Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har läst massa inlägg/artiklar som förespåkar riktigt tight spel under "första fasen" där första fasen definieras lite olika. I Irenmats eminenta bildspel höjer han endast med QQ+ och AK och spelar endast JJ, 1010 och AQ i sen position. Är det så tight som tight verkligen är? Säg att man sitter på cut off eller knappen, är man då lös om man öppnar potten med exempelvis 88+, A10s, KQ och liknande? Alltså ingen kritik mot Irenmats men ska man ha autofold på liknande händer? Är det någon som har en vettig HD för dessa situationer som kan beskriva vad de gör efter floppen dessutom?

För övrigt tycker jag Irenmats bildspel är bland det bästa jag läst, rekommenderas varmt till alla som inte läst den.

Jo och sen en fråga om SB. Är det okej att syna med exempelvis 4 limpare med vilken hand som helst? Pottoddsen är ju finfina. Här finns säkert någon bra regel om % av stack, vilken HD, hur många limpare etc eller är det alltid fel att lägga marker med "vilka kort som helst"? Har någon ett skapligt svar på detta?

Postad

Blir ett mycket enklare spel om man inte börjar krångla med halv-händer på tidiga nivåer, lika troligt som att du får betalt är att du blir nersynad av nån tomte.

Foldar mig hellre ner till 80% av stacken tills blindsen nått nivå 4-5 och ett gäng har åkt ut. För att sedan pusha med de flesta händer liknande denna. Än att börja krångla med dessa händer för att sno minimal blind.

Postad
Klart du ska öppna upp och spela ex 88 i sen position.

I sb kan jag inte förstå hur man ens tänker tanken att limpa med vad som helst om många limpat innan.

Är det självklart? Det är inte den uppfattningen jag får när jag läser, men jag håller med, i min pokervärld är det självklart, men å andra sidan är jag ju totalt grön på sng.

Jo tanken är så här, säg att 4 pers limpat, potten är då 5,5BB och det kostar 0,5 BB att vara med. Med ett pottodds 1:11 borde nästa alla händer vara spelbara? Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Postad
Jo tanken är så här, säg att 4 pers limpat, potten är då 5,5BB och det kostar 0,5 BB att vara med. Med ett pottodds 1:11 borde nästa alla händer vara spelbara? Men jag kanske är helt ute och cyklar?

Du tänker fel. Det vore en bra deal om du eller motståndarna var all-in och folk inte sitter på över-pp. Men handen blir mindre värd eftersom den är svårspelad. Dels är det positionsproblemet, sen det att en parträff med till exempel mellanpar och låg kicker måste kastas vid motstånd. Högre kort i samma situation hade kanske varit starka nog att kunna hänga med. Du måste alltså träffa jättebra på floppen för att inte bli bortspelad. Särskilt mot så många motståndare.

Kort sagt, även om du sitter på en (blivande) vinnande hand och floppen är billig kommer du inte kunna ta dig till showdown ofta och billigt nog för att det ska löna sig att komplettera BB i SB.