Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

UKbet $1/2 Hold'em (9 handed)

Bonushorande på crypto.

Inga särskillda reads på fi i denna pot.

Preflop: Hero is BB with T :club: A :spade:

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 raises, CO folds, button folds, SB folds, Hero reraises, MP3 calls.

Lurigt läge, har jag otur är jag dominerad men å andra sidan finns det också en schysst chans att jag har bäst hand. Anser inte att jag kan lägga ATo här och givet att jag skall spela så tror jag att det är bättre med en raise än en call.

Flop: T :heart: K :diamond: K :club: (6 SB) (2 players)

Hero bets, MP3 calls

Här är jag ju antingen före eller hopplöst efter. Bettar hur som helst ut för att testa honom och sätta viss press. När han bara synar så gissar jag att han sitter på AQ/AJ, eller ett pocket par.

Turn: T :diamond: (4 BB) (2 players)

Hero bets, MP3 calls

Drog just ut JJ/QQ. I övrigt har ju inte mycket förändrats. Ser ingen anledning att tro mig slagen så jag bettar ut.

River: 5 :spade: (6 BB) (2 players)

Hero checks, MP3 checks

Känns som att de enda händer som skulle syna ned är de som slår mig (eller splittar) och då är det ju bättre att checka. (Tror dock det finns tillräckligt stor chans för bluff eller split om han bettar för att syna ned.)

Results

Hero: shows [Tc As] (A Full House, Tens full of Kings)

MP3: mucks hand

Hero collected 6 BB from Main pot

Största frågan här är ju egentligen preflopspelet. Fi kommenterade också med viss förvåning att jag trebettade med ATo och när jag frågade om det var nått fel med det så påstod han att jag var dominerad men jag menar att det är en risk man måste ta här och givet detta är det mycket bättre att trebetta än att syna. Anser för övrigt att alla tre valen preflop är -EV men att en raise är det som är minst minus följt av fold och med syn som sämsta alternativ.

/Bjorn

Postad

Preflop är det ok att slå om, fast jag hade nog bara synat och checkraisat floppen.

På rivern ska du beta ut, hade han haft en Kung så skulle du med största sannolikhet blivit raisad på turn. Och på dessa nivåer får man nästan alltid syn av A-hög på river när det ligger två par på bordet.

Hade det varit högre (> 3/6), så är en check på river för att inducera (heter det så på svenska?) en bluff eventuellt ett bättre spel.

Postad

Jag gillar inte riktigt trebeten preflopp. Den är ok om du också gör det med starka händer och din motståndare då blir orolig med missad AJ/AQ. Om du har en tuff, kompetent motståndare gör trebeten bara att du stoppar in tre bet i en pott där du har en (förhållandevis) halvrisig hand och dålig position. Alltså en raise är bra om den får motståndaren att mer frångå optimalt spel än han annars skulle gjort.

Möjlig domination är inte så mycket frågan som hur mycket din motståndares spel exploaterar det. Alltså, om det är lätt att se när han har en dominerande hand är det inget problem eftersom det bara kostar dig något bet då. Eller om han för lätt lägger sina AQ/AJ när han missar floppen.

Du floppar väl ungefär så bra du kan vänta dig. Men jag är inte så säker på att du ska beta för att få information eller definiera din hand. Om det kostar ett litet bet att säkert få veta vart du står kan det kanske vara värt det, men om det är någon trebetshistoria bara för att få veta att du måste folda är jag lite tveksam.

Om det inte finns lättillgänglig information om hur väl din hand står så är det nog bättre att fokusera på att få in bet mot de händer som ligger hopplöst efter dig än att göra något annat. Kanske att det görs bäst mot en del motståndare genom att checka, jag har faktiskt rätt svårt för den här situationen själv, så jag vet inte.

Turnen betar du naturligtvis.

På river så tycker jag du gör ett stort misstag som inte betar. Alla pockets större än tior kommer betala av samt även hyffsat med ess. Har han synat så här långt på tvåparad bräda med någon av de händerna så bör han även betala av det sista betet. Dessutom så är det ett sätt att maskera dina bluffar med QJ en del så att det ser naturligt att du lägger in sista betet på rivern också.

Postad
Hade det varit högre (> 3/6), så är en check på river för att inducera (heter det så på svenska?) en bluff eventuellt ett bättre spel.

Jag skulle nog använda "framkalla" eller "provocera fram". Däremot så är jag inte så säker på att det är ett bättre spel. Mot en betstation så är det såklart det, men det finns gott om synmaskiner på 5-10, 10-20 och 15-30.

Postad
Däremot så är jag inte så säker på att det är ett bättre spel. Mot en betstation så är det såklart det, men det finns gott om synmaskiner på 5-10, 10-20 och 15-30.

Precis, det är därför jag skrev eventuellt. Det är dock Oftare ett bättre spel på högre nivåer än vad det är på 1/2 då mängden betstationer kontra synstationer är betydligt större.

Vi verkar iallafall överrens om att beta rivern är det bästa spelet 9 ggr av 10 oavsett taxa/motståndare. :)