Gå till innehåll

Optimistiskt tänkande


Richthofen

Recommended Posts

Här kommer en ny tråd av mig som jag anser vara relevant ifråga om spelberoende. Jag tror att många av dem som lider av detta problem har ett mer optimistiskt tänkande än majoriteten av alla spelare. Som när jag på kort tid har förlorat två inköp på 1000:- vardera men fortfarande har runt 4000:- kvar på bankkontot. Då tänker jag att om jag sätter in 1000:- spänn till och spelar oerhört disciplinerat och utan att göra några dumbluffar (troligt :roll:) så kan jag säkert vinna tillbaka pengarna. Jag vet vad ni tänker nu men så fungerar jag iallafall. Det är svårt att låta bli då jag faktiskt har fått rätt i många av fallen och lyckades rädda min ekonomi just för att jag satte in de där 1000 kronorna extra. Nu vänder jag mig till er som känner er drabbade av spelberoende och undrar om ni känner igen er i min överoptimistiska inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många av dem som lider av detta problem har ett mer optimistiskt tänkande än majoriteten av alla spelare.

Jag tror inte just det här är den del som skapar problem.

Jag är positiv och optimistisk av mig. Men jag är också så pass duktig att jag vet att syna all in på turn med ett hålsteg drag inte är bra, än hur optimistisk jag är... ;)

 

Jag tror att förnekelse är ett bättre begrepp att använda än optimistisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Här kommer en ny tråd av mig som jag anser vara relevant ifråga om spelberoende. Jag tror att många av dem som lider av detta problem har ett mer optimistiskt tänkande än majoriteten av alla spelare. Som när jag på kort tid har förlorat två inköp på 1000:- vardera men fortfarande har runt 4000:- kvar på bankkontot. Då tänker jag att om jag sätter in 1000:- spänn till och spelar oerhört disciplinerat och utan att göra några dumbluffar (troligt :roll:) så kan jag säkert vinna tillbaka pengarna. Jag vet vad ni tänker nu men så fungerar jag iallafall. Det är svårt att låta bli då jag faktiskt har fått rätt i många av fallen och lyckades rädda min ekonomi just för att jag satte in de där 1000 kronorna extra. Nu vänder jag mig till er som känner er drabbade av spelberoende och undrar om ni känner igen er i min överoptimistiska inställning?

 

Absolut.. men den intressanta frågan är vad du gör om du ändå förlorar dessa 1000kr på låt oss säga allin pre med AA mot KK.. Sätter du in igen då eller slutar du tills nästa lön? Det som skiljer en "vanlig" människa från en spelmissbrukare är att i stundens hetta bryr sig inte missbrukaren och hinner sätta in och/även spela bort alltihop innan han ens hinner reagera.. + han man ofta överskattar sin egen förmåga. Givetvis hade man bara otur.. hade man barahaft oändligt med pengar skulle man ju inte kunna förlora i längden.

 

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte optimistiskt tänkande du pratar om.

 

Det kallas för rationalisering.

 

Du rationaliserar att du spelat bort mer pengar än du tänkte från början med hjälp av diverse faktorer ("otur", "det kommer vända", "om jag vinner så...").

 

Kort sagt så rationaliserar du ett spelmissbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade man barahaft oändligt med pengar skulle man ju inte kunna förlora i längden.

 

Dagens paradox: Har han mindre pengar än när han började om han spelat bort pengar men hade oändligt med pengar från början? :D

 

Om man ser det som en ekvation kan man tycka det :)

 

Från start har han X pengar. Förlorar Y pengar. X-Y är mindre än X, så rent matematiskt har han ju mindre pengar, dvs inte en evighet längre :) Även fast det blir lite paradoxalt ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig!

 

Gular ibland. Men generellt sett så startar jag alltid om med ca 100 dollar. Och under det år jag spelat poker så har jag plussat en ganska bra summa för att vara wannabe spelare som jag är.

 

Så jag har aldrig varit på minus, bara mycket plus.

 

Anledningen till att jag gulat är mest att jag tagit ut hela tiden. Dvs så fort jag plussat har jag tagit ut en väsentlig del av br och använt den på saker jag tycker om.

 

 

Senast jag gulade var dock nu i början av November. Jag hade fått lön men hade inte mycket kvar. Visste inte vad jag skulle ta mig till.

 

Hade kanske 1500-2000 skr kvar. Ett Alternativ var en pokerfri månad och ca 1500skr att äta för etc.

 

Andra alternativet var att riskera leva en månad i fattighet, Spela poker och räkna kallt med att knappt ha råd att äta och leva på tjejen.

 

Jag valde det andra alternativet.

 

Spelade mot bonusar, kom upp i 1000 dollar. Och nu tagit ut ca 700 under månaden som varit. Kunnat leva bra med andra ord. Är dock på väg att gula igen:)

 

Nu i efterhand funderar jag på om det var idiotiskt.

 

Men jag övervägde det hela ganska noggrant. Och som sagt, valet var att leva väldigt snålt med 1500 eller inga pengar alls. Kändes som att risken jag tog för att kunna få mer spenderpengar var värd chansen. Speciellt då jag spelade mot bonus.

 

Jag spelade faktiskt för pengar jag ansåg mig ha råd med.

 

Men nog fan var det lite "spelberoende" mönster i det hela. Men också kapitalberoende. För mig känns det ibland som att jag kan lika jävla gärna äta makaroner och ketchup resten av månaden som att gå och snåla på 1500...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig!

 

Gular ibland. Men generellt sett så startar jag alltid om med ca 100 dollar. Och under det år jag spelat poker så har jag plussat en ganska bra summa för att vara wannabe spelare som jag är.

 

Så jag har aldrig varit på minus, bara mycket plus.

 

Anledningen till att jag gulat är mest att jag tagit ut hela tiden. Dvs så fort jag plussat har jag tagit ut en väsentlig del av br och använt den på saker jag tycker om.

 

 

Senast jag gulade var dock nu i början av November. Jag hade fått lön men hade inte mycket kvar. Visste inte vad jag skulle ta mig till.

 

Hade kanske 1500-2000 skr kvar. Ett Alternativ var en pokerfri månad och ca 1500skr att äta för etc.

 

Andra alternativet var att riskera leva en månad i fattighet, Spela poker och räkna kallt med att knappt ha råd att äta och leva på tjejen.

 

Jag valde det andra alternativet.

 

Spelade mot bonusar, kom upp i 1000 dollar. Och nu tagit ut ca 700 under månaden som varit. Kunnat leva bra med andra ord. Är dock på väg att gula igen:)

 

Nu i efterhand funderar jag på om det var idiotiskt.

 

Men jag övervägde det hela ganska noggrant. Och som sagt, valet var att leva väldigt snålt med 1500 eller inga pengar alls. Kändes som att risken jag tog för att kunna få mer spenderpengar var värd chansen. Speciellt då jag spelade mot bonus.

 

Jag spelade faktiskt för pengar jag ansåg mig ha råd med.

 

Men nog fan var det lite "spelberoende" mönster i det hela. Men också kapitalberoende. För mig känns det ibland som att jag kan lika jävla gärna äta makaroner och ketchup resten av månaden som att gå och snåla på 1500...

Jag känner också igen mig i det där risktagartänkandet. För det är lätt att avfärda tanken på att svälta ihjäl i detta land (alltid löser sig matfrågan på något vänster). Viktigast är ändå att ha betalat sina räkningar innan man tar en sådan risk. Jag gjorde en sådan chansning en gång och förlorade. Sedan fick jag plocka knäckemackor i skolans matbespisning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...