Suppe Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 En sak som kom upp för några helger sen och nu kom den upp igen, tänkte att detta forum var det bästa att få svar på saken. Om man drar ett snöre runt jorden, längs marken, och sen drar man ett till snöre en meter upp, runt jorden. Hur mycket längre blir det yttersta snöret? Hoppas någon annan är vaken/nykter och kan hjälpa till Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting. Det lar det ju inte vara... men jag orkar inte rakna pa det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting. Det lar det ju inte vara... men jag orkar inte rakna pa det... Trodde faktiskt inte jag heller men det verkar vara det andra kommer fram till atm. Orkar inte räkna på det? Borde inte ta lång tid för dig, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Omkrets av jord: x * 2pi omkrets av snöre: (x+ 1) * 2pi = x * 2pi + 1 * 2pi Skillnad = 2 * pi. (ungefär 6.3 meter alltså) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting. Det lar det ju inte vara... men jag orkar inte rakna pa det... Trodde faktiskt inte jag heller men det verkar vara det andra kommer fram till atm. Orkar inte räkna på det? Borde inte ta lång tid för dig, eller? ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst. Nej, det tar inte sa lang tid, men tillrackligt for att jag inte skall orka rakna pa det. En gang raknade vi ut att om man samlade all mansklig avforing under ett ar (forutsatt det det inte formultnar) sa skulle man kunna bre ett 2,5 cm tjockt lager over hela jorden med det. Kommer inte ihag om det var total yta eller bara landyta dock. Andra forutsattningar ar att avforingen isf skulle ha samma densitet som vatten och att alla producerade ca 3,5 dl avforing per dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Omkrets av jord: x * 2piomkrets av snöre: (x+ 1) * 2pi = x * 2pi + 1 * 2pi Skillnad = 2 * pi. (ungefär 6.3 meter alltså) Det är det som vi kommit fram till, men fan va det låter lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Edit: Kan ju lägga till om att det vi kommit fram till är 6 meter någonting. Det lar det ju inte vara... men jag orkar inte rakna pa det... Trodde faktiskt inte jag heller men det verkar vara det andra kommer fram till atm. Orkar inte räkna på det? Borde inte ta lång tid för dig, eller? ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst. Nej, det tar inte sa lang tid, men tillrackligt for att jag inte skall orka rakna pa det. En gang raknade vi ut att om man samlade all mansklig avforing under ett ar (forutsatt det det inte formultnar) sa skulle man kunna bre ett 2,5 cm tjockt lager over hela jorden med det. Kommer inte ihag om det var total yta eller bara landyta dock. Andra forutsattningar ar att avforingen isf skulle ha samma densitet som vatten och att alla producerade ca 3,5 dl avforing per dag. Ok? Loveless gjorde det snabbare än det tog för dig att skriva detta inlägg + han kom fram till 6.3m, som du tvivlade på att det var. Men ursäkta om jag tog tid ifrån dina avföringsminnen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Nu kom nästa fråga. Svaret blir samma sak (6.3m) oavsett om det är en knappnål vi räknar på eller om det är universum, och det är där allt går isär här hemma. "Hur fan kan det bara vara 6.3m på en sak som är 1000ggr större än en annan sak?!" Kanske ska sluta dricka vodka juice och tuborg på sidan? (who am i kidding, skulle inte kunna räkna detta nykter) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Innan någon kommer och påpekar det. Jag har självklart fel, orkar bara inte ta reda på varför. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Loveless gjorde det snabbare än det tog för dig att skriva detta inlägg + han kom fram till 6.3m, som du tvivlade på att det var. ok, bevisar ngn att det ar sa sa visst. Smart utraknat, jag hade gjort hela ekvationen men sa ar jag ocksa en mattefisk. Men ursäkta om jag tog tid ifrån dina avföringsminnen Ingen fara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gerhard Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Innan någon kommer och påpekar det. Jag har självklart fel, orkar bara inte ta reda på varför. Varför har du fel?. I princip verkar uträkningen vara korrekt. Kanske kan nån praktisk detalj stöka till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 2pi*m är rätt så klart. Kan låta lite kontraintutivt, men det är bara härligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Det är just det där med att det blir samma om man omsluter en knappnål eller Saturnus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Äsch, tänk att Saturnus är några biljurder kilometer i diameter, att sedan lägga till två meter till radien, säger ju sig själv att det inte kan påverka replängden så värst mycket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Men tilt me not... hade ju ratt fran borjan (som vanligt) men var for trott for att orka inse det eller ens argumentera for det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 5 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 5 November , 2006 Men tilt me not... hade ju ratt fran borjan (som vanligt) men var for trott for att orka inse det eller ens argumentera for det... mmm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
danielfroberg Postad 5 November , 2006 Rapport Share Postad 5 November , 2006 Första gången som du ska hålla nån i hand.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts