Gå till innehåll

En nattfyllefråga

Suppe

Recommended Posts

En sak som kom upp för några helger sen och nu kom den upp igen, tänkte att detta forum var det bästa att få svar på saken.

Om man drar ett snöre runt jorden, längs marken, och sen drar man ett till snöre en meter upp, runt jorden. Hur mycket längre blir det yttersta snöret?

Hoppas någon annan är vaken/nykter och kan hjälpa till :)

Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lar det ju inte vara... men jag orkar inte rakna pa det...

Trodde faktiskt inte jag heller men det verkar vara det andra kommer fram till atm.

Orkar inte räkna på det? Borde inte ta lång tid för dig, eller?

Länk till kommentar

Trodde faktiskt inte jag heller men det verkar vara det andra kommer fram till atm.

ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst. Nej, det tar inte sa lang tid, men tillrackligt for att jag inte skall orka rakna pa det.

En gang raknade vi ut att om man samlade all mansklig avforing under ett ar (forutsatt det det inte formultnar) sa skulle man kunna bre ett 2,5 cm tjockt lager over hela jorden med det. Kommer inte ihag om det var total yta eller bara landyta dock. Andra forutsattningar ar att avforingen isf skulle ha samma densitet som vatten och att alla producerade ca 3,5 dl avforing per dag.

Länk till kommentar

ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst. Nej, det tar inte sa lang tid, men tillrackligt for att jag inte skall orka rakna pa det.

En gang raknade vi ut att om man samlade all mansklig avforing under ett ar (forutsatt det det inte formultnar) sa skulle man kunna bre ett 2,5 cm tjockt lager over hela jorden med det. Kommer inte ihag om det var total yta eller bara landyta dock. Andra forutsattningar ar att avforingen isf skulle ha samma densitet som vatten och att alla producerade ca 3,5 dl avforing per dag.

Ok?

Loveless gjorde det snabbare än det tog för dig att skriva detta inlägg + han kom fram till 6.3m, som du tvivlade på att det var.

Men ursäkta om jag tog tid ifrån dina avföringsminnen :)

Länk till kommentar

Nu kom nästa fråga. Svaret blir samma sak (6.3m) oavsett om det är en knappnål vi räknar på eller om det är universum, och det är där allt går isär här hemma.

"Hur fan kan det bara vara 6.3m på en sak som är 1000ggr större än en annan sak?!"

Kanske ska sluta dricka vodka juice och tuborg på sidan?

(who am i kidding, skulle inte kunna räkna detta nykter)

Länk till kommentar

Loveless gjorde det snabbare än det tog för dig att skriva detta inlägg + han kom fram till 6.3m, som du tvivlade på att det var.

ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst.

Smart utraknat, jag hade gjort hela ekvationen men sa ar jag ocksa en mattefisk.

Men ursäkta om jag tog tid ifrån dina avföringsminnen :)

Ingen fara.

Länk till kommentar