Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Totalbet $1/2 Hold'em (4 handed)

Bonushorande på crypto.

Bordet håller på att fyllas upp. (Till tiomanna.)Har inga reads.

Brukar normalt sett inte spela shorthanded.

Preflop: Hero is Button with T :diamond: T :heart:

UTG calls, Hero raises, SB calls, BB calls, UTG calls

Given raise preflop tycker jag.

Flop: 4 :club: 2 :club: 3 :heart: (8 SB) (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets, SB calls, BB calls, UTG folds.

Inga överkort än så länge däremot möjligt färgdrag och möjlig stege på bordet. Har någon redan stegen (relativt osanolikt ändå) är jag ju hopplöst efter men jag kan ju inte låta folk få dra gratis till sina drag här bara för att jag är rädd för det så jag bettar ut.

Turn: 6 :diamond: (5 BB) (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB calls

Känns ju inte som något bra kort. Väljer att betta ut även här av ungefär samma anledning som på floppen. Egentligen så borde man kanske checka ner här när risken för stege är så stor?

River: 6 :spade: (8 BB) (3 players)

SB checks, BB bets, Hero calls, SB calls

Aj, aj. Minns inte om jag hade någon specifik read eller om jag synade ned på ren envishet. Tveksam till om 9 ggr pengarna räcker för att syna ned här med bara ett överpar egentligen. Hur som helst gör jag det.

Results

BB: shows [8d 8c] (Two Pairs, Eights and Sixs, Four high)

Hero: shows [Td Th] (Two Pairs, Tens and Sixs, Four high)

SB: mucks hand

Hero collected 11 BB from Main pot

Känns som att jag mest har tur här. Vore kul med lite tips om bättre spel framför allt på turn och river. Har hela tiden den där gnagande oron att jag sätter upp mig själv för en fet sucker punch...

/Bjorn

EDIT: Hade blivit fel färg på turnkortet.

Postad

Preflopp: Höjning så klart. Inget annat är ett alternativ med TT.

Flopp: Helt ok, klart värdebet.

Turn: Onekligen lite jobbig, men ingen betade på floppen så det är ju inte så sannolikt att någon hade ett starkt drag då. Många spelare synar rutinmässigt med en hand som J9o på den floppen. När det checkas till dig så ligger du ju oftast före med en sårbar hand eller drar dött, så det är ju lika bra att beta och se vad som händer. Vid check-raise kan du antagligen folda mot många, men inte alla, motståndare.

Rivern: Sett från den ljusa sidan så drog du just ut 43. Från den lite mörkare sidan så ser det ut som din motståndare har triss eller stege. Men du får 9:1 och det är inte särskilt ofta som det är rätt att dumpa ett överpar mot sådana odds. Jag skulle tro att du förlorar mer än 50% av tiden i den här sekvensen, varför en höjning så klart inte är så lämplig. Om det blivit checkat till dig så hade jag nog rekommenderat värdebet.

Hur som helst, du måste vara hård när potten blivit stor och du har en hyffsad hand.

Behöver det nämnas hur uselt mr. 88 spelade?

Postad
Om det blivit checkat till dig så hade jag nog rekommenderat värdebet.

Är du säker på det? De flesta spelarna jag möter (både kompetenta och mindre bra spelare) tenderar väldigt väldigt ofta att checka rivern mot en spelare som raisat preflop och bettat varje gata för att få in en raise när dom sitter på en av de ändå rätt många händerna som slår vår hjälte.

Jag tycker också att folk ofta väljer att raisa på river istället för turn då de förmodligen tror att en check/call, check/raise skrämmer bort t.ex. överpar från den ganska läskiga brädan och försöker ta betalt på rivern istället.

Postad
Är du säker på det?

Inte helt nej, och om de är kapabla att både värdecheckraisa och bluffcheckraisa är det nog bäst att låta bli. Dessutom tror jag ofta att åtminstone stegen skulle hört av sig på turn.

Postad

NOTERA ATT DET HADE BLIVIT FEL FÄRG PÅ TURNKORTET I ORGINALPOSTEN. (Musslintning antagligen.)

Rivern: Sett från den ljusa sidan så drog du just ut 43. Från den lite mörkare sidan så ser det ut som din motståndare har triss eller stege. Men du får 9:1 och det är inte särskilt ofta som det är rätt att dumpa ett överpar mot sådana odds. Jag skulle tro att du förlorar mer än 50% av tiden i den här sekvensen, varför en höjning så klart inte är så lämplig.

Nej om det inte vore för "idiotfaktorn" på den här nivån fortfarande är rätt hög skulle jag vara tveksam till om om jag inte förlorar mer än de 90% av fallen som skulle motivera en fold.

Brukar dock försöka hellre fela åt hållet att syna för mycket än för lite på rivern.

Hur som helst, du måste vara hård när potten blivit stor och du har en hyffsad hand.

Behöver det nämnas hur uselt mr. 88 spelade?

Jo jag vet, frågan är väl snarare att bedömma om potten är stor nog. Här tyckte jag att 9BB var tveksamt nu när jag skrev in handen men uppenbarligen inte när jag spelade den.

Ofta kan man ju få viss icke "verbaliserbar" info när man spelar som gör sådana här beslut lättare även om man inte medvetet kan förklara det. Är ju definitivt ingen bra instinktspokerspelare men viss hjälp ger det ju.

mr. 88 är för övrigt vad jag menar med "idiotfaktorn", man kan inte sönderanalysera spelet allt för långt på lägre nivåer för en del saker fi gör är helt enkelt obegripliga ur ett logiskt perspektiv. Någon hade lätt kunnat ge mig ett sidebet på 50-1 på att gissa hans starthand och varit +EV på det.

/Bjorn

Postad

Tycker att du spelade handen finfint.

Att någon skulle fått stege på turn skulle jag inte oroa mig överdrivet mycket för eftersom dom vanligen betar rakt ut, med tanke på den hotfulla brädan. Naturligtvis kan en sån hand checkraisas men jag skulle nog säga att det är betydligt vanligare att den betas rakt ut.

//Marcus

Postad

Jag kanske har helt fel men tycker ändå att i en sån situation som att det fattas endast ett kort för stege plus att färg draw finns två som synar, visst kanske inte bra spelare vad vet jag, varför riskera en pot som denna ? ändå två personer som callar och en som bettar av dem på rivern, hur stor bet står inte men om det är nåt som man förlorar pengar på så är det just såna här situtioner, är de kassa kanske de sitter med JKA och nånting lågt alltså skulle de kunnat träffat på rivern med AKJ samt klöver, jag tycker du gör rätt fram till turnen där skulle jag checka och lägga handen om nån bettar nåt större.