Gå till innehåll

Skoluppgift - FILM: "A Clockwork Orange"


Recommended Posts

Postad

Jag har en uppgift i psykologin, där vi ska analysera filmen "A clockwork orange".

 

Detta gäller inlärningspsykologin.

 

- Hur används inlärningspsykologin i filmen?

- Hur påverkas Alex av experimenten?

- Vilket budskap har filmen?

 

Det är den sista jag har svårt att hitta något bra att skriva, de andra 2 "frågorna" har jag rätt bra koll på :)

 

Någon vänlig själ, som sett filmen och är sugen på att hjälpa till ? :)

Postad

har för mig att det var meningen som ett avstånstagande mot våld, men att den fick motsatt effekt, typ som Stockholmsnatt :D

 

Devavlelevrantelele kan väl svara istället för en klåpare som jag.....

Postad

Jag ska skriva en bok.

 

"Man vet vad man har för rykte på ett forum när..."

 

Innehåller bl.a. hits som "Mina tio första 'Du som är grammatikexpert'-pm".

 

***

 

Visst har jag sett filmen och jag vet väl lite grann om Kubricks åsikter runt den, men jag ser gärna att du utvecklar din frågeställning lite innan jag svarar; jag är inte så förtjust i rena "kom och gör min läxa"-frågor.

Postad
Jag ska skriva en bok.

 

"Man vet vad man har för rykte på ett forum när..."

 

Innehåller bl.a. hits som "Mina tio första 'Du som är grammatikexpert'-pm".

 

***

 

Visst har jag sett filmen och jag vet väl lite grann om Kubricks åsikter runt den, men jag ser gärna att du utvecklar din frågeställning lite innan jag svarar; jag är inte så förtjust i rena "kom och gör min läxa"-frågor.

 

Vilket budskap anser du att filmen har?

Hur ville Kubrick att den skulle påverka samhället?

Hur påverka den samhället istället?

Går det att dra några paralleller mot svenska filmer?

Finns det något Kubrick kunde gjort bättre för att reaktionerna på filmen inte skulle bli tvärtom vad han ville?

Postad
- Vilket budskap har filmen?

Kanske fler än ett. Men ett som i varje fall går fram tydligt, är frågan om det verkligen är bra att beröva Alex hans fria val för att göra honom till en "god människa". Prästen frågar ju rätt ut under demonstrationen av hur Ludovicometoden fungerat: "Choice! The boy has no real choice, has he?"

Postad
Jag hade för mig att det var en porrfilm...

 

Du hade för dig fel... ;)

 

Mmm, tänkte visst på originalet jag.

 

du skojar va

 

Skojjar du när du undrar detta?

 

Skojjar jag?

 

Är du allvarlig nu?

Postad

Vilket budskap? Beror på inställningen du har haft till de andra frågorna/beteendepsykologi i övrigt.

Jag skulle väl säga något med att det inte går att ombetinga hur som helst; människor är inte så enkla som Skinner och Watson säger. Människor ÄR komplicerade och vissa saker sitter så djupt att det inte är så lätt att lära om, som filmer försöker.

 

Om du sett filmen och förstår dom andra frågorna borde du kunna komma på något eget och mer utvecklat..

 

EDIT: Jag antar att man ska utgå från sig själv, och vilket budskap det lämnade på sig själv.. Vad kubrick ville ha sagt har jag ingen aning om.

Postad
Nu gick det ju för all del alldeles utmärkt att ombetinga Alex; han var precis så enkel.

 

Det räckte ju med att han slog i huvudet för att han skulle bli som han var innan behandligen. Känns det som ett utmärkt resultat?

Postad

Så minns jag verkligen inte filmen? Han försökte ta sitt eget liv (efter musiktortyren av Frank Alexander), låg i gipsvagga gud vet hur länge och "återställdes" väl till syvende och sist av läkare och psykologer köpta av de politiska krafter som ville sopa skandalen under mattan och göra Alex till "sin"?

Postad

Du, jag googlade faktiskt upp det.. jag har aldrig sett hela filmen, däremot läst boken på engelska.. Det visar sig att sluten är olika, i den amerikanska verisionen (alltså inte i alla böcker, bara den amerikanska) av "A clockwork orange" slutar det nämligen med att Alex går tillbaka till sitt gammla jag, medans det är som du säger i filmen :] Hoppsan!

Postad
- Hur används inlärningspsykologin i filmen?

Det är betingningslära, eller vad det heter, du är ute efter. Alltså Pavlov med hundar, vilket är en rätt liten del av inlärningspsykologin i stort.

 

Hur som helst så visar det ju en extremt kantig människosyn och används för att göra människor till välanpassade robotar. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur pass mycket boken skiljer sig från filmen, men i filmen framställs ju människor som rätt enkla apparater som går att tvinga in i olika roller, även om det har stora negativa konsekvenser för dem själva.

 

Dock kommer jag ihåg att själva titeln är en metafor för hur illa indoktrinering och fascism passar ihop med den mänskliga naturen. Kombinationen av en apelsin och ett urvärk är ju avsett att väcka en tillbakaryggande reaktion, särskilt på Burgess tid då det rimligen setts som ännu mer onaturligt än idag.

 

- Hur påverkas Alex av experimenten?

Han mår inte så bra av det, men det fungerar väldigt väl ur samhällets synvinkel.

 

- Vilket budskap har filmen?

Att Regissören inte förstår vare sig psykologi eller moral särskilt väl. I vart fall råkade ju filmens budskap bli att fascism och indoktrinering fungerar väl. De humanistiska krafterna i filmen är ju inkomptenta idioter som släpper lös en psykopatisk mördare i samhället utan något som spärrar honom. Vilket kanske inte var så lyckat.

 

För en lite mer seriös plankning så kan du kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Clockwork_Orange_%28film%29

Postad
Filmen antyder KRAFTIGT i slutet att Alex går tillbaka till sitt gamla jag trots allt, och det är den allmänt accepterade tolkningen.

Otvivelaktigt så. Men att det sker p.g.a. och endast p.g.a. ett slag i huvudet är en väldigt banal och tråkig tolkning av skeendet i filmen.

Postad
De humanistiska krafterna i filmen är ju inkomptenta idioter som släpper lös en psykopatisk mördare i samhället utan något som spärrar honom. Vilket kanske inte var så lyckat.

Jag känner inte igen mig? Det var väl samma fascistiska makter som tvångsbehandlade honom, som sedan släppte honom fri som ett PR-trick (efter att behandlingen slutat verka)?

Postad
Filmen antyder KRAFTIGT i slutet att Alex går tillbaka till sitt gamla jag trots allt, och det är den allmänt accepterade tolkningen.

Otvivelaktigt så. Men att det sker p.g.a. och endast p.g.a. ett slag i huvudet är en väldigt banal och tråkig tolkning av skeendet i filmen.

Min poäng var att behandlingen inte gav ett bestående resultat, omständigheterna till det spelar mindre roll så länge det inte var ombetinging.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...