Gå till innehåll

Funderingar kring dubblingsteorin?


SwedishRico

Recommended Posts

Men det där kan man faktiskt matematiskt bevisa att relationen (udda tal/tal) -> (1/2) när tal går mot oändligheten

 

Jag tror snarare att man kan visa att förhållandet är 1 till 1 (varje udda tal kan skrivas som 2*n+1 där n är ett heltal, och därför finns det lika många udda tal som det finns heltal).

 

 

Frågan om antalet 1:or på raken (-ett ord som pokerberoende har svårt att uppfatta korrekt ;) ) i decimalutvecklingen i Pi anser jag vara lite meningslös, även om Pi skulle vara ett slumpmässigt irrationellt tal (vilket inte är bevisat). Låt oss t.ex. ta talet 0.10110111011110111110..... Detta tal är irrationellt men inte slumpmässigt. Om vi nu frågar oss hur många ettor det finns på raken i detta tal är det samma sak som att fråga vilket tal som är störst. Det finns inget tal som är störst . Frågan är meningslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett resultat som säger att om man "väntar oändligt länge" kommer alla möjliga händelser att inträffa med sannolikheten 1. T ex kunde man med det kanske säga att det i PI:s decimalutveckling garanterat förekommer sekvenser med tusen nollor, eller tiotusen ettor, om det nu är så att det resultatet är tillämpbart på PI, det vet jag inte. Men det är ändå inte detsamma som att det finns sekvenser med oändligt antal av en viss siffra, bara ett godtyckligt ändligt antal.

 

Men jag har missat första delen av diskussionen. Jag förstår att det handlar om idén att spela roulette t ex på Udda nummer, och dubbla insatsen varje gång man förlorar, för att sedan plocka ut pluset och återgå till nivå ett när man vinner, stämmer det? Vad finns det för intressant sagt om det, om nån har lust att gå in på det.

 

Men sorry, jag ska leta upp tråden istället.

 

Så långt räcker mitt förstånd - att veta att jag inte bör mopsa mot någon som de facto vet hur många nollor det är som är med och betalar raken eller vad du sa...

 

Jag håller med dig. Har man oändligt med pengar går man väl för fan inte och spelar roulette resten av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där kan man faktiskt matematiskt bevisa att relationen (udda tal/tal) -> (1/2) när tal går mot oändligheten

 

Jag tror snarare att man kan visa att förhållandet är 1 till 1 (varje udda tal kan skrivas som 2*n+1 där n är ett heltal, och därför finns det lika många udda tal som det finns heltal).

 

Snarare och snarare, du kan bevisa båda. Det var dock just sådana här diskussioner som fick mig att överge tillämpad matematikstudier efter 2 år och bli finansekonom ... och jag ångrar mig inte en sekund :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det där kan man faktiskt matematiskt bevisa att relationen (udda tal/tal) -> (1/2) när tal går mot oändligheten

 

Jag tror snarare att man kan visa att förhållandet är 1 till 1 (varje udda tal kan skrivas som 2*n+1 där n är ett heltal, och därför finns det lika många udda tal som det finns heltal).

 

Snarare och snarare, du kan bevisa båda. Det var dock just sådana här diskussioner som fick mig att överge tillämpad matematikstudier efter 2 år och bli finansekonom ... och jag ångrar mig inte en sekund :D

 

Du kan inte bevisa att det finns dubbelt så många udda tal som tal (skulle jätte gärna vilja se det isåfall). När vi började utveckla mängdteorin i mitten av 1800-talet så var just detta en av "paradoxerna" som skulle lösas och som bla cantor mfl löste elegant. Att prata om antal tal blir bara förvirrande, man säger att mängderna har samma kardinalitet (lika stora).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe nu var det ju inte antal udda tal som var dubbelt så många som antal tal utan tvärt om.

 

Men visst du kan varken bevisa ditt eller mitt påstående om du inte kan definiera oändligheten vilket är grunden till att det är en paradox. Vi kan däremot säga att förhållandet divergerar mot (1/2) precis på samma sätt som att vi kan säga att (1/x) divergerar mot 0, då x = (inf.). och visst det blir aldrig 0 men man kan uttrycka det som 0.

 

OMG alltså. Det här är trist! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett resultat som säger att om man "väntar oändligt länge" kommer alla möjliga händelser att inträffa med sannolikheten 1. T ex kunde man med det kanske säga att det i PI:s decimalutveckling garanterat förekommer sekvenser med tusen nollor, eller tiotusen ettor, om det nu är så att det resultatet är tillämpbart på PI, det vet jag inte. Men det är ändå inte detsamma som att det finns sekvenser med oändligt antal av en viss siffra, bara ett godtyckligt ändligt antal.

 

Egenskapen att alla siffror och sekvenser av siffor förekommer "lika ofta" i en decimalutveckling kallas normalitet (i en viss talbas). Det är mycket svårt att bevisa normalitet hos ett tal, såvitt jag vet är de enda tal som är bevisat normala, tal som enbart är konstruerade för att få denna egenskap.

http://pi314.at/math/normal.html

http://www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/pi-random.html

http://crd.lbl.gov/~dhbailey/

 

"note that it is not even known that all digits appear infinitely often: perhaps Pi = 3.1415926.....01001000100001000001... "

 

Men jag har missat första delen av diskussionen. Jag förstår att det handlar om idén att spela roulette t ex på Udda nummer, och dubbla insatsen varje gång man förlorar, för att sedan plocka ut pluset och återgå till nivå ett när man vinner, stämmer det? Vad finns det för intressant sagt om det, om nån har lust att gå in på det.

Det finns inget intressant att tillägga om Martingalesystemet, sammanfattningsvis så är det ett system som ger dig en pytteliten vinst med stor sannolikhet, och en enorm förlust med väldigt liten sannolikhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp!

 

Nu måste jag ändå protestera! Bara för att ett tal är oändligt - talet pi t.ex - behöver inte därför finnas en oändlig följd av ettor i det! Ett oändligt tal, t.ex 1/3 uttryckt på decimal form, är ju en följd av treor utan ände. Oändligt antal decimaler, men inte en etta så långt ögat kan nå.

 

Pratar du däremot om ett helt slumpvis ordnat tal så kommer du - om det är oändligt - att ha delmängder där som t.ex är en oändlig följd av ettor. En delmängd av det oändliga, men ändå oändligt i sig självt... Förutsatt att det verkligen är slumpvis ordnat.

 

(Huruvida pi skulle vara helt slumpvis ordnat ställer jag mig starkt frågande till!)

 

Edit:

Och jo, ganska fånigt att prata om oändlighet när det gäller ett "praktiskt" problem. Finns många sätt att få sin teori att ha bärkraft...

Pi är inte oändligt. Pi:s decimalutveckling är oändlig.

 

Ett tal med en slumpmässig decimalutveckling har inte en oändlig rad av ettor någonstans i decimalutvecklingen. Tar du bort oändlig följd av decimaler blir det bara ändligt många kvar, de som fanns före denna oändliga följd. Alltså avslutas decimalutvecklingen med en oändlig rad av ettor, och då är talet rationellt.

Ja, du kan ta bort en oändlig delmängd av en oändlig mängd, och fortfarande ha en oändlig mängd kvar, men om du tar oändlig följd av decimaler kan du inte hoppa över någon decimal, och det blir bara ändligt många kvar. Det du kan säga är att en följd av N st (ändligt många!) ettor förekommer nånstans i decimalutvecklingen, oavsett hur stort N är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strängteorin är ganska intressant. Man kan enligt teorin gå igenom en vägg om man försöker oändligt länge, även då är sannolikheten att man lyckas oändligt liten.

 

Det är väl kvant snarare än sträng?

Det har vad jag förstår att göra med att partiklar på kvantnivå inte har konstanta energinivåer utan fluktuerar väldigt mycket upp och ner, men vid alla möjliga mätningar (en mätning sträcker sig över en tidsperiod) alltid kommer uppvisa samma medelvärde. Tunnling sker då en partikel "lånar" en så pass abnormt hög energi för ett ögonblick att den kan passera "genom" annan materia. Tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...