chapman Postad 27 Oktober , 2006 Rapport Postad 27 Oktober , 2006 Ibland när man spelar något som kräver koncentration och känsla tror jag att de flesta av oss kan komma i ett tillstånd där allt funkar perfekt och flyter på. Vare sig det gäller poker, tennis, biljard eller tvspel kan man för en stund hitta flytet där allt faller på plats. Tror det är detta som de flesta av oss kallar "in the zone" eller möjligtvis A-game inom poker. Vad tror ni det innebär att vara i zonen och vad kan man göra för att oftare komma i det tillståndet? Edit: Länkar som berör begreppet. Är det någon som hittar en bra sida får ni gärna länka http://www.pgatour.com/u/ce/multi/0,1977,2809700,00.html http://www.trifuel.com/triathlon/sports-psychology/get-into-the-zone-000206.php Citera
devalanteriel Postad 27 Oktober , 2006 Rapport Postad 27 Oktober , 2006 Det har nog mycket med att man plötsligt lyckas släppa yttre påverkan och stress, så att man når ro och på det sättet får koncentration. Jag har själv lyckats uppnå det både av misstag, pga bra resultat och med aktiv meditation och liknande. Funkat skitbra för mig i pingis och bågskytte, men jag kan inte bara frammana det at will tyvärr. Citera
chapman Postad 27 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 27 Oktober , 2006 Det har nog mycket med att man plötsligt lyckas släppa yttre påverkan och stress, så att man når ro och på det sättet får koncentration. Håller med om att koncentrationen ökar och man kan ta in och tolka olika intryck. Men är det så enkelt som en fråga om avslappning och koncentration. Jag har själv lyckats uppnå det både av misstag, pga bra resultat och med aktiv meditation och liknande. Funkat skitbra för mig i pingis och bågskytte, men jag kan inte bara frammana det at will tyvärr. Hur utövar man aktiv meditation, kan du ge förklaring eller någon relevant länk? Har bara experimenterat med meditation i avslappnat tillstånd utan handledning, något som jag inte rekommenderar. Tror helt klart att det finns mycket att hämta inom meditation om det görs rätt. Tror du att det skulle vara möjligt att själv gå in i zonen. Är det i så fall en teknik för att öka sin koncentration och ta bort störande spänningar(dvs avslappning)? Hur gör eliten inom extrema koncentrationssporter, t.ex bågskytte? Är tillståndet ett verkligt tillstånd man kan gå in i, eller är "zonen" ett känslomässigt resultat av att man är avslappnat och lyckas med det man håller på med? Citera
fredztr Postad 27 Oktober , 2006 Rapport Postad 27 Oktober , 2006 Jag kallar det "att transa" :] Citera
Jennez Postad 28 Oktober , 2006 Rapport Postad 28 Oktober , 2006 Jag kallar det "att transa" :] Snalla, sag att din avatar inte ar en kille... Citera
fredztr Postad 28 Oktober , 2006 Rapport Postad 28 Oktober , 2006 Jag kallar det "att transa" :] Snalla, sag att din avatar inte ar en kille... Hahaha, där slog du huvet på spiken! Citera
FraZin Postad 28 Oktober , 2006 Rapport Postad 28 Oktober , 2006 Jag kallar det "att transa" :] Snalla, sag att din avatar inte ar en kille... Citera
Falcy Postad 28 Oktober , 2006 Rapport Postad 28 Oktober , 2006 Vad tror ni det innebär att vara i zonen och vad kan man göra för att oftare komma i det tillståndet? Jag kommer ofta i rätt stämning en fredag/lördag kväll med några fina tjeckiska öl. Spelar mycket bättre då än under veckodagarna. Ingen aning om vad det kan bero på, som någon skrev, kanske är man mer avslappnad efter en veckas "vanligt" knegande. Och alkohol vet ju alla hur det fungerar. Ska dock tillägga att jag inte dricker mig full på dessa drycker, utan det är mer en "salongsberusning", ni vet det där som känns lagom... / Peace Citera
Vinden Postad 29 Oktober , 2006 Rapport Postad 29 Oktober , 2006 "in the zone" Jag kallar det varians. Citera
chapman Postad 29 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 29 Oktober , 2006 "in the zone" Jag kallar det varians. Hur menar du? Citera
eurythmech Postad 29 Oktober , 2006 Rapport Postad 29 Oktober , 2006 "in the zone" Jag kallar det varians. Hur menar du? Många blandar ihop flyt med att tro att man spelar bra och gör sjuka reads. Citera
ulaf Postad 29 Oktober , 2006 Rapport Postad 29 Oktober , 2006 Håller med. I poker är det nog 80-90% tur. Inte så svårt att "spela bra" när du floppar nöt mot nästnöt eller bluffar mot en spelare som är tom. Citera
Goatse Postad 29 Oktober , 2006 Rapport Postad 29 Oktober , 2006 Klart det blir svårt att hamna in the zone när man floppar underset hela tiden, men visst finns det en sådan känsla. Att man spelar bättre då beror väl isåfall på att ens koncentration verkligen är 100% och man njuter av att spela. "Flow" av Mihahly Lhahiashehsioaehsoi tar upp detta ämnet och det är en rätt underhållande och trevlig bok. Däremot kan jag inte påstå att jag har lättare att finna flow nu för tiden jämfört med innan jag läste boken. Citera
Recommended Posts