Uben Postad 28 Januari , 2005 Rapport Postad 28 Januari , 2005 Första gången jag möter på problem i min väldigt korta pokerkarriär. Vill ha hjälp med mitt postflop spel, först bara en "kort" presentation. Jag har spelat poker i drygt 3 veckor men ganska intensivt så jag har iallafall 150 timmar bakom mig. Jag började på microlimit på Pacific men spelet där skiljde sig knappt från playmoney borden så jag hoppade kvickt upp till 0.25/0.5. Där fanns det väll i stort sett två typer. Dom som synade hela vägen oavsett kort och dom som raisade hela vägen oavsett kort. Att spela upp pengarna där hade en dresserad guppy klarat. Nånstans här läste jag också SSHE vilket gav många insikter. Sen fortsatte det uppåt till 0.5/1 där spelet var i stort sett oförändrat och nu sitter jag på 1/2. Dom flesta på 1/2 är långt ifrån bra. Dock är det ganska vanligt med folk som slowplayar alla sina bra händer och ibland möter man någon som kan spela ordentligt. Oftast sitter dock folk för kort tid för att man ska hinna lägga märke till något speciellt. Preflop, skräp- och monsterhänder är inga problem. Där är det ganska straightforward. Dock sinkar de marginella händerna mig rejält. Jag går nu något plus men tror att om jag foldat alla marginella händer så hade jag ökat min vinst. Men mitt mål är inte att vinna pengar utan att bli en bättre pokerspelare och då kan jag väll inte lägga alla problematiska händer(Syftar nu inte [förhoppningsvis]på dåliga händer)? Några exempel: 1. Jag plockar upp 77 UTG och limpar. Två stycken limpar, SB höjer. Alla synar. Floppen kommer rags T högt. SB checkar. Jag bettar. Rätt, fel ? 2. Samma som ovan fast jag sitter på knappen och alla checkar till mig på floppen, jag bettar. 3. Samma som 1 fast jag sitter med AJo. Jag check/foldar. 4. Samma som 2 fast jag sitter med AJo. Jag bettar. Alla tips mottages tacksamt. Jag läser på så gott jag kan hela tiden men det känns som att inte allt för många behandlar det här problemet. Hoppas också QoS är nöjd med tråden som helhet Citera
Gyre Postad 28 Januari , 2005 Rapport Postad 28 Januari , 2005 Jag har också poblem med lite mer marginella händer. Och skulle också uppskatta om någon (läs Hjort) eller några visa FL spelare kan ge sina åsikter hur man ska spela händer som varken är stål eller skräp. Det jag själv har försökt att göra senaste tiden är att spela dessa händer aggresivt om det är max 2-3 spelare + mig kvar i potten och ingen visar styrka. Detta tycker jag har funkar hyffsat, och i bland blir man förvånade av vilka händer som synar ner, eller till och med höjer en. Är det däremot mycket folk med i botten så blir det mycket check/fold om inte potten är stor. Nu spelar jag visserligen på 0.5/1.0, men så stor skillnad mellan den nivån och 1/2 tycker jag inte det bör vara. Citera
Bjorn_ Postad 29 Januari , 2005 Rapport Postad 29 Januari , 2005 Några exempel: 1. Jag plockar upp 77 UTG och limpar. Två stycken limpar, SB höjer. Alla synar. Floppen kommer rags T högt. SB checkar. Jag bettar. Rätt, fel ? Svårt att svara på utan att veta mer om bordet och motståndarna. Är limparna hyffsat benägna att folda hellre än att cold calla tve bets så skulle jag reraisat preflop och bettat ut på typ alla floppar med mindre än två klädda kort givet att sb checkade. Givet dock att du bara synat preflop så kan det ändå vara rätt att betta ut men det beror på hur motståndarna spelar. Däremot ska man alldrig check-calla här, antingen betta ut eller check-fold tror jag på. 2. Samma som ovan fast jag sitter på knappen och alla checkar till mig på floppen, jag bettar. Given bet tycker jag. 3. Samma som 1 fast jag sitter med AJo. Jag check/foldar. Du gör ett jättestort misstag som inte höjer preflop UTG med AJo. Ibland (om bordet är elakt) kan det vara rätt att folda AJo UTG men syn är bara alltid helt fel. 4. Samma som 2 fast jag sitter med AJo. Jag bettar. Samma här, du bara måste raisa preflop. (Här är inte heller fold ett alternativ.) Skulle för övrigt kalla AJo på knappen i en ohöjd pott för en marginell hand preflop. /Bjorn Citera
Starzinger Postad 29 Januari , 2005 Rapport Postad 29 Januari , 2005 1. Jag plockar upp 77 UTG och limpar. Två stycken limpar, SB höjer. Alla synar. Floppen kommer rags T högt. SB checkar. Jag bettar.Rätt, fel ? Självklar bet tycker jag, det är inte omöjligt att du har bästa handen där, om det inte är en monotone flop eller något, om SB inte är aggressiv så fortsätter jag nog att betta om det inte kommer någon kung/ess. 2. Samma som ovan fast jag sitter på knappen och alla checkar till mig på floppen, jag bettar. Given bet 3. Samma som 1 fast jag sitter med AJo. Jag check/foldar. Som det är sagt tidigare så måste du höja den där preflop. Nu när du inte gjort det, så är det svårt att veta hur du ska agera. Siutationen skulle ha varit helt annorlunda. 4. Samma som 2 fast jag sitter med AJo. Jag bettar. Given bet, du kan ha bästa handen, och även om du inte har det så har du förmodligen en massa outs. Du bör givetvis höja den här preflop också. Jag höjer nog AJo i alla positioner, utom möjligtvis blinds, om det inte är väligt få med i handen. Alla de här stora essen är lite knepiga att spela när man missar, om man har flera motståndare. En sak att tänka på dock, är att väldigt många är villiga att titta på turnkortet för ett bet, men lägga sig där om man bettar igen. Så bara för att någon synar din bet på floppen betyder det långt ifrån alltid att de har något. Mot flera motståndare så går dessa offsuit händer ner i värde, men med position så brukar jag nog betta på både floppen och turn, om ingen är aggressiv. Om man dock fortfarande har 2-3 moståndare på rivern och man inte har träffat än, så är chansen oftast väldigt liten att någon lägger en bättre hand, vilket nog gör att det är bättre att checka där. Ur position mot flera motståndare så kan man betta på floppen, men nog vara beredd att dra sig ur om man inte träffar på turn eller det blir HU. Hmm, vad mer... Det man får tänka på är väl om det är flera motståndare eller HU. Ess-högt kort vinner inte så speciellt många gånger mot 2-3 motståndare, dock ska man inte vara lika säker HU mot en passiv motståndare. Många synar ner med skräp ibland, men det blir väldigt motståndar beroende. Hmm, det är väl det jag kommer på nu. =) Nu spelar jag förvisso mest 2/4 så mina råd kanske inte träffar helt rätt, men mycket borde fortfarande gälla där. Citera
Uben Postad 29 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 29 Januari , 2005 Preflop höjning är som sagt givet med AJo, missade den ändringen gentemot 88. Vet inte om jag borde ändra det i första inlägget? Annars är nog AJo ur position med missad flop det svåraste. Hade ni kunnat förklara vad för faktorer som väger mest gällande det beslutet? Citera
Hjort Postad 29 Januari , 2005 Rapport Postad 29 Januari , 2005 Några exempel: 1. Jag plockar upp 77 UTG och limpar. Två stycken limpar, SB höjer. Alla synar. Floppen kommer rags T högt. SB checkar. Jag bettar. Rätt, fel ? Enda frågetecknet är väl om du ska limpa/folda/höja 77 preflopp, och det är ju ett rätt marginellt beslut. På floppen är det ju klart att du betar ut eftersom du kanske har bäst hand i en pott på 8 små bet. Preflopp kan det kanske ibland funka att trebeta, men jag tror det är sällsynt eftersom man både måste ha foldbenägna motståndare efter sig och en ovanligt svag handuppsättning hos SB (så att man inte är dominerad så jäkla ofta). När det är två olika saker som måste gälla för att ett beslut ska bli rätt så sjunker andelen av tiden du ska göra spelet rätt drastiskt. 2. Samma som ovan fast jag sitter på knappen och alla checkar till mig på floppen, jag bettar. Jag är nog lite höjningsbenägen preflopp. Dels för att få in mycket marginellt värde av limparna och mörkarna, dels för att slippa mörkarna och dels för att köpa checken på floppen. På floppen är det ju för övrigt en klar bet när alla checkat på det viset. 3. Samma som 1 fast jag sitter med AJo. Jag check/foldar. Att checka tillbaka mot tre motståndare med en missad AJo behöver inte alls vara fel. Särskilt inte om de rutinmässigt check-raisar preflopphöjaren. Kan du vara säker på att de skulle betat de flesta av sina par så kan du ju slänga in en bet. Annars så tycker jag man öppnar upp sitt spel för exploaterande checkhöjningar lite väl mycket om man alltid betar floppen när man höjt preflopp och får checkar till sig. Citera
Recommended Posts