Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fullring 22$ SnG på everest. Typ andra handen så alla har 100 marker med blindsen 0.5-1

Plockar upp :Qb::Qg: på knappen och det är som vanligt en hel drös med limpare innan så jag trycker upp det till 8BB

Tre synar.

pott: ca 35

flop: :Qs::Tb::5s:

alla checkar till mig och jag betar 20

borde ju ha bettat mer med tanke på färgdraget och att det är så många i potten. men jag körde helt mekaniskt en vanlig CB på mellan 50-80% av potten och tänkte inte mer på det

alla tre synar (!)

turn: :9s:

första killen ställer och båda dom andra synar

instasyn eller? Nån har ju färgen men jag har 25% till kåk eller bättre.

Har 72 kvar och potten blir över 400

det jag stör mig på är att jag åker ut i 75% av fallen, och jag kan ju faktiskt spela vidare med 72 marker med hyggliga chanser.

nå vad tycker ni? världens lättaste syn?

Postad

okej, det verkar vara slutdiskuterat så jag sammanfattar.

Fold ger troligen bäst $EV/SnG

Syn kan ge bäst $EV/h. Osäker på hur man ska kolla detta dock. Hör gärna eurythmechs argument.

dr noob får gärna också komma med argument om han har några.

Handen som den utspelade sig i verkligheten slutade så här:

Jag synade.

FI1 visar A8s färg

FI2 visar KJo stege

FI3 visar AKo A hög (!?)

ingen klonk och jag åker ut

Postad
jag vinner ju inte väsentligt oftare än var femte gång, mina outs är ju ofta blockade. dessutom är mitt markervärde inte 5ggr så stort om jag vinner.

Nej, ditt markervärde är absolut inte fem gånger större om du vinner, men ditt cEV ligger väsentligt närmare dit $EV så här medellångt (efter den här handen) långt in i turneringen.

Jag håller däremot inte med om att dina outs så ofta är blockade. Du är uppe mot många komber utan par.

Postad

hej hej,

Argument också...

Du har -$EV vid synhelt enkelt. Du vinner handen knappt var femte gång vilket gör att du i stort sett måste vara garanterad att ta hem hela turren för att rättfärdiga det spelet(Du har ju faktiskt kvar en bra stack att spela vidare för vid fold). Argument som att Chip-EV ligger nära $ev är tyvärr fel. I en större MTT visst, men inte en 9/10 pers SnG då man sitter på hälten av totala markerna.

Postad

Klart att du inte behöver vinna varje gång...

Visst, det kanske är ett vik.

Kan ju lattja lite med ICM för kul skull (antar 10-manna):

EV fold: .0876

EV vinst: .3133

Vi behöver mao vinna betydligt oftare än var fjärde gång.

Ridå för mig :)

Postad
Klart att du inte behöver vinna varje gång...

Visst, det kanske är ett vik.

Kan ju lattja lite med ICM för kul skull (antar 10-manna):

EV fold: .0876

EV vinst: .3133

Vi behöver mao vinna betydligt oftare än var fjärde gång.

Ridå för mig :)

okej, gjorde en snabb beräkning med ICM

vid fold har jag 0.079...

vid syn och klonk har jag 0.319...

va tusan. använder vi olika ICM?

Postad
hej hej,

Argument också...

Du har -$EV vid synhelt enkelt. Du vinner handen knappt var femte gång vilket gör att du i stort sett måste vara garanterad att ta hem hela turren för att rättfärdiga det spelet(Du har ju faktiskt kvar en bra stack att spela vidare för vid fold). Argument som att Chip-EV ligger nära $ev är tyvärr fel. I en större MTT visst, men inte en 9/10 pers SnG då man sitter på hälten av totala markerna.

varför skulle jag behöva vinna turren i stort sett varje gång? det är inte som att jag kommer i det här läget i varje turnering?

men jag håller med dig att fold verkar vara rätt. Just för att i snitt är nog minst 2 av mina outs blockerade (trots allt är tre motståndare villiga att stoppa in)

Postad

hmm, hur ska jag säga...

...du har 75 chip som kan sägas vara värt >80% av inköpet som jag antar är 22 riktiga pengar. Det blir >19,20 riktiga pengar. Du bustar 4 av fem gånger som du synar(Vilket jag egentligen tycker är en för generös upskattning men för enkelhetens skull ba bla bla...). Spelet kostar dig altså nästan en hunding riktiga pengar. Därför menar jag att du behöver vara garanterad att komma på förstaplatsen de gånger du klonkar för att göra spelet ens marginellt värt och ändå så skulle du kanske ha mer värde i att folda och lira för din 75 stack.

Så menar iaf jag. Back to starchy & hutch... :D

Postad
hmm, hur ska jag säga...

...du har 75 chip som kan sägas vara värt >80% av inköpet som jag antar är 22 riktiga pengar. Det blir >19,20 riktiga pengar. Du bustar 4 av fem gånger som du synar(Vilket jag egentligen tycker är en för generös upskattning men för enkelhetens skull ba bla bla...). Spelet kostar dig altså nästan en hunding riktiga pengar. Därför menar jag att du behöver vara garanterad att komma på förstaplatsen de gånger du klonkar för att göra spelet ens marginellt värt och ändå så skulle du kanske ha mer värde i att folda och lira för din 75 stack.

Så menar iaf jag. Back to starchy & hutch... :D

jag har 72 chip som är värt 72% av 20$ raken har inget värde för den finns inte med i priserna.

dvs 14,4$ riktiga pengar.

ställer jag fem gånger(antar att det är det du menar) kostar det mig 14,4*5=72$, i snitt måste jag alltså vinna 72$ den gången jag klonkar.

det är inte orimligt att jag skulle kunna klara det.

det är här man måste använda tex ICM för att balansera hur mycket en stortstack är värd i förhållande till en liten.

vid syn har jag (enligt mina ICM-värden, inte eurythmechs)

0,32*200/5=12,8$i snitt

vid fold

0,08*200=16$

om man räknar att jag vinner 25%

syn:0,32*200/4=16$

fold:16$

dvs samma.

som jag har sagt några gånger tror jag inte att jag har 25% sannolikhet att vinna, men säkerligen inte jättemycket mindre.

dessutom tar inte ICM hänsyn till skicklighet så man kan tänka sig att jag (som den överlägset bäste spelaren vid bordet ;) ) har mer värde av att vara kvar.

sammanfattning: syn ger -$EV/SnG

sen är det ju så att om jag åker ut kan jag snabbt starta en ny SnG med ett ROI på kanske 20% vilket ger mig ca 4$ mervärde till syn

om vi räknar på att jag, om jag synar, vinner 1/5 får vi

syn:12,8+4=16,8$

fold:16$

sammanfattning: syn ger marginellt mer +$EV/h

Postad

Förlåt, 72 skulle det visst vara. Dom 72 är dock värda bra mycket mer än 72% av inköpet när en drös med spelare kommer att ryka nu. jmf med hur mycket ett chip är värt med bara två spelare kvar. Inte är det väl en procent av insatsen?

Raken kan du inte räkna bort.

om du tar bort bara en out har du 19% att sätta den. Tar du bort två har du 17. Vet inte var du får 25 ifrån.

Så enligt samma logik mina uppskattningar siffror går du tokback på syn.

Postad

Räknar man bort en out (som finns i motståndarnas händer) lär man rimligtvis räkna bort de kort motståndarna har som inte hjälper oss också?

Det finns 40 kort kvar.

Är vi oblockade 25%

En out borta 22.5%

Två outs borta 20%

Tre outs borta 17.5% osv

Postad
Förlåt, 72 skulle det visst vara. Dom 72 är dock värda bra mycket mer än 72% av inköpet när en drös med spelare kommer att ryka nu. jmf med hur mycket ett chip är värt med bara två spelare kvar. Inte är det väl en procent av insatsen?

Raken kan du inte räkna bort.

om du tar bort bara en out har du 19% att sätta den. Tar du bort två har du 17. Vet inte var du får 25 ifrån.

Så enligt samma logik mina uppskattningar siffror går du tokback på syn.

ja dom 72 är värda ganska precis 16$ om du kollar min uträkning.

Raken måste man självklart räkna bort, dom pengarna gav jag bort så fort jag satte mig vid bordet. Det som räknas är procent av PRISPOTTEN ingenting annat.

vart jag får 25% ifrån? testa med vilket program som helst så ser du att om alla mina outs är live så har jag exakt 25% att vinna potten.

EDIT: tack eurythmech

Postad

Ärligt talat tyckte jag att det du skrev var så tokigt att jag bara läste de två första styckena. Shysst twist på slutet för att rättfärdiga en syn måste jag säga. Men du, varför inte hoppa in i en ny turre som ger dig 200%ROI på en gång när du ändå är igång?

God jul.

Postad
Ärligt talat tyckte jag att det du skrev var så tokigt att jag bara läste de två första styckena. Shysst twist på slutet för att rättfärdiga en syn måste jag säga. Men du, varför inte hoppa in i en ny turre som ger dig 200%ROI på en gång när du ändå är igång?

God jul.

ja det var ju lustigt eftersom det var dom första styckena som var korrekta? sen kan man säga vad man vill om min $/h uträkning, men vet du hur man gör det bättre så varsågod :)