Gå till innehåll

NLT - Trn, finalbord AJs i bb, all-in?

Recommended Posts

Postad

Spelade Betsson 5K guaranteed 5+0,5$ inköp, en rebuy+en addon. 586 deltagare, 6 kvar. Utbetalningen gjorde ett hopp mellan plats 7 och plats 6. Nästa stora hopp var mellan plats 4 och plats 3.

Stackstorlekar var (ur minnet):

UTG: 90 000

UTG+1: 215 000

CO: 110 000

Button: 380 000

SB: 465 000

bb (jag): 199 000

Blindsen är 10 000/20 000.

Alla foldar fram till Button som miniraisar till 40 000. Detta var fjärde gången på fem händer som han höjt miniraise det här varvet. Han attackerade alla som var mindre och hade vunnit alla tre tidigare preflop på sin miniraise. Han hade även lagt ner en hand tidigare där han raisade preflop, men blev reraisad av en mindre som gick allin. Jag satte honom på en hyfsad stealhand, men hade ingen anledning att frukta ett monster.

SB foldar

Jag sitter med AJs med 179k kvar, potten är på 70k. En syn här och det är 90k i potten och jag känner mig tvingad att ge upp potten om jag inte träffar. Detta tillsammans med det faktum att button var på en stealturné gjorde att jag ställde in degen med mina AJs.

Potten blev då 249k och button måste betala 139k för att syna.

Gör jag rätt som ställer in här, eller skulle jag foldat och haft 8,5 bb kvar (efter att ha postat sb i nästa hand). Jag kunde nog foldat till mig en fjärdeplats åtminstone.

* RP - QoS *

Postad

Är inte ett alternativ att syna för att sedan semibluffa all-in på floppen om den inte är allt för djävlig?

Att gå all in på alla floppar som inte har K eller Q som högsta kort t.ex.

Antagligen bör man väl undvika floppar med 3 av samma färg också (om det inte är din färg förståss).

Känns rent allmänt som att du inte har tillräckligt lite pengar för att all in och fold skall vara de enda alternativen.

/Bjorn

Postad

Tycker nog också att syna med planen att trycka om inte floppen är farlig är bättre. Eftersom du har så pass lite chip så tror jag det ska mycket till om BB foldar pre-flop då han får ganska ok odds att syna med.

Om du där emot ser floppen, och inte trycker att den är farlig, så har han nog lättare är lägga ner sin hand om han inte träffar.

Postad

Gyre och Bjorn_ Tack för synpunkterna. Jag tror inte jag hade haft ballz nog att ställa in på en låg flopp. Jag har blivit bränd av det så många gånger... Så sitter han på K6 och har träffat mellanparet och synar, och så sitter man själv där med AJ och lång näsa.

Som ni säkert gissat så åkte jag ut. Han synade efter max betänketid med KQo och klonkade damen på floppen.

Om jag hade synat preflop så tror jag att jag hade check-foldat floppen som kom Q hög, så då hade jag ju överlevt.

I och med att han hade höjt 3 av de 4 senaste händerna innan så satte jag ju honom inte på monster och trodde nog att han skulle folda för min allin, men jag var heller inte rädd för en syn. Trodde jag skulle ha minst coinflip om han synade.

Postad

I och med att han hade höjt 3 av de 4 senaste händerna innan så satte jag ju honom inte på monster och trodde nog att han skulle folda för min allin, men jag var heller inte rädd för en syn. Trodde jag skulle ha minst coinflip om han synade.

Tycker att du tänker fel här, i alla fall om han är en hyffsat bra spelare vilket väl är en vettig gissning på finalbordet. Att han minihöjt ett par händer på kort tid tyder på att han har hållit på och stulit men är han kompetent så är han antagligen också medveten om att för varje gång han gör det ökar risken att någon har fått nog och slår tillbaka.

Altså är det rimligt att han blir mer och mer restriktiv med vad han höjer/stjäl med under sekvensens gång.

Sedan skall väl sägas att vet man att det är AJs vs KQo så är det rätt av dig att gå all in men också antagligen rätt av honom att syna.

För övrigt är AJs 62-38 favorit preflop mot KQo.

/Bjorn

Postad
Är inte ett alternativ att syna för att sedan semibluffa all-in på floppen om den inte är allt för djävlig?

Det movet är en klassiker med händer som inte vill ha syn av många händer på floppen. Exempelvis 55. Med AJs så vet jag inte riktigt om samma situation gäller, där är det ju många gånger som motståndaren får möjlighet att folda sämsta handen när man vill ha syn. Alltså när jag träffar min hand är det på en uppenbart farlig bräda och motståndaren kan spara pengar. Med 55 däremot kan man ofta sno åt sig pengar eftersom motståndare foldar händer han hade outs att dra med när han blir rädd för överkort.

Ska man syna här så tror jag man ska gå all-in på nästan alla floppar egentligen. Men jag lutar mest åt en all-in preflopp som inte är särskilt långt ifrån en valuebet, om det nu inte är det.

Att folda AJs för en minibet från knappen med 10 stora mörkar finns inte på kartan. Och det är en hand som jag så gott som alltid skulle hamna all-in med här.

Postad
Med AJs så vet jag inte riktigt om samma situation gäller, där är det ju många gånger som motståndaren får möjlighet att folda sämsta handen när man vill ha syn. Alltså när jag träffar min hand är det på en uppenbart farlig bräda och motståndaren kan spara pengar.

Jo visst kommer han kunna kliva med sämsta handen men den möjligheten får ju du också.

Gissar att man rent teoretiskt bör vara beredd att hamna all in på ca 80% av alla floppar här. Däremot är det ju en ganska lurig problematik att lista ut vilka 80% det ska vara och hur man skall variera bettandet. Vissa av de bästa händerna skall man kanske checka och calla/raisa istället.

För övrigt känns det som att man ger fi ett för lätt beslut preflop om man går all in. De händer som man helst vill ha syn av som t.ex sämre ess lär ju oftast foldas här.

I slutändan känns det dock som att det här är handen man blir tvungen att ta chansningen att åka ut med. (Och risken att åka lär knappast bli mindre än en på tre hur man än gör.)

/Bjorn

Postad
Jo visst kommer han kunna kliva med sämsta handen men den möjligheten får ju du också.

Inte i närheten av lika stor utsträckning, särskilt som AJs är sjukt starkt mot hans handdistribution.

Gissar att man rent teoretiskt bör vara beredd att hamna all in på ca 80% av alla floppar här. Däremot är det ju en ganska lurig problematik att lista ut vilka 80% det ska vara och hur man skall variera bettandet. Vissa av de bästa händerna skall man kanske checka och calla/raisa istället.

Jag gissar på ~100%.

För övrigt känns det som att man ger fi ett för lätt beslut preflop om man går all in. De händer som man helst vill ha syn av som t.ex sämre ess lär ju oftast foldas här.

Om KQ synar så synar sämre ess. Men främst så vill man faktiskt ha en fold, att vinna potten utan motstånd är utmärkt. Och de implicita oddsen är dåliga eftersom man på floppen oftast bara får action av ett par och då ibland inte när man träffat sitt ess. Men typiskt sitter motståndaren på en skithand och då är det bara dumt att ge honom en gratisflopp eftersom han då får en chans att knäcka en.

I slutändan känns det dock som att det här är handen man blir tvungen att ta chansningen att åka ut med.

Man är inte tvungen, den här handen är en gyllene +EV-möjlighet från pokergudarna, det är bara att tacka och ta emot.

Postad
Man är inte tvungen, den här handen är en gyllene +EV-möjlighet från pokergudarna, det är bara att tacka och ta emot.

:D Ändå ganska roligt skrivet Johan!

Jag hade givetvis hoppats på fold (0% risk), men såg det som troligt att min hand var bättre än hans.