Macroman Postad 19 Januari , 2007 Rapport Postad 19 Januari , 2007 Citat: Ursprungligen postat av CatEatDog Nej.. FEL FEL FEL ! Gå INTE till någon bank. Finns små investeringsbolag som är anslutna till ex Swebank då man får statlig bankgaranti. Flertalet av dessa kan garantera att man får tillbaka insättningen, dom betalar in skatter och drar avgifter och du kan se svart på vitt vad vinsten är. Jag rekomenderar Habo Finnans.... en snubbe som vet hur man genererar pengar. Bankernas egna plaserare ger jag inte mycke för. Skickat PM Macroman kommenterar Cateatdog: Det är du som äger Habo Finans, va...? Jag skulle aldrig följa ovanstående råd. Jag är nästan kusligt bäst... Citera
Zyr Postad 19 Januari , 2007 Rapport Postad 19 Januari , 2007 hur tror ni börsen kommer gå 2007? jag tror nog på kina/asien Citera
JoeFalk Postad 19 Januari , 2007 Rapport Postad 19 Januari , 2007 Råd vågar man ju inte ge i detta forum... Alla som vet bäst, vet ju att man absolut inte ska följa andras råd. Man ska bara följa sina egna. Kanske är det därför median avkastningen är så usel för "Svensson". För ingen kan ju bättre än mig Varför lyssna på människor som kan när man kan chansa... "Pengar dras till pengar" så är det o så kommer det alltid att vara. Citera
Macroman Postad 19 Januari , 2007 Rapport Postad 19 Januari , 2007 hur tror ni börsen kommer gå 2007? jag tror nog på kina/asien Jag tror börsen slutar på minus när året är slut. Citera
eloge38 Postad 23 Januari , 2007 Rapport Postad 23 Januari , 2007 Jag rekomenderar Habo Finnans.... en snubbe som vet hur man genererar pengar. Bankernas egna plaserare ger jag inte mycke för. hmm... - Länk Citera
Agent Cooper Postad 25 September , 2007 Rapport Postad 25 September , 2007 Hur gick det för Habo Finans? Citera
Bjoorn Postad 25 September , 2007 Rapport Postad 25 September , 2007 Vilken indexfond rekommenderar ni? Är det smart att slänga in 100 % av det man tänkte investera i en indexfond? Citera
Macroman Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Vilken indexfond rekommenderar ni?Är det smart att slänga in 100 % av det man tänkte investera i en indexfond? Avanza zero, 0 kr i avgift. Ja, om det är pengar som du långsiktigt tänker placera på aktiemarknaden så är det troligen det bästa du kan göra eftersom nästan ingen slår index utan öka sin risk ganska rejält. Ett annat alternativ är att köpa börshandlade indexfonder, XACT OMXS30 tex. Citera
heltok Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Är det smart att slänga in 100 % av det man tänkte investera i en indexfond? det har troligtvis högsta väntevärdet, men lite riskspridning kan ju vara bra, det avgör du bäst själv. Citera
Matteprof Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Avanza zero, 0 kr i avgift. Ja, om det är pengar som du långsiktigt tänker placera på aktiemarknaden så är det troligen det bästa du kan göra eftersom nästan ingen slår index utan öka sin risk ganska rejält. Ett annat alternativ är att köpa börshandlade indexfonder, XACT OMXS30 tex. Ja, men se till att köpa den som heter XACT BULL, det är den som ger en avkastning på runt 1.5% för varje 1% som OMXS30 går upp. Citera
thestonk Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 En indexfond är ju redan diversifierad per definition (bra alternativ till att behöva sprida riskerna själv, allt beroende på index). Den har inte högsta väntevärdet (kanske per enhet risk, i så fall), men oftast lägst varians för det givna väntevärdet. det har troligtvis högsta väntevärdet, men lite riskspridning kan ju vara bra, det avgör du bäst själv. Citera
Macroman Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Ja, men se till att köpa den som heter XACT BULL, det är den som ger en avkastning på runt 1.5% för varje 1% som OMXS30 går upp. Och den går ned 1,5 % för varje 1 % som börsen går ned, eller? Citera
Bjoorn Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Hur gör jag för att köpa XACT BULL? Enda banken jag har är swedbank, men verkar dock inte hitta XACT BULL på swedbanks fondtorg Men när jag kollar pa avanza så ser jag att swedbank har köpt XACT BULL så det måste ju gå att köpa genom dem Citera
jensax Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Hur gör jag för att köpa XACT BULL?Enda banken jag har är swedbank, men verkar dock inte hitta XACT BULL på swedbanks fondtorg Men när jag kollar pa avanza så ser jag att swedbank har köpt XACT BULL så det måste ju gå att köpa genom dem Handlas som värdepapper inte fond väl. Citera
Macroman Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Handlas som värdepapper inte fond väl. Precis. Citera
LuckyStar5.1 Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Hur gick det för Habo Finans? Känner CatEatDog... han tog ut endel till en lägenhet som köptes, men han hadde ca 700k kvar som är kvar. Utredningen är snart över och bolaget har nu ca 50 miljoner av 100 miljoner. Han tog ut pengar som redan "hadde gett vinst" så han kommer inte förlora hälften, men mycket ! Många som förlorade pengar på HABO Finans häromkring... Citera
Agent Cooper Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Ok LuckyStar, tråkigt för honom. Men han antydde ju själv att det var statlig bankgaranti på pengarna. Blev han lurad eller förstod han inte bättre? Finns små investeringsbolag som är anslutna till ex Swebank då man får statlig bankgaranti. Flertalet av dessa kan garantera att man får tillbaka insättningen, Jag rekomenderar Habo Finnans.... Citera
jensax Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Ok LuckyStar, tråkigt för honom. Men han antydde ju själv att det var statlig bankgaranti på pengarna. Blev han lurad eller förstod han inte bättre? Den gäller bara upp till 250K sek. Citera
LuckyStar5.1 Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Den gäller bara upp till 250K sek. Kan inte reglerna här riktigt... men den statliga bankg. skulle bara gälla vissa banker och inga finnansbolag. Tydligen så krävs det att va en ganska stor bank. EDIT: det va en ren lögn från habo finans att det skulle finnas någon bankgaranti. Man kan inte spekulera i värdepapper och få någon garanti helt enkelt. Citera
Matteprof Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Precis. XACT klassificeras som ETF (Börshandlade fonder) Citera
Bjoorn Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Vad säger ni, är det smart eller dumt att stoppa allt i XACT BULL , och låta pengarna ligga i 5 år? Hur stor avkastnint kan man förvänta sig? Citera
vetgirig Postad 26 September , 2007 Rapport Postad 26 September , 2007 Vad säger ni, är det smart eller dumt att stoppa allt i XACT BULL , och låta pengarna ligga i 5 år?Hur stor avkastnint kan man förvänta sig? 150% av hur börsen rör sig. Måste man inte ha pengarna så kan det vara bra - givet att man inte gör det precis som börsen backar för att man går in i en lågkonjunktur. Citera
Bjoorn Postad 27 September , 2007 Rapport Postad 27 September , 2007 så det är en dålig tidpunkt att investera just nu? Citera
Macroman Postad 27 September , 2007 Rapport Postad 27 September , 2007 så det är en dålig tidpunkt att investera just nu? Det är det ingen som vet, tyvärr... Citera
Recommended Posts