gång Fi träffar set. Inte ens om ni mutar Hero med allt guld i världen.

Det här implicerar ju också att vi (som SB) vissa gånger kan spela ut fi utan att ha träffat vårt set. Dessutom kan vi ju ha bäst hand på floppen utan träffat set (det är ju långt ifrån omöjligt att Hero har AK t.ex.). Vidare så frisserar du oddsen lite. Chansen att floppa set är ungefär 1:7,5 (dvs 1 chans på 8,5), och SB:s implicita odds är 1:10,84 (12,5:135,5) vid tvåvägspott.

Nog babblat. Ang handen och Heros spel: Hero representerar tydligt ett starkt överpar. Fi vill ändå ändå vara med och leka, vilket borde sätta igång varningsklockor. Vi bör noga överväga att checka turn för pot control + rivervärde av sämre pp och bluffar.

Dvs: Utan reads = check bakom på turn.

Postad
Jag säger inte att SB:s syn pf är bra, men bara för att balansera argumenten lite:

Ni kan ju fan inte räkna med att Hero kommer vilja gå allin varje gång Fi träffar set. Inte ens om ni mutar Hero med allt guld i världen.

Det här implicerar ju också att vi (som SB) vissa gånger kan spela ut fi utan att ha träffat vårt set. Dessutom kan vi ju ha bäst hand på floppen utan träffat set (det är ju långt ifrån omöjligt att Hero har AK t.ex.). Vidare så frisserar du oddsen lite. Chansen att floppa set är ungefär 1:7,5 (dvs 1 chans på 8,5), och SB:s implicita odds är 1:10,84 (12,5:135,5) vid tvåvägspott.

Nog babblat. Ang handen och Heros spel: Hero representerar tydligt ett starkt överpar. Fi vill ändå ändå vara med och leka, vilket borde sätta igång varningsklockor. Vi bör noga överväga att checka turn för pot control + rivervärde av sämre pp och bluffar.

Nej, du tror inte att Fi vill vara med och leka med JJ+?

Och det där med att Fi kan köpa potten mot t.ex AK, visst kan han det ibland, men han måste ju riskera ~ 60bb då. Eftersom Hero så ofta har överpar kommer han oftare förlora 60bb än vinna potten.

De två argumenten "Fi köper potten utan träff för Hero inte alltid har överpar" och "Fi stackar Hero varje gång Fi set:ar för att Hero Alltid har överpar" passar inte ihop. Du får bara välja ett av dem

Postad
Jag tror att vi är mycket oftare uppe mot JJ+ (99+ om du vill det) än en båt. Därför resonerar jag som så att varje $ i vår stack som inte har hamnat i potten innan SD är ett misslyckande.

Jojo, så mycket förstod jag. Men mitt främsta argument var inte att vi skulle slinka att bli stackade av båten utan att jag tror att det sammanlagda väntvärdet blir högre av de gemensamma faktorerna att vi kan få syn av ett lägre PP oftare på river än på turn, att vi EVENTUELLT kan få nån RIKTIG tomte att nån gång bluffa nån hand vi slår på river (väldigt liten chans förstås) och att vi SAMTIDIGT kan komma ifrån att bli stackade av båten (även om vi fortfarande garanterat kommer att förlora stora delar av vår stack). Att få betalt av händer som TT/JJ/QQ tror jag nämligen är enklare på river än på turn.

Postad

Nej, du tror inte att Fi vill vara med och leka med JJ+?

Spelar du själv bort stacken med JJ här? Ett kraftigt turnbet foldar ut större delen av fi:s HD som vi har slagen och 0% av hans HD som vi inte har slagen. Och i det senare fallet blir det väligt dyrt.

De två argumenten "Fi köper potten utan träff för Hero inte alltid har överpar" och "Fi stackar Hero varje gång Fi set:ar för att Hero Alltid har överpar" passar inte ihop. Du får bara välja ett av dem

Egentligen vill jag inte argumentera alls angående det här, eftersom jag nästan alltid skulle folda om jag var SB. Men när menar du att jag valde det senare argumentet?

Btw, om jag var SB och visste att det var du som var Hero så skulle jag trots allt överväga syn m.t.p. hur gärna du vill spela för stack med 1 par. (Förhoppningsvis lät det där inte alltför drygt... det var åtminstone inte menat så. :) )