Gå till innehåll

Bortappad bok = sen inlämning, please help me!


Wiznakh

Recommended Posts

Jag är på tilt. Skulle idag sätta mig och göra en hemtenta på min historiakurs som jag läser på distans, och märker att en av de böckerna jag behöver har försvunnit, troligtvis när jag flyttade för en knapp månad sen. Har inte behövt den förräns nu, så det är rätt troligt att jag inte skulle märkt det tidigare.

 

Hur som helst, kan inte genomföra uppgiften och lämna in i tid, den ska vara inne innan helgen. Jag vet att jag är ute i alldeles för dålig tid.

 

Det är första kursen jag läser på universitetet, så vet inte vad som händer nu. På gymnasiet fick man skäll, och fick sen lämna in senare. Antar att så ej är fallet nu, och behöver därför hjälp med att svara på ett par frågor. Observera att det är en distanskurs.

 

1. Kan jag på något sätt förklara det här så att jag får uppskov med tiden? Eller är alla lärare på universitetet hitler med deadlines?

2. Vad händer om jag ej får uppskov med tiden men ändå inte kan lämna in i tid? Kan jag på något sätt klara hemtentan om jag lämnar in den senare (sänkt betyg eller dylikt för att den är sen) eller är det kyss och godnatt?

3. Om jag lämnar in det senare utan att be om uppskov, kan jag klara skiten ändå?

 

Please help.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns något som kallas omtentor. Dvs du får en ny deadline. Där har du samma chans att få bra betyg som om du lämnat in den vid första tillfälle. Dock är det trist att ha en sån släpande eftersom en ny kurs antagligen börjat när du ska göra din omtenta.

 

Omtentan görs i regel några veckor efter att kursen avslutats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns något som kallas omtentor. Dvs du får en ny deadline. Där har du samma chans att få bra betyg som om du lämnat in den vid första tillfälle. Dock är det trist att ha en sån släpande eftersom en ny kurs antagligen börjat när du ska göra din omtenta.

 

Omtentan görs i regel några veckor efter att kursen avslutats.

 

Är det så bra så är det ej några problem. Läser ju på halvtid distans samtidigt som jag jobbar så några andra kurser stör ej eftersom det är lågt tempo och inget som stör.

 

Men just nu känns det lite som det är kört och att jag kommer kugga hela kursen och bli återbetalningskyldig till csn. Behöver jag oroa mig så mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att du skall oroa dig ett dugg! Återbetalningskyldig till csn blir du inte heller, det enda som händer vad gäller ditt studierlån är att du inte får något beviljat nästa gång tills du klarat av de poäng du hittills tagit lån för. Det är bara att ta den på omtentan, det har dom säkert en om en månad el så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det halvtid distans kan det hända att omtentan dröjer men en sån ska alltid finnas. Känn lugnet, ta en banan. Hör med läraren eller kolla i schemat om det står när en omtenta ges.

 

Observera att jag inte har för avsikt att moralpredika utan är mer frågande. Om man har ett jobb och anmäler sig till en kurs i historia på distans, varför pluggar man då inte på den kursen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läser jag på Vuxenutbildningen och inte högskola... Men vi har i klassen diskuterat med läraren ang att vissa alltid lämnar in sina arbeten för sent. Allt från en dag till fyra, fem veckor.

Vi vill att läraren ska sätta nån regel på att är det så sent inlämnat så kan man inte få mer än G. Det måste väl finnas nån orsak till deadlines?

Iallafall, min lärare menar att det är emot skollagen att sätta ett sämre betyg än arbetet är värt, oavsett om de har haft en månad extra att skriva. Lämnar man in ett arbete en månad senare och det är värt VG så ska de få VG. Allt annat är fel... (?)

 

Om hon har rätt, så är det juh inga problem.

 

Men... kan detta stämma? Är det nån som har en susning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det stämmer, ja. Jag har fått VG på en omtenta en gång iaf.

 

Som allt annat är skollagen skriven av hippies. Tanken är att folk som missat att lämna in pga akut sjukdom, dödsfall inom familjen osv inte ska drabbas, men då uppstår förstås fenomenet att några utnyttjar systemet direkt. Men det är fortfarande moraliskt bättre än tvärtom i det här fallet tror jag. I praktiken spelar det inte så jättestor roll eftersom företag inte brukar efterfråga specifika betyg sådär värst ofta.

 

Jennez sammanfattar det rätt fint annars. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det halvtid distans kan det hända att omtentan dröjer men en sån ska alltid finnas. Känn lugnet, ta en banan. Hör med läraren eller kolla i schemat om det står när en omtenta ges.

 

Observera att jag inte har för avsikt att moralpredika utan är mer frågande. Om man har ett jobb och anmäler sig till en kurs i historia på distans, varför pluggar man då inte på den kursen?

 

Jag är inte ute i god tid direkt. Är en sån person som alltid gör allt i sista sekunden, och nu när jag skulle göra det märkte jag att det var omöjligt eftersom jag inte hade litteraturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hon fel sager det en hel del om den svenska skolan. Har hon ratt sager aven det en hel del om den svenska skolan. Tilten kommer krypande...

 

I agree. Skulle inte bli ett dugg ledsen om jag bara fick G trots att jag lämnat in ett VG arbete. Jag får som man brukar säga, suit myself.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men just nu känns det lite som det är kört och att jag kommer kugga hela kursen och bli återbetalningskyldig till csn. Behöver jag oroa mig så mycket?

 

Nej Nej du kan vara helt lugn. Om ca 2 veckor kommer du att få nya frågeställningar och chans att skriva en ny hemtenta. Inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl finnas nån orsak till deadlines?

I det här sammanhanget är det väl mest bara som en motivations- och prioriteringshjälp. Det är ju ingen utomstående som lider av att du inte lämnar in i tid, vilket vore fallet om du exempelvis var journalist. Upp till och med gymnasiet ser skolan som en av sina uppgifter att se till att eleverna sköter sina studier, sedan får man ta det ansvaret själv och vanligen medför en missad omtenta att man får plugga extra mycket nästa kurs eller att man tvingas ta studieuppehåll för att komma ifatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl finnas nån orsak till deadlines?

I det här sammanhanget är det väl mest bara som en motivations- och prioriteringshjälp. Det är ju ingen utomstående som lider av att du inte lämnar in i tid, vilket vore fallet om du exempelvis var journalist. Upp till och med gymnasiet ser skolan som en av sina uppgifter att se till att eleverna sköter sina studier, sedan får man ta det ansvaret själv och vanligen medför en missad omtenta att man får plugga extra mycket nästa kurs eller att man tvingas ta studieuppehåll för att komma ifatt.

 

Jag är journalist :oops:

 

Det är mitt jobb, studierna har jag bara vid sidan om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...