Gå till innehåll

Hjälp med HU-strategi


gdaily

Recommended Posts

Sajten där jag spelar mest har HU-SnG med 10-minuterslevlar. Det finns nivåer 500, 200, 100 och nedåt. Det finns bara ett par riktigt bra spelare (och dessa spelar på 500 och ibland 200-nivån och undviker varandra). Själv har jag inga problem med att hoppa ner på 100-nivån och spela där, för där finns det bra med riktigt ursla spelare. Men jag föredrar att plocka dom på 200 och 500-nivån såklart. Nåväl, det var introduktionen:

 

En spelare, som jag spelat 50-talet matcher mot på 200 och 500-nivån anser jag vara riktigt fördjävla bra postflopp. Men han har en stor läcka preflop, som gör att jag gärna spelar mot honom, trots att han kanske spelar ut mig postflopp.

 

Han höjer väldigt sällan från knappen, kanske 20%, vilket innebär att jag får se väldigt många floppar gratis ur position. Själv höjer jag mot denna motståndare typ 97% på knappen, då han har två tydliga fel i sitt prefloppspel - han lägger sig hyggligt ofta (25% kanske) för omslaget preflop, och han har tendensen att trebeta preflopp med lite dåliga ess (typ A7o) när han tröttnar på mitt raisande (5-10% kanske).

 

Jag hittar inget större fel hos honom postflopp att dra nytta av, så min fråga är helt enkelt: Hur ska jag göra så min edge preflop blir så stor som möjligt?

 

a) Jag har funderat över att slänga fler skräphänder preflop på knappen. Ett av skälen att spela skräp i position är att man kan få bra betalt om man träffar hårt, men mot denne motståndare får jag inet betalt när jag klonkar hårt. Han spelar för bra postflopp.

Å andra sidan så lägger han sig som sagt lite väl ofta före floppen, så det är en avvägning. Dessutom är jag lite rädd för att han ska se att jag har ändrat strategi och själv börja modifiera sin egen strategi med att nästan alltid limpapå knappen (vilket är det stora skälet att jag spelar mot honom). Vad tycker ni? Tror ni att han kommer reagera om jag slänger typ 10% av händerna?

 

b) I och med att han så pass sällan höjer själv preflop när han har knappen, så har jag nästan alltid synat. Jag har inte trebetat mina starka händer och jag har inte lagt mitt skräp, för att jag vill dresera honom till att som sagt inte höja preflopp. Skall jag ändra detta? Jag kan föra in trebet respektive fold, men jag är rädd att han upptäcker att han kan höja preflopp och därmed vinna potter utan strid... Vad tror ni?

 

c) De gånger han trebetar när jag höjt (som han som sagt kan göra med ganska dåliga ess), hur tycker ni att jag ska agera? Jag tror att jag spelar rätt, men jag skulle gärna vilja höra era åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, men borde du inte jobba på att ha en edge post-flop istället för PF? Med tanke på att du redan (i ditt eget tycke) har en edge PF.

 

Personligen kapitaliserar jag hellre på någons misstag post-flop än pre-flop, pga att de kommer vara så mycket större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag tycker att han spelar så jävla bra postflopp (även om jag fått honom i maskin nu med 5-0 de senaste matcherna).

 

Hur matcherna har gått den senaste tiden är att jag nött ner honom till 70% av startstack, och sedan har vi ramlat all-in med AK mot JJ eller liknande, eller så har jag haft tur att ha KK mot QQ. Två gånger torskade jag denna coinflip, men då hade jag 60% stack kvar och lyckades vända.

 

Så preflopspelet är viktigt mot denna spelare, i och med att jag så att säga får två liv mot hans ena liv i coinflipparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju väldigt svårt att svara generellt på detta, så det blir många frågetecken. Jag är alltså inte säker utan vill mest ge inputs för nya tankar.

 

a) Om du nu har hittat och exploaterar en svaghet hos honom så verkar det väl vettigare att fortsätta göra detta. Jag skulle fortsätta precis som tidigare preflopp. Jag tror inte han kommer reagera så mycket alls om du slänger fler händer. Enda resultatet av det skulle väl snarare bli att han inte förlorar så mycket blindar? Din genomsnittliga ingångshand blir också bättre i o f sig. Kanske är din känsla om hans suveräna postfloppspel delvis ett resultat av att han i genomsnitt har bättre händer när floppen kommer än vad du har?

 

b) Du har nog rätt här. Om man nu ska ha ett alternativ skulle det vara att göra tvärtom. Han kommer då säkert att upptäcka detta och spela fler starthänder och höja preflopp, vilket ju är förkastligt om han nu är så bra postflopp. Då gör du ju honom bara till en ännu bättre spelare. Å andra sidan har du fått honom att spela ett spel han av någon anledning inte gillar. Om han är bra postflopp och är medveten om detta borde han ju snarare vara för loose preflopp än för tight. Jag kan alltså inte riktigt förstå att han är så tight preflopp när han är så skicklig post. Tycker inte det stämmer.

 

c) Jag skulle synat med det mesta. Eller? Nä, jag vet inte. Kör på känsla där.

 

Disclaimer: Söker mig gärna till HU eller SH på cashgameborden, men spelar aldrig HU-matcher. Gjorde det för några år sen med framgång fast då på låga nivåer. Blev nu lite inspirerad att nystarta och spela lite högre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...