Mangola Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Players: Lunibet (EUR 9.50 in seat 1) Bellanova (EUR 26.00 in seat 2) fibos (EUR 8.25 in seat 3) Mangolee (EUR 45.75 in seat 4) Amiga (EUR 23.25 in seat 5) Dfish (EUR 55.75 in seat 6) Dealer: Bellanova Small Blind: fibos (0.25) Big Blind: Mangolee (0.50) Mangolee was dealt: 3:diamond: 2:heart: Amiga Call (0.50) Dfish Call (0.50) Lunibet Fold Bellanova Raise (1.00) fibos Fold Mangolee Call (0.50) Amiga Call (0.50) Dfish Call (0.50) Flop 5:spade: - A:club: - 4:diamond: Mangolee Check Amiga Check Dfish Check Bellanova Check Turn 5:spade: - A:club: - 4:diamond: - T:diamond: Mangolee Bet (1.50) Amiga Fold Dfish Call (1.50) Bellanova Call (1.50) River 5:spade: - A:club: - 4:diamond: - T:diamond: - Q:diamond: Mangolee Bet (5.50) Dfish Fold Bellanova Raise (20.00) Mangolee Call (14.50) Bellanova shows: Jd - Ad (a flush, ace high) Mangolee didn't show: 3d - 2h (a straight, five high) Bellanova wins: EUR 46.75 (with a flush, ace high) På flopp satte jag honom på högsta par men han checkade likaså alla andra.. Varför checkade han den floppen?! På turn då raisade jag litegrann eftersom jag väntade mig att bli re-raisad. * RP - QoS * Citera
jokersve Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 23 offsuit är väl sisådär, iofs sitter du på bb. Sen floppar du nötterna. Där hade jag betat och hoppats få action mot han som höjde pre-flopp. När turn kommer med ett till ruter till hade jag betat rejält. Sen när river kommer och du inte längre har nötterna så drar du på ett redigt bet, helt fel. Jag skulle betat hårdare från början, iofs kanske utfallet hade blivit detsamma. Citera
iller Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 En fördel med att floppa stege med 32, 42, 53 etc. om man "råkar" se floppen är att om den är av typ A2345 kan man få riktigt bra betalt om någon har ett Ess med bra kicker eller Tvåpar med Ess i topp. Så beta ut på floppen och hoppas på omslag... När det nu blir som det blir ska du nog lägga dig på rivern då det luktar färg alternativt KJ hos fi lång väg... Fast det är lätt att säga med facit i hand. Citera
Ector Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Du synar en höjning med sämsta tänkbara hand i näst sämsta position. Inte ett bra spel. När du floppar riktigt stenhårt i texas nl, särskilt när floppen ser ut som att den kan ha hjälpt någon annan så betta ut och hoppas på rejält omslag. På låga nivåer kan du lätt få in hela stacken mot AJ här. Betta ut och ta betalt på floppen. När du väl bettar så bettar du för lite i m o. Håll alltid betten runt pottens storlek är nog en bra tumregel för nybörjare. Det finns trots allt ganska många händer som kan ha outs mot dig här även fast du har stege. A5 A4 AT 55 AA 44 TT 67 och alla händer med två ruter. Betta lite hårdare och hoppas att någon slowplayade en bra träff på floppen. När du nu gör som du gör och får ett jätteomslag på river från någon som visserligen höjde preflop men därefter varit tyst så lutar jag nog åt fold. Det beror dock ganska mycket på readen på spelaren, men det är väl knappast troligt att han slowspelat AAA ända till river. Han bör ha flush tycker jag. Sen spelar ju han handen riktigt uselt ser jag nu när jag kollade vad han hade... Riktigt uselt. Köp in igen och ta tillbaka pengarna. Citera
Fido Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Ledsen att behöva säga det... men det är inte mer än rätt att du får stryk med 23o. Så är det bara. De kallas dritkort för att de de facto ÄR dritkort. Väldigt väldigt sällan du kan känna någon säkerhet med dom. Nu får du ju nästintill den ultimata floppen som jag ser det, nötstege och rainbow! Dessutom finns ett ess med, vilket gör att alla som sitter på ess kommer vara sugna att spela. Bättre än såhär blir det inte. Meeeen! Massor av kort som kan förstöra dig dag. 6-7-8 för en högre stege. Långsökt men dock. 2-3 för att någon ska kunna dela med A2-3. Parat bräde för att någons tvåpar/set blir kåk. Runner runner KQJT för att någon sitter och kryper på höga stegen. Runner runner på att färgen ska komma in. Tja, finns massor av sätt att förlora handen. Så varför ge dem en chans? Visst, check på flop... kanske. Varför inte kolla var du står här? Skrämmer du ut dem med ditt bet så har du ändå vunnit mer än vad du förtjänar med 23o. Synar de och det inte kommer någon som förstör - då är det ju underbart! Turn... ett av de värre korten som kan komma. En i runner-runner färg OCH i runner-runner stege. Nu är det plötsligt fler outs för att du ska åka. AT är en trolig hand. Två ruter kan finnas. KJ/KQ/QJ är inte omöjligt... 55 kan finnas. Usch, massor av saker som kan förstöra din dag nu. Så varför betta 1.50 in i en pot på 4.25? Du ger ett till billigt kort bara, kommer nu ett scarecard så kommer det bli hemskt. Till sist, när det sista scarecardet kommer - DUBBELT scarecard - DÅ bettar du. Why? Nu är du ju plötsligt slagen av både höga stegen OCH färgen. När sedan omslaget kommer..... tja, jag hade nog synat också, men det är min stora läcka. Kort och gott, sitter floppen med 23o så är det bara att få in pengarna fort. Risken att någon förbättrar är oftast stor. Eller har någon med teoretisk kunskap något som säger emot min empiriska? Edit: Sen spelar ju han handen riktigt uselt ser jag nu när jag kollade vad han hade... Riktigt uselt. Köp in igen och ta tillbaka pengarna. Säker? AJs... du floppar A45 rainbow... förmodligen sitter du bra till där. Antar att det är som lowlimit brukar vara, då leder AJ oftast där. Kanske har oturen att möta A5o. Nu checkar alla. Han sitter sist. Han är säker på att han leder, alla checkar. Han tänker: Haha! Jag slowplayar mitt ess! Turn kommer "blank", T . Ingen riktig hjälp, förutom att färgdraget nu finns. Han tänker: Dags att betta lite! Men! Mangolee bettar innan. Vad fanken? Vad har han då då? AT? Rackarns... Bäst jag bara synar. River kommer Q ! Perfekt! Färgen sitter som ett smäck! Mangolee bettar IN i honom. Tack tack! Bara att hitta ett omslag som är lagom stort för att han ska syna in i väggen... hmm. Tja, drar iväg ett lite drygt pottbet. Kanske funkar. Ca-ching! Vet inte riktigt var han gör det största misstaget? Bellanova alltså. Citera
Nickefik Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Eller har någon med teoretisk kunskap något som säger emot min empiriska? Jag vill definitivt inte säga emot dig, tvärtom håller jag med på varje punkt! Bra inlägg! Jag skulle aldrig ha synat höjningen preflop från bb med 23o. Jag lägger mig 100% av gångerna. Citera
Ector Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Sen spelar ju han handen riktigt uselt ser jag nu när jag kollade vad han hade... Riktigt uselt. Köp in igen och ta tillbaka pengarna. Säker? AJs... du floppar A45 rainbow... förmodligen sitter du bra till där. Antar att det är som lowlimit brukar vara, då leder AJ oftast där. Kanske har oturen att möta A5o. Nu checkar alla. Han sitter sist. Han är säker på att han leder, alla checkar. Han tänker: Haha! Jag slowplayar mitt ess! Ja, det är riktigt uselt spel i m o. Raisa preflop, träffa högsta par och sen checka i sista position? Det finns inte. Bara syna på turn är ju helt ok när man har flushdraget, men jag hade nog slagit om där också, man kan ju liksom inte sätta sina motståndare på de enda händerna som slår en. Varför skulle inte han kunna värdebetta ett sämre ess t ex? Men som sagt, här är synen ok. Det stora felet är miniraisen preflop och det gigantiska felet är checken på floppen. Citera
Sigges Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 En kommentar på pre-flopsyningen bara Jag anser att han måste syna en minihöjning när han sitter på BB och 4 pers är med i leken om han inte starkt misstänker en reraise(varför han nu skulle göra det). Det är bara 1/8 av den blivande potten efter rundan han behöver gå in med! chansen att han kommer att träffa tillräckligt hårt e för stor att lägga sig för. Tänk sen på dom förbättrade odden han har. Skulle jag veta att alla 3 fis sitter på pp är det skit samma. Desto bättre eg. då dom lär överspela sig på nivån. Citera
dlinder Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Tycker inte heller det är nåt direkt fel på preflopsynen. Enorma implicita odds på den här nivån. Hade höjningen varit större skulle han naturligtvis inte synat. Sen spelar du din floppade stege alldeles för passivt, den är som fido sa väldigt sårbar. I det här läget är det ju ingen tröst att fi spelade betydligt sämre... (katastrofalt dåligt) Citera
Ector Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Tycker inte heller det är nåt direkt fel på preflopsynen. Enorma implicita odds på den här nivån. Hade höjningen varit större skulle han naturligtvis inte synat. Det finns knappt pengar på hela bordet för att ge enorma implicita odds. Vad vill du träffa med 2-3 som känns kul? Nu floppade han nötstege och se ändå så många händer som dödar hans. floppar du tvåpar så är det inte alls säkert att det står sig till river. Jag foldar. Citera
ades_va Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Vill inte ens börja kommentera ditt pre-flop spel, men om vi bortser från det så tycker jag först och främst att du skulle ha bettat ut hårt på floppen. Pottbet, om inte mer, för att få spela mot essen och inte låta någon dra högre stege. Sen när färgdraget dyker upp är det bara att försöka hamna all in, köp bort alla odds för att ett färgdrag ska vara rättfärdigat. Citera
dlinder Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Det finns knappt pengar på hela bordet för att ge enorma implicita odds. Vad vill du träffa med 2-3 som känns kul? Nu floppade han nötstege och se ändå så många händer som dödar hans. floppar du tvåpar så är det inte alls säkert att det står sig till river. Jag foldar. Alltså, jag håller med om att synen är marginell med en så låg connector, eftersom stegarna och tvåparen blir så sårbara. Det som å andra sidan talar för är ju det faktum att spelare på den här nivån oftast synar bort hela sin stack med bara högsta paret. Citera
Ector Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Det som å andra sidan talar för är ju det faktum att spelare på den här nivån oftast synar bort hela sin stack med bara högsta paret. Möjligen mot spelare som inte själva klantar bort hela sin stack med floppad stege i stället för att ta betalt när de ligger bra till. För att spela marginella och jättemarginella händer så ska man vara mycket bättre än sitt motstånd. Jag tycker inte den här handen tyder på att så är fallet. Citera
dlinder Postad 27 Januari , 2005 Rapport Postad 27 Januari , 2005 Möjligen mot spelare som inte själva klantar bort hela sin stack med floppad stege i stället för att ta betalt när de ligger bra till. För att spela marginella och jättemarginella händer så ska man vara mycket bättre än sitt motstånd. Jag tycker inte den här handen tyder på att så är fallet. Nä det är ju sant iofs. Citera
Recommended Posts