Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

100kr SnG på SvS. Jag har själv ingen direkt read på Fi, då jag spelar fler bord och mest foldat här efter en tidig uppdubbling. Jag har dock noterat lite bråk i chatten mellan Fi och Himmelsblå där Himmelsblå kallar Fi för idiot och undrar hur fan han kan syna all in med 55 och sen A4, eller nåt åt det hållet. Jag såg som sagt inte händerna dom talar om, men himmelsblå verkar hävda att Fi överskattar sina händer rejält.

Detta går genom mitt huvud när jag hittar 99 på BB och Fi har dubblat blindsen till 400 UTG. Jag ligger hyffsat bra till och behöver egentligen inte chansa. Samtidigt känner jag att jag måste spela handen och har en bra chans att dubbla om nu Fi är så kass och lös som det verkar på chatten.

Hand #135627367 vid bordet: Rödspätta

Startad: Fri Oct 27 02:09:08 2006

Fi sitter på plats 3 med 1820.00

conjack sitter på plats 4 med 2255.00

Himmelsblå sitter på plats 5 med 1570.00

malaren sitter på plats 6 med 945.00

kung_moffe sitter på plats 7 med 1395.00

HERO sitter på plats 10 med 1715.00

HERO satsar s mörken 200.00

kung_moffe satsar l mörken 100.00

HERO: 9d, 9c

Pre-flop:

Fi: Höj 400.00

conjack: Lägger mig

Himmelsblå: Lägger mig

malaren: Lägger mig

kung_moffe: Lägger mig

HERO: ?

Vilka vägar kan jag gå här? Känns ju ganska readberoende imo, (framförallt eftersom raisen kom från UTG) men här har jag som sagt bara second-hand info eller vad man ska kalla det.

Postad

Du har poss på tomten så ingen mening i att gå galen egentligen. Jag skulle säga att jag skulle spela olika beroende på ifall / hur han CB'ade. Ifall han cb'ar och gör 1/2 pott eller 2/3 så skulle jag bara syna och raisa hans CB ifall floppen inte var för skrämmande. Ifall inte så kan du raisa honom tillbaka pre, mcket fisk som höjer med miniraise preflop i early pos helt enkelt för att de inte fattar bättre och vill kunna folda billigt. Dessutom är det möjligt killen är på tilt så du har rätt trevliga implicita odds.

Edit: Sorry läste fel. Du är i BB. Din tableimage är ju förmodligen nu att du är lätt att stjäla ifrån då du har foldat mycket och han verkar vara aktiv i många potter. Du bör spela handen mer aggressivt då han har poss på dig och du sätter in 400 av dina 1700 vilket nästan är en fjärdedel av din stack (det är ju inte tal om att ta synen och hoppas få en set för där är inte tillräckligt mycket bakom i era stacks för att få payoff på det). Jag tycker du skall gå all in. Du har fold eq ifall han har märkt att du är tight och kan plocka upp det där direkt och du kan få syn av en stor del händer som du kan ha dominerade ifall tidigare historik stämmer. Coinflip på många andra. Jag tvivlar att någon skulle spela 1010/JJ (och även QQ) på det sättet så det enda du är rädd för är egentligen AA/KK som har dig riktigt dominerad.

Postad

Hur muppig är han? Har han minihöjt tidigare och vikt mot omslag mot kortare stackar så är det bara att pusha. Om inte hade jag gjort en stop-n-go, dvs syna för att openpusha oavsett flopp.

Postad
Hur muppig är han? Har han minihöjt tidigare och vikt mot omslag mot kortare stackar så är det bara att pusha. Om inte hade jag gjort en stop-n-go, dvs syna för att openpusha oavsett flopp.

Jag har ju tyvärr väldigt dålig koll på exakt hur muppig han är. Irriterar mig lite just som handen utspelas att jag inte har bättre koll, då jag som sagt anser det vara en mycket readberoende situation. Vad minirasiar man med UTG liksom? Det finns ju dom som gör det för att dom absolut inte vill missa action med AA och KK, sen finns det dom som gör det för att dom har en marginell hand som dom inte riktigt vet hur/om dom ska spela (typ KQ, AT, 88 osv).

Min första tanke var också en stop and go, men samtidigt så tycker jag att jag har lite väl bra stack för att riskera allt om floppen kommer AKx eller KQx eller t.o.m. Axx /Kxx.

Jag tycker du skall gå all in. Du har fold eq ifall han har märkt att du är tight och kan plocka upp det där direkt.

Också tankar som går genom mitt huvud. Ska man samtidigt använda den lilla info jag har om Fi från chatten så verkar det som han har väldigt svårt att lägga händer. Detta kan ju naturligtvis vara bra om Fi sitter på ett riktigt dåligt A eller ett lägre par. Det är naturligtvis möjligt, men det är nog lika möjligt att han sitter på AA-TT. Återstår då ett coinflip som jag i ärlighetens namn inte är så jättesugen på att ta även om jag har odds, då jag tror att jag är bättre på att börja plocka upp småpotter from here on med min tighta image (+ att jag är mkt bättre än dom naturligtvis ;)).

Spelar lite djävulens advokat och talar emot precis allt eftersom jag gärna vill ha fortsatt analys. Tyckte läget var svårt...

Postad
Jag tycker som Myssion, med skillnaden om jag gör en Stop n Go kan jag check/folda om floppen är farlig. Kanske lite vekt spelat men man sitter ju så man kan steala tillbaks det man kastat bort.

Mmmm, detta är ju helt klart en väg att gå... Känns dock lite småjobbigt att syna ner en fjärdedel av stacken för att sen i princip ge upp potten om fel kort kommer på floppen. Men jag kan absolut tänka mig denna något säkrare (vekare ;)) vägen.

Ok, följdfråga: Hur ofta tror ni av egen erfarenhet att fi sitter på stål (höga par, AK), hyffsat (TT, JJ, AQ) resp. semiskit (låga par, KJs, Ax-AT, vad som helst) här? Återigen sjukt readberoende naturligtvis, men om man är clueless till motståndarens spelstil.

Postad

Nu spelar jag visserligen inte SnG, men förklara gärna hur en openpush på vilken flopp som helst är bättre än att pusha preflop. På ett ungefär känns det som att vi kommer att få syn av överkort som träffat floppen (dåligt) och fold mot överkort som missat floppen (dåligt). Dessutom kan småparen komma undan vilket de knappast gjort om vi degat in preflop. Någon gång kanske vi kan bluffa bort TT men det känns som det enda positiva som kan komma ur en stop-n-go.

Postad
Är inte stacken för stor för StopNgo? Med överbet på floppen blir Fi:s potentiella vinst vid träff för stor känns det som.

Japp, håller med. Sen tycker jag 99 är för bra för att köra stop'n'go med här. Ställer du preflop kan du lätt få syn av 77 och 88, händer man skrämmer iväg med en stop'n'go. Tycker nog stacken ska vara så stor att man lämnar drygt en pottbet på flopp och handen bör vara 77- eller nåt.

Postad

Håller med om ovanstående. Vad tycks då om linjen att göra "avvaktande" stop and go? Dvs calla o sen ställa om inte floppen är allt för läskig (läs innehåller A och/eller K, helst inga Q heller). Resultatet blir väl iofs liknande, man får sämre händer att folda och bättre händer att syna. (Att det finns idioter på SvS SnG 100kr som säkert kan syna med AK utan träff är ju bara en eventuell bonus)

Skillnaden är att väldigt många händer i Fis HD har missat floppen och man behöver inte ta en lika stor risk. Eller ni föredrar att pusha pre?

Postad

Förstår absolut inte hur ni tänker här. Killen har mindre än 9bb, det finns ingen anledning till att inte pusha med hela stacken eller folda preflop. stop-n-go är ju sån chansning, pusha preflop så vi åtminstone har liite FE på honom.

Postad

OK, tror de flesta är överens om en push då. Om nån är nyfiken så pushade jag och han synade med TT som höll. Hela upprinnelsen till tråden var ju naturligtvis att jag förlorade handen och undrade om jag skulle kunnat komma undan på nåt vis. Jag fortsätter att trycka även i fortsättningen ;)